۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۲۳۵۶۰۰
مشاور ارشد دارالفتوای بغداد در گفت‌و گو با رسا:

جنایت‌های گروه‌های تکفیری برپایه جهل و فتوای بی اساس صورت می‌پذیرد

خبرگزاری رساـ مشاور ارشد دارالفتوای بغداد دو ابزار افراط گرایان تکفیری را جهل و فتاوای بی پایه و اساس مفتیان بی سواد دانست.
عبود الطايي خطيب جمعع بغداد

 

محمد جمیل عبود الطائی، خطیب جمعه بغداد و مشاور ارشد دار الفتوای اهل سنت بغداد، در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اوج شکل گیری پدیده شوم تکفیر را مربوط به پنجاه سال پیش در مصر ، در گروهی موسوم به "الهجرة و التکفیر" دانست و آن‌را بسیار خطرناک توصیف کرد.

 

وی ابزار اصلی گروه‌های تکفیری را برای کشتار و اعمال خشونت بار، دو عامل دانست و گفت: این گروه‌ها با دو ابزار جهل و فتوای بی اساس به اقدامات جنایتکارانه خود دست می‌زنند و تا زمانی که از طرف دولت‌های حاکم در منطقه مجازات سنگینی برای کسانی که بدون اجازه فتوا، فتوا می‌دهند، مشخص نشود کشورهای منطقه با مشکل طغیان‌گری این افراد مواجه خواهند بود.

 

این عالم اهل سنت به مضمون حدیث پیامبر اکرم (ص) اشاره و تصریح کرد: هرکس کلمه ای بگوید و یا بنویسد و با آن موجب کشته شدن مسلمانی شود قطعا در  روز قیامت از رحمت الهی محروم خواهد بود. دراین گروه‌های افراطی گاهی جوانانی به چشم می‌خوردند که در ابتدای دوران جوانی بدون کسب هیچ گونه علمی نه تنها فتوا می‌دهند بلکه حکم به تکفیر می‌کنند و این مساله بسیار خطرناک است.

 

وی انتساب این گروه‌ها را به شیعه و یا سنی مردود دانست و اظهار داشت: این افراد نه تنها پیرو شیعه و یا اهل سنت نیستند بلکه ما معتقدیم این افراد پیرو هیچ دین و مذهبی نیستند؛ چرا که تجربه نشان داده است هیچ طایفه و گروهی از گزند جنایات آن‌ها در امان نبوده است.

 

خطیب جمعه اهل سنت بغداد در نتیجه گیری سخنان خود به این نکته اشاره کرد که بدون شک آمریکا و اسراییل از وجود چنین افرادی در منطقه بهره می‌برند و به صورت علنی و یا غیر علنی از این گروه‌ها حمایت می‌کنند و دراین بین مسلمانان باید نسبت به این مسأله هوشیار بوده و فریب نقشه‌های فتنه افروزانه آمریکا و اسراییل را نخورند./1321/ب912/ک

ارسال نظرات