۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۳۶۳۹۰

آمریکا و کوبا روابط دیپلماتیک را از سر می‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور کوبا ضمن اشاره به آزادی سه تن از زندانیان این کشور در آمریکا اعلام کرد که هر 2 کشور قصد دارند بار دیگر روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند.
رييس جمهور آمريکا و کوبا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا روز گذشته طی سخنرانی در شبکه ملی تلویزیون این کشور از آزادی سه تن از زندانیان کوبایی در ایالات متحده آمریکا خبر داده و اعلام کرد که وی پس از انجام مذاکراتی با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود بر سر آغاز مجدد روابط دیپلماتیک بین 2 کشور به توافق رسیده‌ است.

 

کاسترو در ادامه تأکید کرد: آغاز روابط ما با آمریکا بیانگر حل تمامی اختلافات موجود نیست؛ چراکه هنوز بزرگترین مشکل ما یعنی تحریم اقتصادی کوبا همچنان ادامه دارد.

 

وی همچنین تصریح کرد که در طول جلسه خود با «اوباما» پیشنهادات خوبی را به منظور بهتر شدن روابط و تسریع آن بر پایه قوانین حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد به آمریکا پیشنهاد کرده است.

 

رییس جمهور کوبا در بخشی از سخنانش اعلام کرد: ما همانطور که به کاخ سفید نیز اعلام کردیم آماده هرگونه مذاکره در رابطه با استقلال ملی، دموکراسی، حقوق بشر و سیاست خارجی کشورمان با آمریکا هستیم.

 

وی همچنین از دولت آمریکا خواست تا موانع موجود برای ملت کوبا را که باعث محدودیت در روابط بین آن‌ها و سایر کشورها نیز می‌شود (مانند سفر، پست مستقیم و همچنین ارتباطات از راه دور) را از میان بردارد.

 

کاسترو در رابطه با مسئله زندانیان نیز خاطرنشان کرد که «خراردو هرناندز»، «رامون لابانینیو»، «آنتونیو گررو» سه زندانی کوبایی در آمریکا نیر امروز به کشور خود بازمی‌گردند.

 

وی در این مورد افزود: امروز خانواده این عزیزان و تمامی ملت کوبا به همراه مقامات دولتی و سایر کشورهایی که در طی این 16 سال با ما همدردی کردند و خواستار آزادی زندانیان شدند خوشحال شده و آن را گرامی می‌دارند.

 

رییس جمهور کوبا در ادامه این مطلب را نیز یادآور شد که در راستای این اقدامات «آلن گراس» جاسوس آمریکایی که به جرم رهبری پروژه ورود یک ماهواره آمریکایی به صورت غیرقانونی به کوبا به مدت 15 سال از سوی دادگاه این کشور محکوم به زندان شده است، آزاد شده و به آمریکا باز می‎گردد.

 

رنه گنزالس یکی از زندانیان کوبایی آزاد شده در سال 2011 از طریق صفحه شخصی خود در سایت توییتر در این رابطه اعلام کرد: اداره فدرال زندان‌ها تاریخ آزادی سه زندانی کوبایی را به 17 دسامبر تغییر داده است.

 

وی به همراه «فرناندو گنزالس» و سه دیگر زندانی نام برده در سال 1998 به جرم پیگیری اقدامات و توطئه‌های ضد کوبایی در «میامی» یکی از ایالت‌های آمریکا توسط پلیس این کشور دستگیر شدند./994/د102/ک

ارسال نظرات