۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۳۳۳۵۴
حجت الاسلام حسینی قمی:

صلح امام حسن بقای اسلام را تضمین کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زندگى سراسر افتخار امام مجتبى(ع) جلوه‏هاى زیبا و پرشکوهى داشت، گفت: در سال چهلم هجرت هدایت کشتى اسلام در سخت‏ترین موقعیت استراتژیکی به عهده ایشان گذاشته شد و این امام همام با صلح مدبرانه خود زمینه بقای اسلام و شیعه را فراهم کردند.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه و دانشگاه، در مجلس بزرگداشت پروفسور فقیهی درجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که زندگى سراسر افتخار امام مجتبى(ع) جلوه‏هاى زیبا و پرشکوهى دارد، اظهار داشت: خداوند متعال امام حسن مجتبی (ع) را پس از 30‏ سال حوادث تلخ و شیرین بعد از رحلت پیامبر(ص) از تجربه‏هاى گران بهره‏مند کرد و در سال چهلم هجرت هدایت کشتى اسلام را در سخت‏ترین موقعیت استراتژیکی به عهده ایشان گذاشت و این امام همام با صلح مدبرانه خود زمینه بقای اسلام و شیعه را فراهم کردند.

 

وی با بیان این که امام حسن مجتبی(ع) با کمترین آسیب و تلفات امت اسلامى را رهبرى کردند، گفت: این امام بزرگوار توانست توطئه‏هاى بزرگ و خطرناک بنى‏امیه را نقش بر آب سازد و مانع نابودى اسلام و برنامه‏هاى حیات بخش آن شود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به این که بر خورد زیباى امام حسن(ع) در ماجرای صلح افتخار بزرگى در تاریخ اسلامى بر جاى گذاشت، افزود: نویسندگان و تحلیل گران بسیارى به صلح امام(ع) در زمان امامتشان پرداخته و ابعاد گوناگون آن را بررسى کرده‏اند؛ گروهى همانند شیخ راضى آل یاسین(ره) کتابى تدوین کرده و آن را صلح الحسن‏ نامیده‏اند.

 

وی با بیان این که امام رضا(ع) از پدرانش(ص) نقل مى‏کند چون شهادت امام حسن (ع)‏ نزدیک شد ایشان گریست، ادامه داد: وقتی اطرافیان، امام(ع) را در این حالت یافتند پرسیدند یابن رسول الله آیا با آن منزلت که نسبت به پیامبر(ص) دارید همچنان گریه مى‏کنید؛ این درحالی بود که اطرافیان امام(ع) از حضرت رسول اکرم (ص) در تقرب امام حسن مجتبی(ع) نسبت به خودشان احادیث زیادی شنیده بودند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که اطرافیان امام حسن(ع) می دانستند که ایشان بیست بار پیاده به حج رفته و سه بار هر چه داشته‏اند در راه خدا انفاق کرده‏ اند، اظهار داشت: امام(ع) در جواب اطرافیانشان فرمودند فقط براى دو چیز گریه مى‏کنم وحشت موقف قیامت و مفارقت دوستان زیرا در دنیا این دو چیز ارزش گریه کردن دارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه 83 حضرت امیر المومنین(ع) و فراز عجیب حضرت در رابطه با روز رستاخیز، ابراز داشت : حضرت در این خطبه در فرازی می فرماید تا آنجا که امور زندگانى پیاپى بگذرد و روزگاران سپرى شود و رستاخیز بر پا گردد در آن زمان انسان‌ها را از شکاف گورها و لانه‏‌هاى پرندگان و خانه درندگان و میدان‏‌هاى جنگ بیرون مى‏‌آورد؛ خلایق با شتاب به سوى فرمان پروردگار مى‏ روند و به صورت دسته‏‌هایى خاموش و صف‏هاى آرام و ایستاده حاضر مى‌شوند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که انسان ها در این روز لباس نیاز و فروتنى پوشیده و درهاى حیله و فریب بسته شده و آرزوها قطع می شود، گفت: امام(ع) فرمود دل‏ها آرام، صداها آهسته و عرق از گونه‏ ها چنان جارى است که امکان حرف زدن نیست؛ اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته، بانگى رعد آسا و گوش خراش همه را لرزانده و به سوى پیشگاه عدالت براى دریافت کیفر و پاداش مى‏ کشاند.

 

وی ادامه داد: وقتی امام و مقتدای ما این چنین قیامت و وضعیت ما در آنجا را وصف می کنند پس بر هر یک از ما لازم است که خوب عبرت بگیریم و  این عبرت را در زندگی خود بکار ببندیم/837/پ202/ف

ارسال نظرات