۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۳۲۵۹۳
نقد و نظری بر فیلم سینمایی «میهمان داریم»؛

تصویری دردمندانه از خانواده‌ای که منتظر آقاست

خبرگزاری رسا ـ فیلم تلاش می‌کند به واقعیت‌های عینی یک خانواده شهید و جانباز در عین نمایش علقه‌های معرفتی و داشته‌های معنویش به صورت توأمان توجه کند و در این میان، تصویرگری ناملایمات و سختی‌ها و رنج‌های بی‌نظیر آن‌ها، جایگاه ویژه‌ای در فیلم دارد.
فيلم ميهمان داريم

یکی از آثار مهمی که هم اکنون بر پرده سینماهای کشور است، فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور است. اهمیت این فیلم از چند جهت است و شاید همین جهات مهم نیز سبب ساز تماشای آن از سوی مقام معظم رهبری و ابراز لطف ایشان به عوامل سازنده فیلم بود.

 

فیلمی که شخصیت‌هایش منتظر میهمان عزیزی همچون آقا هستند

 

فیلمی که شاید بتوان گفت در مضمون و روایت داستانیش هم اشاره‌ای به معظم له داشت و چه بسا میهمان بزرگ و عالیقدری که خانواده شهید داستان این فیلم منتظر قدوم او هستند، کسی نباشد جز رهبر معظم انقلاب که همیشه امید دل و پدر مهربان و سایه سار پرعطوفت این چشم و چراغ‌های ملت هستند. فیلم روایت دورانی از حیات یک خانواده شهید است که فرزند جانبازی را نیز در خانه تیمارداری می‌کند.

 

 

 

عواطف مادرانه و پدرانه در بستری از واقعیات تلخ و عزیز


«میهمان داریم» با روایت یکی از مضامین عاطفی و ملودراماتیک به مقوله خانواده و دفاع مقدس می‌پردازد و درباره پدر و مادری سالخورده است که فرزند جانبازشان را از آسایشگاه به منزل می‌آورند و قرار است میزبان یک میهمان ویژه باشند. حکایت رنج‌های روحی و جسمی این خانواده مظلوم و عزیز که در پرتو روایت این رنج‌ها، می‌توان به جهان حیات طیبه‌شان نزدیک شد و بر عمق ارزش و افتخار و در عین حال مظلومیت و دردهای نهفته و نگفته‌شان پی برد.

 

 

حکایت مهجور غربت و غمی که برایمان آشناست!

 

خانواده‌ای که گر چه در غربت، تنهایی و بی‌کسی و صدالبته درد جوان جانبازشان، اندوهی بر دل و نمایان در سیمایشان دارند، اما یک گرما و شیرینی خاصی در رگ و پی حضور و ظهورشان هویدا و حس کردنی است. به ویژه وقتی فرزندان شهیدشان، به خانه بازمی‌گردند و به پدر و مادر و برادرشان سرمی‌زند.

 

تلفیق رئالیسم و تخیل در جهان معنوی خانواده شهید

 

فیلم در تداخل جذابی میان رئالیسم و خیال، طربناکی معنوی و حس خلسه‌ای روحانی را از دل این روایت گرم و لطیف به مخاطبانش تحویل می‌دهد. بی‌تردید این اثر، مولفه‌ها و شاخصه‌های ارزشمندی را در تصویرگری از یک خانواده شهید به تصویر کشیده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به نمایش دردهای معنوی، روحیات عرفانی، صبر و مقاومت اهورایی و البته روایت دوران خطیر این سال‌ها و این خانواده‌ها اشاره کرد.

 

 

توجه به واقعیت‌های عینی و تصویرگری عظمت ایثارگران

 

فیلم تلاش می‌کند به واقعیت‌های عینی یک خانواده شهید و جانباز در عین نمایش علقه‌های معرفتی و داشته‌های معنویش به صورت توأمان توجه کند و در این میان، تصویرگری ناملایمات و سختی‌ها و رنج‌های بی‌نظیر آن‌ها، جایگاه ویژه‌ای در فیلم دارد. اما مهم آن است که این ظهور و بروز واقعی، به سمت سیاه نمایی نمی‌رود و حسی دردمندانه و صمیمی به خود می‌گیرد. به ویژه آن‌که امید جزء جدی‌ترین مولفه‌های این فیلم است که با موضوع میهمانی و انتظار آمدن «آقا» حسی ملهم از شور و عشق و دیدار را برای مخاطبان تداعی می‌کند.

 

تصویری خاص از خانواده شهیدی اصیل و صبور و دردمند

 

اما علاوه بر همه این‌ها باید گفت، «میهمان داریم» یک تصویر جاندار و اصیل و حقیقی از موقعیت و وضعیت خاص خانواده‌های شهیدداده و جانبازدار انقلاب ماست که این روزهایشان در فضایی منبعث از شور و غم و انتظار و آزادگی و افتخار و امانت و شکوه و نهفتگی معنا می‌شود و فیلم «میهمان داریم» تلاش می‌کند به همه این جوانب تا آنجا که مقدور است، توجه و تأمل دهد. نه از غم‌ها و غصه‌ها بی‌اعتنا گذر کند و نه در شعارهای تهی خلاصه شود؛ نه از زیبایی‌ها بی‌توجه عبور کند و نه در برابر حقیقت و اصالت مقاومت و درد بی‌کسی، سکوت کند و همین نکته هم باعث می‌شود که ما در «میهمان داریم» نه با یک فیلم خنثی و باری به هر جهت روبرو باشیم و نه با یک اثر سیاه نمایی شده و اپوزیسیونی.

