۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۳۵۰۵۹
آیت‌الله نوری همدانی در اجتماع علما و روحانیان استان سمنان:

انقلاب اسلامی خواب مستکبران را پریشان کرده است/ علما در تمام صحنه‌های دفاع از نظام حضور دارند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جهان به وجود آورد، گفت: انقلاب اسلامی مستضعفان جهان را بیدار و خواب مستکبران و سلطه گران عالم را پریشان کرده است.
آيت‌الله نوري همداني آيت الله نوري همداني  آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در  سمنان، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در نخستین برنامه خود در سفر به استان سمنان در جمع علما، روحانیان و طلاب استان در امامزاده یحیی(ع) سخنرانی کرد.

 

وی در این اجتماع باشکوه شغل روحانیت را همان وظیفه پیامبران و اولیای الهی دانست و گفت: علما وظیفه بسیار خطیری در عصر حاضر دارند و مهم ترین وظیفه آنها خدمت و ارشاد مردم است.

 

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که علما در تمامی صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی حضور دارند، ابراز کرد: علما در عصر بسیار حساس کنونی باید از اسلام و ارزش‌های دینی دفاع کرده و در این راه از هیچ خطری نهراسند.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی شغل روحانیت و طلبگی را مقدس دانست و اظهار کرد: طلبگی به اندازه ای اهمیت و ارزش دارد که رهبر معظم انقلاب روحانی بودن را بزرگ ترین افتخار خود می‌دانند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم نقش تأثیرگذار امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: در گذشته قیام‌های مقطعی صورت گرفت اما هیچکدام قابل مقایسه با قیام امام خمینی(ره) نبود.

 

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جهان به وجود آورد، گفت: انقلاب اسلامی مستضعفان جهان را بیدار و خواب مستکبران و سلطه گران عالم را پریشان کرده است.

 

گفتنی است، حضرت آیت‌الله نوری‌ همدانی عصر سه شنبه در میان استقبال پرشور و گرم علما، مسؤولان و اقشار مختلف مردم سمنان وارد این استان شد.

 

مشروح خبر سخنرانی این مرجع تقلید در اجتماع علمای سمنان به این شرح است:

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به وجود علما و روحانیان بزرگی‌همچون آیت الله اختری، آیت الله خاتمی، آیت الله شاهچراغی و رییس جمهور کشورمان در گذشته و حال استان سمنان این خطه را عالم پرور دانست و اظهار داشت: روحانیان همیشه در طول تاریخ اسلام و تشیع ثابت کرده‌اند که از هیچ خطری در مسیر حفظ دین ابا ندارند.

 

وی روحانیان را ادامه دهندگان راه پیامبران خواند و افزود: افتخار شما روحانیان این است که لشکر امام عصر(عج) هستید، همانا شغل و جایگاه روحانیت با وجود قال الله‌ها و قال الصادق و قال الباقر‌ها بسیار موجب افتخار و مقدس و در دو مرحله قابل تعریف است نخست طلبگی و دوم حضور به‌عنوان یک عالم در جامعه و بین مردم که هر دو شروط و اصولی دارد.

 

این مرجع عالیقدر خاطر‌نشان کرد: وقتی طلبه‌ای می‌خواهد در راه شیخ مفید‌ها و شیخ طوسی‌ها و سید مرتضی‌ها گام بردارد، نخستین شرط آن اخلاص است، بدین معنی که فراغت و جوانی و راحتی خود را در این راه مقدس صرف کند تا به عالمی خادم و سودمند برای مردم و جامعه تبدیل شود.

 

وی افزود: دومین شرط همت بلند و به علم و موقعیت کم و ناچیز اکتفا نکردن و سوم جدیت و کوشش است، زیرا این مسیر راه سهل و ساده‌ای نیست همانا خروجی دانشگاه‌ها هر ساله صدها دکتر و مهندس و استاد است اما حوزه‌های علمیه بعد از سالیان دراز تنها تعداد انگشت‌شماری فقیه تحویل داده بدین دلیل که این مسیر علمی و عملی بسیار گسترده است و همت و جدیت ممارست و تلاش فراوانی نیاز دارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی خطاب به طلاب گفت: ادبیات را بسیار خوب بخوانید تا هم صاحب قلم شوید و هم دارای بیانی قوی، همانا اگر به ادبیات اهمیت ندهید پس از 50 سال تحصیل نیز محقق و خطیب و عالمی موفق نخواهید بود از این‌رو طلاب باید به یادگیری ادبیات فارسی و عربی توجه بیشتری داشته باشند.

 

این مرجع تقلید پنجمین شرط موفقیت طلاب را نظم در تمامی شؤونات زندگی عنوان کرد و افزود: هر کس منظم باشد در تحصیل و زندگی موفق خواهد بود و این مهم یک اصل در تاریخ علما است، همانا هر روحانی که جدیت و نظم پیشه نموده موفق شده، حتی اگر کم حافظه، مسن و یا بی بضاعت بوده، منظم بودن و کوشش او موجبات موفقیتش را فراهم کرده است.

 

فرشتگان الهی پرو بال خود را زیر پای طلاب فرش می‌کنند

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه طلاب و روحانیان باید قدرشناس سعادت و نعمت ورود و حرکت در این مسیر باشند، تصریح کرد: در قدر و منزلت روحانیان نزد خداوند متعال همان بس که در روایتی آمده است که فرشتگان الهی پرو بال خود را زیر پای طلاب فرش می‌کنند، این مهم نشانگر آن است که عالم دینی در پیشگاه باریتعالی بسیار ارزشمند است و باید شکر گذار این جایگاه باشیم.

