۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۳۱۵۰۸
حجت الاسلام طبسی:

امام سجاد بارها به یاری پدر شتافت و چندین بار زخمی شد

خبرگزاری رسا‌‌ ـ استادحوزه علمیه قم با بیان این که امام زین العابدین(ع) با تأکید بر این که امام زین العابدین(ع)در کربلا به میدان جنگ رفتند، گفت: ایشان بارها در دفاع از امام حسین(ع) زخمی شدند.
حجت الاسلام محمد جواد طبسي

حجت الاسلام محمدجواد طبسی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که امام سجاد(ع) در روز عاشورا وقتی که پدر بزرگوارشان را تنها یافتند برای حمایت از ولی خدا در زمین که حالا تنها مانده بود به صحنه جنگ آمدند، گفت: روایت است که امام سجاد(ع) در خطاب به حضرت زینب(س) عصا و شمشیر خواستند تا به یاری حضرت بشتابند و این اولین اقدم نظامی حضرت نبود چرا که ایشان حتی چندین بار زخمی نیز شده بودند.

 

وی ادامه داد: وقتی امام حسین(ع) از این موضوع با خبر شدند به خیمه گاه برگشته و حضرت زینب(س) را ملزم به ممانعت از ورود مجدد امام سجاد(ع) به صحنه نبرد کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام سجاد(ع) تمام وقایع کربلا را از نزدیک مشاهده کردند و این مشاهدات مشیت الهی برای رهبری نهضت بوده است، اظهار داشت: اگر امام حسین(ع) در این قیام زن، بچه و اهل بیت خود را به همراه بردند نشان از آن است که هدف فقط خلق حرکت حماسی کربلا نبود بلکه در این حماسه وقایع پس از آن تکمیل کننده پیروزی حق علیه باطل بوده است.

 

حجت الاسلام طبسی با بیان این که خطبه های حضرت امام سجاد(ع) در مسجدکوفه نیز از جمله حماسه هایی بود که عقل سیاسی لشکر کفر را در دریافت نامه از سوی یزید بی تاب کرده بود، گفت: وقتی دشمن در نگهداری اسرا در کوفه به تنگنا آمده بود فورا با دریافت نامه از سوی یزید کاروان را به سوی شام روانه کرد تا با خیال باطلش این صدا را باتوجه به فضای حاکم بر شام خاموش کند ولی این بار حضرت زینب(س) با خطبه کوبنده اش کاری را با دولت کفر کرد که دیگر جایی برای ایجاد فضای غبار آلود برای دشمن باقی نگذاشت.

 

وی با ابراز این که خطبه خوانی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کاخ سبز کاری را با دشمن کرد که دشمن دست به عملی زد که منجر به شکست سرکوبی نظامی دشمن شد، گفت: یزید به ناچار مجبور به ابراز پشیمانی بابت فاجعه کربلا به صورت علنی شد.

 

وی همچنین ادامه داد: امام زین العابدین(ع) در طی 35 سال روشنگری که در رابطه با حماسه کربلا داشتند در حقیقت به مدیریت جهان شیعه برای حفظ بقا شیعیان در ضمن مبارزه با دشمن را مورد هدف خود قرار دادند.

 

حجت السلام طبسی ضمن اشاره به سیره اخلاقی حضرت در مدت امامتشان که در حقیقت با این کلاس اخلاق بزرگ نیز به تبلیغ شیعه در فضای ضد شیعی حاکم در زمان خود پرداختند، افزود: قیام های پس از عاشورا همانند حرکت مختار اگر هم به بار نشست به خاطر سیره عملی امام سجاد در مقابل حاکمان وقت بود./837/ت302/ف

 

 

ارسال نظرات