۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۳۵۸۳۹
رییس مؤسسه امام خمینی در شمال شرق کشور:

نماز بهترین بازدارنده از منکرات است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در شمال شرق کشور با تأکید بر ترویج بیش از پیش نماز در بین اقشار جوان و نوجوان، گفت: نماز بهترین بازدارنده جوانان از اعمال ناشایست است.
حجت الاسلام دانشمند - نشست با جوانان خراسان شمالي با موضوع نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام صادق دانشمند، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در شمال شرق کشور امروز در گفتمان دینی با موضوع نماز که در محل آموزشگاه شهید حسن آبادی بجنورد با حضور صدها نفر از جوانان مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به نقش نماز در شخصیت جوانان و شکل دهی زندگی معنوی آن ها، افزود: اگر مسلمانان نماز را با رعایت شرایط و ضوابطی که در دین مقدس اسلام بیان شده برپا دارند؛ فضیلت ها و خصلت های نیک انسان مسلمان در آنها زنده شده و جامعه نیز به سوی تشکیل مدینه فاضله حرکت می کند.

 

وی اضافه کرد: برپایی درست و حقیقی نماز انسان را به سوی تربیت عالی بشری و کسب فضائل ویژه انسانی رهنمون می کند به گونه ای که فطرت الهی انسان را نمایان کرده و وی را از زشتی ها و پلیدی ها دور می کند.

 

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به نقش ویژه نماز در خداشناسی و خودسازی افراد، خاطرنشان کرد: فریضه الهی نماز در وهله نخست مانع از ارتکاب انسان به اعمال زشت و منکرات می شود و پس از آن نیز سبب روشنی دل، امید و نشاط و جلب رحمت پروردگار برای بنده خواهد شد.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه و دانشگاه، نماز عبادت با عظمتی است که فرد را در ابعاد گوناگون وجودی تربیت کرده و از او انسانی کامل و بلند مرتبه می سازد.

 

وی با بیان این که برپایی نماز انسان و جامعه را به سوی سعادت دنیوی و اخروی رهنمون می کند، تصریح کرد: مهم ترین اثر نماز از منظر قرآن بازدارندگی از فحشا و منکر است که این اثر خود زیبایی ها و خصلت های نیک دیگری را در پی خواهد داشت.

 

حجت السلام دانشمند اضافه کرد: نماز، انسان را به یاد حضور خداوند انداخته و به این ترتیب بهترین بازدارنده از کارهای ناشایست محسوب می شود.

 

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه در همین راستا اگر می خواهیم جوانان جامعه اسلامی ما از کارهای ناشایست و منکرات روی گردان شوند؛ بهترین راهکار ترویج اقامه نماز در بین آن ها است.

 

وی با تأکید بر این که نقش بازدارندگی نماز با توجه به رعایت شرایط نماز و کیفیت اقامه آن، دارای مراتب مختلفی است، افزود: هر اندازه که روح نماز بیشتر در زندگی انسان حاکم بوده و آموزه های اسلامی به میزان بیشتری در زندگی فرد جاری و ساری باشد به همان میزان بازدارندگی و نقش سازندگی نماز افزایش خواهد یافت.

 

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به این که ظلم و جور در برابر مهربانی و عطوفت، استکبار و استعمار در برابر عدالت و آزادی و ... از مصادیق بارز منکرات هستند، اظهار داشت: در این بین نماز به عنوان بازدارنده از منکرات در حقیقت نفی ظلم و جور، استکبار و استعمار و دیگر منکرات بوده و این گونه در تحقق عدالت و آزادی در زندگی بشری و رهایی از چنگال ستمکاران و زورگویان نقش دارد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شمال شرق کشور تصریح کرد: اگر ما بتوانیم فرهنگ اقامه نماز را به گونه ای در بین جوانان نهادینه کنیم که آن ها در هر شرایطی اقدام به اقامه این فریضه الهی بکنند به یقین هیچ کدام از نقشه های شوم دشمنان نمی تواند تأثیر چندانی در ایمان و اراده آن ها بگذارد.

 

گفتنی است، در ادامه این نشست حجت الاسلام صادق دانشمند، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شمال شرق کشور و استاد حوزه و دانشگاه به سؤالات و شبهات شرکت کنندگان در این مراسم پیرامون اقامه نماز پاسخ داد./9314/پ202/ب5

ارسال نظرات