۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۳۹۰۵۹
عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور:

هفته وحدت فرصتی برای تقویت نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: هفته وحدت بهترین فرصت برای ایجاد همدلی، اتحاد و احیای ارزش های اسلامی و تقویت نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی است‏.
عباس کيفي بجستاني - عضو جامعه قاريان قرآن کريم کشور

عباس کیفی بجستانی، استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن میلاد حضرت محمد(ص) و هفته وحدت، این هفته را نمادی از همبستگی و همدلی مسلمانان دانست و افزود: پیام قرآن وحدت و دعوت به اتحاد و برادری بوده و سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز اتحاد، اخوت و برادری است.

 

وی اضافه کرد: با وحدت و یکپارچگی است که می توان بر دل های مردم و دنیا حکومت کرد چرا که تسخیر قلوب گروه های مختلف مردمی و مذهبی جز از طریق وحدت و انسجام امکان پذیر نیست.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که پیامبر اسلام(ص) منادی وحدت در میان امت اسلامی است، اظهار داشت: قرآن و حضرت محمد(ص) نقطه مشترک همه مسلمانان محسوب می شود و لازم است این مهم در رفع نفاق ها و اختلافات مدنظر قرار داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: صلوات همان رحمت است، وقتی بندگان خدا صلوات می‌فرستند طلب رحمت می‌کنند و وقتی خداوند صلوات می‌فرستد ریزش رحمت صورت گرفته و بندگان را مورد رحمت خویش قرار می‌دهد.

 

کیفی بجستانی با تأکید بر این که مراد از وحدت اسلامی اتحاد در عمل است نه در تفکر، خاطرنشان کرد: هرگاه سخن از وحدت بین امت اسلام به میان می آید منظور وحدت اعتقادی و فکری نیست؛ بلکه منظور این است که گروه های مختلف مسلمانان می بایست به اشتراکات خود عمل کنند و در مقابل دشمنان مشترک خود نیز اتحاد عمل داشته باشند.

 

وی افزود: وحدت از آموزه های مهم دین مبین اسلام است و در صورت وجود اتحاد و انسجام لازم بین مسلمانان، هیچ قدرتی نمی تواند آنان را شکست داده و یا با حضور در سرزمین های اسلامی به غارت و چپاول سرمایه های آنها مشغول شود.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کشور ولادت پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمدمصطفی(ص) را سرآغاز ظهور معنویت و ریشه‌کن شدن خرافات و مقاصد جاهلیت دانست و اظهار کرد: لزوم ایجاد وحدت عملی با تکیه بر قرآن کریم و سایر مشترکات مسلمانان که دارای دین و کتاب واحد و خدای واحد هستند؛ از ضروریات به شمار می‌رود.

 

وی با اشاره به فرا رسیدن ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت، گفت: امام خمینی (ره) برای جلوگیری از اختلاف و تفرقه در بین مسلمانان و خنثی کردن دسیسه های استعمارگران از 12 ربیع الاول تا 19 این ماه را هفته وحدت نامگذاری کردند.

 

کیفی بجستانی تأکید کرد: هفته وحدت بهترین فرصت برای ایجاد همدلی، اتحاد و احیای ارزش های اسلامی و تقویت نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی است‏.

 

به گفته این استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور، در طول بیش از سه دهه گذشته جمهوری اسلامی به عنوان نظامی قانونمند توانسته به خوبی در بین مردم وحدت و انسجام برقرار کند و زیبنده است سایر کشورهای اسلامی نیز با الگو قرار دادن ایران بیش از گذشته در این زمینه فعالیت کنند.

 

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 900 هزار نفری استان خراسان شمالی، ترکمن های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش هایی از شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند.

 

یادآور می شود، در سال 1360 به پیشنهاد یکی از عالمان وارسته نظام اسلامی و موافقت امام خمینی(ره)، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد(ص)، (دوازدهم ربیع الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات