۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۲۳۶۸۲۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

ترویج فرهنگ وقف زمینه ساز اعتلای فرهنگی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، ترویج فرهنگ وقف را زمینه ساز اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی دانست.
مديرکل ارشاد مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا در ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امروز در سلسله نشست های تفسیر قرآن کریم در ساری، گفت: خداوند متعال از سر لطف و عنایت خویش به بندگانش تفضل می کند و این امر دارای چنان عظمتی است که بندگان بهشتی در آن دنیا از لطف خداوند دائم در حال شکرگزاری هستند.

 

وی با بیان این که وقف از جایگاه و اهمیت اجتماعی والایی برخوردار است، بیان داشت: جا دارد از هفته وقف از واقفان و مدیران عرصه وقف تقدیر شده که ترویج این فرهنگ ارزنده نقش گرانقدری در جامعه دارد.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که ترویج فرهنگ وقف باید به نحوی شایسته صورت گیرد، افزود: در آیات عدیده‌ای از قرآن سفارش به نزدیک کردن قلوب و محبت و مساعدت به نیازمندان شده که چهار دسته آیات را می‌توان نام برد که هر یک به نوعی به نقش و جایگاه وقف و انفاق و صدقه اشاره دارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، ادامه داد: وقف خود نوعی از صدقات است که گاهی واژه صدقه نیز به آن اطلاق می‌شود یعنی صدقه‌ای که همچنان جاری و مستمر است.


وی با تبیین وقف و آثار مترتب بر آن گفت:  یک دسته آیات قرآنی هستند که انسان را به عمل صالح ترغیب و توصیه می‌ کند و آیاتی دیگر هستندکه به تلطیف قلوب و جلب محبت دیگران اشاره دارد و آیاتی هم هستندکه مردم را به روح تعاون و احسان و برادری و برابری دعوت کرده و نهایتاً آیاتی در قرآن وجود داردکه انسان را به خود شناسی دعوت می‌ کند تا از این راه، بیشتر در اعمال و آثار کردار خود بیندیشند و به سوی اعمال خیر و نیک بشتابند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با تاکید بر ترویج وقف در راستای رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در ابعاد گسترده در نگاه واقفان، افزود: اگر در جامعه اسلامی مسیر وقف به سمت و سویی برود که بتوان چهره فقر، مشکلات اجتماعی، کمبودهای فرهنگی و هنری را هر چه بیشتر کمرنگ کرد نهایتاً جامعه ای عاری از کاستی ها خواهیم داشت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید بر گره گشایی مشکلات عدیده توسط امر وقف و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت های مثمر ثمر اجتماعی، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ وقف باید به گونه ای شایسته در جامعه مورد توجه باشد که کارکردهای بسیاری دارد.

 

وی ادامه داد: ما باید تفکر وقف را به گونه ای نهادینه کنیم تا در پیشبرد امور مهم کشور جلوه هایی از تعاون، تعالی انسانیت، اعتلای فعالیت های گسترده و مستمر فرهنگی، ایجاد بسترهای مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت های متعدد اجتماعی، دینی، علمی، فرهنگی و هنری حرکت های جدیدی را شاهد باشیم./950/پ202/ب1

ارسال نظرات