 

وی در تبیین وظایف یک روحانی بعد از دوران طلبگی در دومین مرحله زندگی خود به‌عنوان یک عالم در میان مردم، گفت: عالم دینی باید همچون انبیاء نخست خدمت و هدایت مردم، درک مشکلات آنها، مردمی زیستن، متواضعانه و کریمانه با مردم برخورد کردن و در با آنها محشور بودن و دریغ نکردن از هر خدمت مقدور را وظیفه خود بداند و اگر مسؤولیت داشته باشد، به دلیل موقعیت اجتماعی این وظیفه چند برابر می‌شود.

 

این عالم جلیل القدر خاطر نشان کرد: اگر با مردم باشید موفق خواهید بود، از یاد نبرید که مردم با امام(ره) بودند که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، پیامبران الهی با یاری مردم قیام کردند همانا درک این مسئله و ارتباط نزدیک علما و روحانیان با مردم مفهوم اصلی مردم‌سالاری دینی در جامعه است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با تمجید از کتب چاپ شده از زندگی، خاطرات و وصایای شهدای این استان، گفت: روحانیان نباید هیچ‌گاه اهمیت مطالعه وصیت‌نامه‌های شهدا را از یاد ببرند زیرا این وصایای ارزشمند بسیار هدایت‌گر و ارشاد کننده است، تا جایی که امام خمینی(ره) مطالعه آنها را برابر با چندین سال تحقیق و کسب علوم دینی دانست.

 

این فقیه عالیقدر سومین اصل مورد توجه علما و روحانیان را لزوم اهتمام به تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: از مهمترین وظایف علما تلاش در جهت تقویت و ایجاد حوزه‌های علمیه و پرورش شاگردان است زیرا مطالعه، تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی از این طریق ضامن حفظ و بقاء دین و جامعه اسلامی است.

 

انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جهان به وجود آورد

 

مرجع تقلید جهان تشیع با بیان اینکه ما در زمان بسیار خاصی زندگی می‌کنیم و باید زمانه را درک کنیم، چهارمین لازمه وجودی یک عالم دینی را اصل مبارزه با ظلم و کفر برشمرد و تصریح کرد: در هیچ زمانی تحولی همچون انقلاب اسلامی به وجود نیامده، انقلابی که رهبری آن را فقیهی قهرمان، عالمی عامل با قلم و بیانی صریح، مجاهدی بسیار با اراده و فقیهی جامع الشرایط به‌نام امام خمینی(ره) بر عهده داشت و جهان را تحت تأثیر خود قرار داد.

 

وی امام خمینی(ره) را عالمی با دلی به عظمت دریا و اراده‌ای به صلابت کوه توصیف و اضافه کرد: انقلاب اسلامی تحولی عظیم در جهان به وجود آورد، تمامی مستضعفان را بیدار و امیدوار و مستکبران را پریشان و هراسان کرد، امروز بیدارگری و آثار بصیرت بخش انقلاب اسلامی همه قله‌ها را فتح کرده و در جای جای جهان نمود و ظهور دارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به وظیفه خطیر تمامی اقشار جامعه بالاخص روحانیان در حفظ انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن، تصریح کرد: علما و روحانیان در تمامی صحنه‌های خطیر تاریخ انقلاب و قبل و بعد از آن حضوری چشمگیر داشته‌اند به گونه‌ای که بر حسب درصد جمعیت طلاب و روحانیان در کشور بیشترین تعداد شهدا متعلق به این قشر است و آنها همان‌گونه که امام راحل فرمود رساله عملیشان را با خون نوشتند.

 

داعش شکلی دیگر از دشمنی استکبارجهانی با اسلام است

 

این مرجع عالیقدر در ادامه سخنان خود به موضوع تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و ظهور اندیشه‌ها و گروه‌های تکفیری پرداخت و گفت: امروز در عرصه جنگ نرم استکبار جهانی و نظام سلطه تمام قدرت خود را برای مبارزه با اسلام ناب محمدی(ص)، شیعه و انقلاب اسلامی به میدان آورده و حربه‌های گوناگونی را در عرصه‌های مختلف آزمایش می‌کند.

 

این عالم وارسته ساختن و ساماندهی گروهی به‌نام داعش را شکلی دیگر از دشمنی استکبارجهانی با اسلام برشمرد و افزود: تنها راه مقابله با دسیسه‌های متفاوت دشمن بر علیه دین و نظام و کشور ما هوشیاری و وحدت مردم و به‌ویژه روحانیان و علمای دین و حضور آگاهانه در تمامی صحنه‌ها است همانا نباید از یاد ببریم که هدف همه کارها و اعمال ما باید فراهم کردن مقدمات ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) باشد.

 

تأکید حضرت آیت الله نوری همدانی به توجه بیشتر اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه به درس اخلاق و مسائلی همچون اقامه نماز شب و قرائت فراوان قرآن، توصیه به مطالعه کتبی همچون صحیفیه نور، دفتر تبیان و وصیتنامه امام خمینی(ره) و الگو پذیری از زندگی و منش سیاسی و اجتماعی و عملی امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های بیانات این مرجع تقلید در جمع طلاب، روحانیان و علمای استان سمنان بود.

 

گفتنی است، در این مراسم استاندار سمنان، نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه دامغان، مهدیشهر، سرخه و برخی دیگر از شهر‌های استان، مدیران کل و رؤسای ادارات اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی، مدیران حوزه‌های علمیه استان و جمع کثیری از طلاب و روحانیان خواهر و برادر شهر‌های مختلف استان سمنان از محضر آیت الله نوری همدانی استفاده کردند./977/پ201/ج

ارسال نظرات