۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۳۳۶۶۱
حجت الاسلام والمسلمین مسعودی خمینی:

مصونیت از فهم نادرست قرآن با مراجعه به احادیث محکم حاصل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حدیث حوزه علمیه در بیان شیوه صحیح تفسیر و ترجمه قرآن با استفاده از احادیث، گفت: برای درک قرآن به وسیله روایات باید در کنار احادیث متشابه به احادیث محکم نیز مراجعه کنیم تا دچار گمراهی نشویم.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی خمینی، استاد حدیث حوزه علمیه، در برنامه مروارید ناب که از رادیو معارف پخش شد به تبیین جایگاه حدیث اشاره کرد و گفت: در روایات احادیث محکم و متشابه ذکر شده است و برای معنا کردن قرآن نباید تنها به احادیث متشابه اکتفا کرد و باید آنها را در کنار محکمات باشند.

 

وی با بیان این‏که احادیث در کنار هم می‏توانند معنای کاملی را پیدا کنند گفت: در فرآیند فهم حدیث، شناسایی احادیث ضروری است؛ برای درک حدیث از قرآن باید در کنار احادیث متشابه به احادیث محکم نیز مراجعه کنیم تا دچار و گمراهی نشویم.

 

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی خمینی با بیان این که در ذهن مخاطب شاید این سوالی پرسش پیش بیاید که خانواده حدیث را در منابع باید به چه شکل‏هایی پیدا کرد، ابراز داشت: شیوهای بازیابی حدیث عبارتند از مراجعه به کتاب‏های جامع روایی از جمله بحارالانوار، کتب‏اربعه، الحایط و جامع الحادیث شیعه در کتب مربوطه در دسته بندی باید کمی تلاش نمود و آن‏ها را پیدا کرد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: راه دیگری که می‏توان از منابع جمع‏آوری حدیث استفاده کرد این است که از معجم‏های لفظی و موضوعی که در رابطه با احادیث جمع آوری و چاپ شده است استفاده کرد که این امکان را به ما بدهد تا به جست و جو بپردازیم.

 

استاد حوزه علمیه با یبان این‏که از رایانه در استفاده از معجم حدیثی می‏توان استفاده کرد، گفت: می‏توان برای ایجاد کلید واژه در رایانه برای تشکیل خانواده حدیث معجمی را ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی خمینی گفت: وقتی ما روایات مشابه را مرور می‏کنیم رشته اتصالات حدیث بزرگتر می‏شود و باب تحقیق بیشتری باز می‏شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: به مرور خانواده حدیث بزرگ‎‏تر می‏شود و باید به این نکته اشاره کرد که وقتی فرد می‏خواهد در مجموع روایات تحقیق کند باید از خانواده حدیث برداشت‏های لازم را به عمل آورد.

 

وی با اشاره به این‏که در بحث مقالات حدیثی باید به گونه‎‏ای عمل کرد که تنها سراغ یک واژه نرفته بلکه مراجعه به واژه‏های متفاوت کنیم تا بتوانیم پیشرفت بهتری را در خصوص حدیث داشته باشیم./978/پ202/ف

ارسال نظرات