۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۲۳۵۴۶۹
امام جمعه بجنورد:

آموزه‌های مکتب عاشورا در تمام طول سال همراه ما باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر لزوم بهره گیری از سرمایه حسینیه ها و هیأت های مذهبی در تمام طول سال، گفت: نباید حسینیه ها و هیأت های مذهبی با اتمام محرم و صفر غیرفعال شوند.
حجت الاسلام يعقوبي - مراسم اربعين حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد جمعه شب همزمان با شب اربعین حسینی در جمع عزاداران مرکز استان، با اشاره به این که عدد 40 در آموزه ها و تاریخ الهی و اسلامی عددی مقدس است، اضافه کرد: افزون بر این که این عدد چندین بار در قرآن ذکر شده، در روایات اسلامی نیز آمده است که اگر کسی 40 شبانه روز خود را مقید به ترک گناه بکند؛ نگاه و فکر و عقل و احساسات او دگرگون شده و روح او تلطیف می یابد.

 

وی با بیان این که یکی دیگر از نشانه های تقدس عدد 40، اربعین حسینی است، اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب در اربعین، مغناطیس حسینی دل ها را به سمت خود می کشد و عاشقان سیدالشهدا(ع) در هر جایی که هستند هوای کوی دوست کرده و به سوی آن آستان مقدس پر می کشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با یادآوری این که نخستین زائر کوی دوست در اربعین حسینی جابر بن عبدالله انصاری بوده است، خاطرنشان کرد: جابر دو خصوصیت منحصر به فرد داشت؛ نخست آن که اولین زائر مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(ع) بود و در ثانی این که عمری طولانی و بابرکت داشت و هفت معصوم را زیارت کرده و تا زمان امام محمدباقر(ع) در قید حیات بود.

 

وی اظهار داشت: جابر بن عبدالله انصاری از مدینه تا کربلا را به عشق زیارت مرقد امام حسین(ع) پیمود و این گونه نخستین راهپیمایی کربلایی را انجام داد و امروزه همزمان با اربعین حسینی میلیون ها زائر از سرتاسر جهان به سوی کربلای معلی حرکت می کنند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به پایان ماه های محرم و صفر، تأکید کرد: می بایست سرمایه معنوی محرم و صفر برای تمام طول سال حفظ شود و تلاش کنیم با بهره گیری از آن در دیگر ماه های سال نیز حسینی زندگی کنیم.

 

وی با بیان این که باید آموزه های مکتب عاشورا در تمام طول سال همراه ما باشد، اضافه کرد: محب امام حسین(ع) باید در زندگی فردی و اجتماعی، تربیت فرزندان، کسب لقمه و روزی حلال و ... نیز پیرو اباعبدالله(ع) بوده و سرمایه محرم و صفر را پاس دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین در ادامه از مسؤولان و متولیان هیأت های مذهبی و حسینیه ها خواست تا این مراکز را در طول سال فعال نگاه دارند نه آن که با پایان محرم و صفر درب این مراکز تا سال دیگر قفل شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر لزوم بهره گیری از سرمایه حسینیه ها و هیأت های مذهبی در تمام طول سال، اظهار کرد: نباید حسینیه ها و هیأت های مذهبی با اتمام محرم و صفر غیرفعال شوند بلکه می بایست از این اماکن برای برگزاری دوره های آموزش و تفسیر قرآن کریم، جلسات سخنرانی مذهبی و ... استفاده کرد.

 

وی اضافه کرد: متولیان هیأت ها و حسینیه ها در هفته حداقل یک شب با دعوت از روحانیان و دین شناسان اقدام به برگزاری محفلی مذهبی و اسلامی نظیر برنامه احکام، تفسیر قرآن، قرائت قرآن و ... کنند و نگذارند چراغ این مراکز بعد از سپری شدن ماه های محرم و صفر خاموش شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات