۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۲۳۳۱۸۰
نائب رییس مجلس شورای اسلامی:

انسان به اندازه تقوای خود از قرآن بهره‌مند می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: انسان به میزان مرتبه تقوا از هدایت قرآن بهره می‌گیرد هر قدر مراتب تقوا بالاتر باشد بهره از هدایت قرآن برای رسیدن به مقصد ببشتر خواهد بود بنابراین ائمه معصومان(ع) در برترین مقام هدایت هستند.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد نائب رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه جمعه در اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآنی استان تهران که در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: نورانی شدن دل به نور فهم قرآن کریم و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت پیامبر(ص) از بهترین نعم الهی است، یکی از نعمت‌هایی که  خدای سبحان در پرتو پرفروع انقلاب اسلامی به ملت ایران مرحمت فرمود گشوده شدن راه انس با قرآن، حفظ و قرائت آیات نورانی و کسب هدایت از محضر کتاب آسمانی است.

 

هدف بلند قرآن کریم هدایت انسان است

 

وی ضمن تقدیر و تشکر از محضر آموزگاران معارف قرآن، و با اشاره به آیات نخست سوره مبارکه بقره افزود: هر کتابی هدف و آرمانی را در دستور کار خود دارد هدف بلند قرآن کریم هدایت انسان و آموزگار و معلم آن شخص اول عالم امکان است که تربیت یافته خدای سبحان است، بنابراین اگر کسی طالب هدایت و سعادت باشد باید در محضر قرآن کریم زانو بزند.

 

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که آیات نورانی قرآن کریم عهده دار هدایت بشر است، عنوان کرد: قرآن در مرحله نخست مسیر حرکت را برای بشر تبین و تعریف کرده و نشان می‌دهد، آفریدگار بشر که با خصائص روحی و ظرفیت تعالی و تکامل انسانی به معنای واقعی آشنا است راه حرکت را فراروی بشر نشان داده که اگر از سوی شخص پیموده شود به سعادت می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه افزود: مقام نخست هدایت برای همه انسانها بوده و  آحاد بشر می‌توانند از این هدایت بهره گرفته و راه را بشناسند و مسیر حرکت را دریافت کنند، مرتبه بالاتر هدایت به معنای دستگیری و رساندن به مقصد است یعنی خدای متعال به عنوان هادی دست انسان را گرفته و او را به بالاترین منزل هدایت می‌رساند این مرتبه ویژه بوده و همگانی نیست هر انسانی نمی‌تواند از این شان قرآن بهره گیرد.

 

وی اظهار داشت: برای استفاده از این شأن یعنی رسیدن انسان به مقصد کمال خلقت و آفرینش باید انسان آراسته به کمالات و ارزش هایی شود تا از این هدایت بهره گیرد آیات نخست سوره بقره ناظر بر این هدایت الهی است، کسانی از هدایت قرآن برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند که آراسته به تقوا باشند.

 

نائب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: انسان به میزان مرتبه تقوا از هدایت قرآن بهره می‌گیرد هر قدر مراتب تقوا بالاتر باشد بهره از هدایت قرآن برای رسیدن به مقصد ببشتر خواهد بود بنابراین ائمه معصومان(ع) در برترین مقام هدایت هستند.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی با اشاره به این‌که نفس انسان فجور و تقوا را تشخیص می‌دهد، عنوان کرد: خداوند نفس انسان را به گونه‌ای آفریده که پیش از رسیدن به محضر پیامبر از توانایی شناخت فجور و تقوا برخوردار است اگر انسان بر اساس هدایت فطری خویش یعنی عقل در مسیر تقوا قدم برداشت و حرکت کرد نتیجه این حرکت راه یافتن به محضر وحی، استفاده از محضر قرآن و دست یافتن به تقوا است.

 

انسان‌های متقی از قرآن بهره می‌برند

 

وی در ادامه بیان داشت: بنابراین انسانهای متقی از قرآن بهره می‌برند اگر می‌خواهیم به نور دین و معرفت الهی نورانی شویم راهی جز آراستگی به تقوا نیست حقیقت تقواهم به مجهز شده به ایمان و عمل صالح است.

 

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که خداوند در آیات اول سوره بقره به سه ویژگی متقین پرداخته است، تصریح کرد: آیات اول سوره بقره رابطه انسان متقی با خدا با خویشتن و سایر افراد بشر را نشان می‌دهد، رابطه انسان متقی با خدای متعال، عالم غیب، پیامبر، امام عصر و  قیامت رابطه‌ای استوار و راسخ است.

 

وی افزود: انسان نمازگزار اذعان بندگی در مقابل خداوند داشته و ذلت عبودیت را با همه وجود اظهار می دارد و این عبودیت پیوند او را با خدا تعریف کرده است، انسان نمازگزار متکبر و سرکشی نیست زیرا آراسته به مقام عبودیت که ثمره معرفت نفس و معرفت رب است.

 

انسان‌های متقی ایثارگر هستند

 

حجت‌الاسلام ابوترابی در ادامه گفت: رابطه انسانهای متقی با سایر انسانها رابطه‌ای بر اساس ایثار و خدمت است از هر آنچه خدا به آنها مرحمت کرده در راه خدا انفاق می کنند، نه تنها اهل ظلم نبوده بلکه با تمام وجود با انفاق علم، ثروت و هر سرمایه ای که خدا به آنها داده است در خدمت بشریت هستند.

 

نائب رییس مجلس شواریی اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین حاملان قرآن کسانی که مردم شما را به عنوان قرآنی می شناسند تلاش کنید در حد امکان به ارزش‌های قرآن آراسته شده اهل ایمان، نماز و اهل انفاق باشید، امید شما قرآنیان در سایه این ویژگی به قرآن نزدیک شده و معارف دین را با عمل به مردم معرفی نمایید./807/پ202/ب4

ارسال نظرات