۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۳۵۰۰۶
در دانشگاه مفید قم مطرح شد؛

دفاع توفیقی از عزل و نصب های جهت دارش در وزارت علوم

خبرگزاری رسا ـ جعفر توفیقی که رییس جمهور حاضر نشد او را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کند، در دانشگاه مفید قم از عملکردش در مدت سرپرستی این وزارتخانه و همچنین عزل و نصب های جهت دار که اعتراض بسیاری از دلسوزان را به دنبال داشت، دفاع کرد.
جعفر توفيقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جعفر توفیقی عصر سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه مفید قم حاضر شد و پس از گرامی‏داشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی 16 آذر، با بررسی فرصت ها و چالش‏های آموزش عالی در دولت یازدهم، به پرسش‏های دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال دانشجویی که نظر وی را درباره حق آزادی بیان برای دانشجو پرسیده بود، گفت: دانشجو باید نظر و انتقاد خود را آزادانه بیان کند و از امنیت کامل پس از آن نیز برخوردار باشد؛ مشکلات به وجود آمده پیرامون این آزادی نیز بدسلیقگی برخی افراد کج فهم است.

سرپرست پیشین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره نبود آزادی بیان در دولت یازدهم برای اصولگرایان و لغو چندین سخنرانی که قرار بود به مناسبت 16 آذر با حضور چهره های اصولگرا برگزار شود، اظهار داشت: در برخی دانشگاه‏ها دعوت تعدادی از اصولگرایان به دلایلی لغو شده که قابل پسند نیست، البته این سخنرانی و دعوت‏ها نیز باید با مجوز و هماهنگی قبلی باشد تا چنین مشکلاتی تکرار نشود.

وی درباره عملکرد خودش نیز اظهار داشت که عملکرد بنده نیز مصون از انتقاد نیست و در مورد دانشجویان ستاره دار خاطر نشان کرد: ستاره دار شدن برخی دانشجویان در دولت نهم و دهم به اوج خود رسید در حالی که پیش از آن تعداد دانشجویان ستاره دار بسیار کم بود.

توفیقی با توجه به مصوبات مجلس در مورد اختیارات وزارت علوم گفت: به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، هر گونه تصمیم برای دانشجویان فقط به وزارت علوم مربوط می‏شود و هیچ ارگان دیگری حق دخالت در امور دانشجویان را ندارد؛ حتی وزارت اطلاعات تنها موظف به ارائه مدارک و اطلاعات است.

توفیقی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برکناری برخی از رؤسای دانشگاه‏ها و عزل و نصب های جهت دار در زمان سرپرستی خود در وزارت علوم توضیح داد: بنده با توجه به نتایج حاصل از جمع بندی‏هایی که انجام داده بودم به چنین نتیجه‏ای رسیدم که این افراد در پست‏های دیگر بهتر می‏توانند خدمت کنند و برکناری، دلیل بر ناتوانی آن‏ها نبود.

گفتنی است، اظهارات آقای توفیقی و دفاع وی از عملکردش در مدت سرپرستی وزارت علوم در حالی است که بسیاری از دلسوزان نظام، علما و مراجع اقداماتی که وی در زمان مسؤولیتش انجام داده را به دور از اعتدال ارزیابی کرده اند.

شایان ذکر است در پایان این نشست نیز تعدادی از دانشجویان به بحث پیرامون مباحث مطرح شده پرداختند./840/پ201/ج

ارسال نظرات