 

 

شکفتن میوه شیرین امید و انتظار از درخت غم‌های پدر و مادری پیر

 

شاید بتوان گفت مهم‌ترین خلصت و ویژگی فیلم هم همین باشد؛ اینکه یک خانواده شهید و ایثارگری‌های پدر و مادری پیر با تقدیم چند شهید و تیمارداری یک جانباز، تصویری واقعی و در عین حال آبرومند بیابد و بماند.


اگر چه نمی‌توان کتمان کرد که در «میهمان داریم» مجموعا با یک موقعیت تلخ و به شدت هم تلخ روبروییم و چاره دیگری هم نیست؛ چرا که درد تلخی غربت و مظلومیت این قشر آدم‌های عزیز جامعه، آن‌هم در این زمان و زمانه، جزء لاینفک این گونه افراد سرزمین ماست؛ به ویژه در دوران فراموشی لاله‌ها!

 

افتخارات سینمایی یک فیلم آبرومند و ارزشی

 

«میهمان داریم» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت شد و در بخش پنجره‌ای رو به آسیای جشنواره بوسان کره جنوبی شرکت داشت. فیلم «میهمان داریم» در بخش مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی، بهترین بازیگر مکمل زن و چهره پردازی این جشنواره شود. همچنین جایزه بهترین فیلم آسیایی را از بخش بین‌الملل این جشنواره دریافت کند. محمدمهدی عسگرپور، پیش‌تر فیلم‌های سینمایی پرواز در نهایت، قدمگاه، اقلیما و هفت و پنج دقیقه را ساخته است.

 

 

حکایت پرویز پرستویی از نقش آفرینیش در فیلم‌های دفاع مقدسی

 

من همیشه عرق و علاقه خاصی به چنین موضوعاتی دارم؛ چرا که یک ایرانی هستم. این 8 سال را نمی‌توان فراموش کرد. شاید به زعم خیلی‌ها نخ نما شده است؛ اما من این‌گونه فکر نمی‌کنم. هر از گاهی که شاید دچار زیاده خواهی و یا درگیر مسائل شخصی می‌شویم، بد نسیت به این افراد فکر کنیم؛ به کسانی که زندگی خود را برای این مرز و بوم گذاشته‌اند.

 

واگویه‌های محمدمهدی عسگرپور، کارگردان «میهمان داریم» درباره میهمان فیلمش

 

خانواده فیلم «میهمان داریم» یک دایره اعتقادی اطراف خود دارند که بر اساس قرائن و مرام آن‌ها است. معمولا با وجود چنین مسائلی و توجه به این قرائن، نباید بیشتر از دو یا سه گزینه برای میهمان خانواده در نظر بگیرید؛ برخی می‌گویند، مقام معظم رهبری است، برخی دیگر اعتقاد دارند امام زمان(عج) و تعدادی هم گمان می‌کنند فرشته مرگ. خیلی ندیدم خارج از این موارد اشاره‌ای داشته باشند؛ به هر حال این دایره ارزشی این خانواده است.

 

 

فیلمی که نظر منتقدان حرفه‌ای را هم برانگیخت

 

«میهمان داریم» نه تنها در جلب نظر مخاطبان و بزرگان فکری و معرفتی، بلکه در تأمین نظر اهالی سینما هم موفق بود. "سحر عصرآزاد" منتقد سینما، معتقد است کارگردان با انتخاب هوشمندانه ریتمی ملایم و آرام که به مخاطب فرصتی برای همراهی حسی با موقعیت این خانواده می‌دهد، در واقع شرایطی ایجاد کرده تا حس و حال فیلم در مخاطب رسوب یافته و عمق پیدا کند. نکته‌ای که به شدت برای همراهی با موقعیت ویژه این خانواده به ظاهر معمولی، لازم است و "آنتونیا شرکا" هم «میهمان داریم» را به عنوان اثری از سینمای جنگ، فیلمی خوش‌ساخت و محترم می‌داند که طراحی صحنه و لباس بسیار مناسبی دارد.

 

شکی نیست که فیلم، عمده‌ انرژی‌اش را از پرویز پرستویی «حاجی» همیشگی سینمای ما می‌گیرد و البته همین طور از آهو خردمند در نقش همسر او. فیلم در پس روایت کُند، تلخ و غم‌انگیزش، نشاط و زندگی و شیطنتی زیرپوستی دارد. تقابل ویرانی جنگ و انفجار و تصاویر ذهنی یک معلول موجی با ویرانی ساختمان‌سازی‌های جدید شهری خوب از کار درآمده و همین طور اثر روانی مخربی که روی روح و روان آدم‌ها می‌گذارد.

 

 

آری، همان‌طور که گفتیم، یکی از آثار مهمی که هم اکنون بر پرده سینماهای کشور است، فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور است و اهمیت این فیلم از چند جهت است و شاید همین جهات مهم نیز سبب ساز تماشای آن از سوی مقام معظم رهبری و ابراز لطف ایشان به عوامل سازنده فیلم بود. فیلمی که شاید بتوان گفت در مضمون و روایت داستانیش هم اشاره‌ای به معظم له داشت و چه بسا میهمان بزرگ و عالیقدری که خانواده شهید داستان این فیلم، منتظر قدوم او هستند، کسی نباشد جز رهبر معظم انقلاب که همیشه امید دل و پدر مهربان و سایه سار پرعطوفت هستند.

 

فیلم روایت دورانی از حیات یک خانواده شهید است که فرزند جانبازی را نیز در خانه تیمارداری می‌کند و این حکایتی است آشنا برای همه مردم این سرزمین شهیدپرور و عزیز.

 

علی رفیعی


/830/702/ر

ارسال نظرات