۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۲۳۸۴۰۹
حجت الاسلام حسینی قمی:

نمی‌توان با انفاق درآمد آلوده به ربا را حلال کرد

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با با بیان این‌که اگر کسی بدون یادگیری احکام تجارت وارد بازار کسب و کار شود در ربا فرو می رود، گفت: هیچ درآمد آلوده به ربایی را نمی‌توان با انفاق حلال کرد.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم و سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این که حضرت علی (ع) می فرمایند که تجارت و کسب کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: ایشان در نهج البلاغه به این حدیث اشاره دارند که اگر انسان بدون این که احکام کسب و کار و تجارت را بیاموزد وارد بازار شود به ربا خواری دچار شده و به گونه ای در ربا فرو می رود که نمی تواند از آن خارج شود.

  

وی با بیان این که فراگیری احکام تجارت و کسب کار واجب است،گفت: وقتی می گویم واجب است یعنی انجام دادن آن کار لازم است بنابراین بر افراد لازم است قبل از ورود به هر کسب و کاری احکام تجارت را بیاموزد.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این که در معامله باید زمان، مکان، نحوه پرداخت و تمامی امور روشن و دقیق باشد، ادامه داد: متاسفانه بیشتر معاملاتی که در حال حاضر در کشور انجام می شود به علت بی اطلاعی از احکام تجارت در اسلام دچار ربا شده و همچنین همین موضوع موجب می شود بسیاری از معاملات با مشکل دچار شده و به دادگاه و مراجع قضایی کشیده شود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که در هنگام نسیه خرید کردن اگر مبلغ کالا و زمان بازپرداخت مشخص نباشد این معامله باطل بوده و دچار ربا می شود، گفت: اگر انسان می خواهد پول کالایی را در حال حاضر پرداخت کند و آن را بعد تحویل بگیرد باید مکان تحویل مشخص بوده و تمام مبلغ کالا همان ابتدا پرداخت شود زیرا در غیر این صورت معامله باطل است.

 

وی با اشاره به این که اگر شخص می خواهد خانه ای را خرید کند باید ابتدا واحد خانه و قیمت آن را بداند، تاکید کرد: خانه هایی که به صورت آپارتمانی به فروش رسیده و پیش فروش می شود از آن جایی که کالا و قیمت به طور دقیق مشخص نیست معامله باطل است.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: انسان اگر کالایی را بخرد و تنها یک قسمت از قیمت کالا را پرداخت کند به همان اندازه در کالا سهیم است که پول پرداخت کرده و نمی تواند تمام کالا را طلب کند و فقط به اندازه پول حق تصرف دارد و فروشنده می تواند در پایان به اندازه سهمش او را در کالا شریک کند.

 

 

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به این که انسان نمی تواند درآمدهای ربا آلود خود را با انفاق حلال کند، گفت: طبق فرموده رسول خدا (ص) کار خیری که با درآمد ربا انجام شود به اندازه بال یک مگس ارزش ندارد و نمی شود درآمد ربا را با پرداخت صدقه و انفاق حلال کرد بنابراین اگر درآمدهای ما دچار ربا شده بهتر است به دفتر یکی از مراجع تقلید رفته و راهکار حلال شدن مال خود را از آنها بخواهیم./837/پ202/ف

 

ارسال نظرات