۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۳۱۳۲۴

مدرسه علمیه معصومیه؛ قدیمی ترین مدرسه علمیه تاریخی بیرجند

خبرگزاری رسا ـ مدرسه علمیه معصومیه، قدیمی ترین مدرسه علمیه تاریخی شهرستان بیرجند است که در حال حاضر در مقطع کوتاه مدت سفیران از میان دانش آموزان دیپلم از طریق آزمون طلبه پذیرش می کند.
مدرسه علمیه معصومیه؛ قدیمی ترین مدرسه علمیه تاریخی بیرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، مدرسه علمیه معصومیه، قدیمی ترین مدرسه علمیه شهرستان بیرجند است که در اواخر سده دوازدهم هجری قمری توسط امیر معصوم خان در شهرستان بیرجند ساخته شده است.

 

 این مدرسه دارای صحنی بزرگ با حجره هایی در چهار طرف مدرسه بوده و در دو طبقه با آجر و خشت برای طلاب ساخته شده است.

 

این مدرسه در حال حاضر در خیابان مطهری بیرجند واقع شده و هم اکنون در این حوزه بیش از 200 طلبه مشغول به تحصیل هشتند که این حوزه بر خلاف سایر حوزه های علمیه خراسان جنوبی زیر نظر حوزه علمیه قم اداره شده و به صورت کوتاه مدت و سفیران، طلبه پذیرش می کند که در سال تحصیلی جدید در این مدرسه بیش از 35 طلبه در مقطع کوتاه مدت سفیران پذیرفته شده اند.

 

دروس این مدرسه تحت نظارت حوزه علمیه قم تعیین شده و این مدرسه در سطح کشور بیشترین قبولی طلاب را برای مقطع بالاتر سفیران در قم دارد.

 

همچنین مدرسه علمیه معصومیه بیرجند یکی از مراکز مهم اعزام طلاب به نقاط محروم و طرح هجرت است و یکی از پایگاه هایی که در تمام ایام سال طلبه به نقاط محروم اعزام می کند این مدرسه است.

 

مدرسه علمیه معصومیه بیرجند تاکنون توانسته مبلغان زیادی را در دامان خود تربیت کند و این مدرسه یکی از مدارس پیشرو در زمینه تربیت طلاب به صورت تخصصی در حوزه های مختلف دینی است.

 

این مدرسه از طریق آزمون همه ساله در بهمن ماه اقدام به ثبت نام از دانش آموزان دارای مدرک دیپلم کرده و پس از برگزاری آزمون کتبی و شفاهی افراد پذیرفته شده را به عنوان طلبه در خود جای می دهد.

 

همچنین یکی از ویژگی های بارز این مدرسه در خراسان جنوبی، برگزاری دوره هایی تحت عنوان دوره تثبیت برای طلاب جدید الورود است که در این دوره طلاب به مدت یک ماه با دروس حوزه آشنا شده و مهارت خود را برای طلبه شدن مورد سنجش قرار می دهند که اگر توانستند دوره تثبیت را با موفقیت گذرانده و دروس حوزه منطبق با روحیات آن ها بود پس از این دوره در ابتدای سال تحصیلی ثبت نام از طلاب آغاز می شود.

 

در حال حاضر حجت الاسلام صدر الدین عارفی مدیریت این حوزه علمیه را برعهده دارند و امام جمعه بیرجند و فقهایی برجسته ای نظیر حجت الاسلام مختاری و سایر اساتید برجسته خراسان جنوبی در این حوزه مشغول تدریس به طلاب هستند.

 

مدرسه علمیه معصومیه در منطقه تاریخی چهار درخت بیرجند واقعه شده و قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و این مدرسه به شماره 18892 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است و در سال گذشته هم با همکاری میراث فرهنگی مرمت این مدرسه آغاز شد که در ابتدای سال تحصیلی جدید طلاب، مرمت این مدرسه به پایان رسیده است./968/پ202/ب5

ارسال نظرات