۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۲۳۹۳۹۵
سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س):

شادی‌هایی که رضایت خداوند را در پی ندارد مذموم است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که انسان نمی‌تواند با هر چیزی و به هر وسیله ای شادی کند، گفت: در اسلام شادی باید به گونه‌ای باشد که موجب رضایت خداوند شود نه این که انسان به هر قیمیت حتی مسخره کردن دیگران شادی کند و همچنین یکی دیگر از شرایط شادی این است که به گونه ای باشد که عقل انسان را ضایع نکند.
حجت الاسلام محمدرضا برادران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا براداران، سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و کارشناس رسانه ملی، امشب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در برنامه زمزم معرفت با بیان این که تفریح و شادی در اسلام دارای شرایط خاصی است و متاسفانه ابعاد این شادی و تفریح برای مردم ذکر نشده است، گفت: شادی و نشاط در اسلام باید بر مبنای رضایت خداوند باشد به همین دلیل هر نوع شادی و به هر وسیله ای شاد شدن در اسلام امر پسندیده ای نیست.

 

وی افزود: عده ای از مردم تصور می کنند که عزاداری برای اهل بیت (ع) و حزن برای این بزرگواران موجب افسردگی روحی می شود در حالی که بر خلاف این تصور انسان هرگاه برای اهل بیت(ع) عزاداری می کند به دلیل تخلیه شدن و توبه از گناهان در وجود خود احساس شادی و نشاط می کند و پس از عزادای حس بسیار خوبی دارد به همین دلیل است که نباید به عزاداری اهل بیت(ع) مانند سایر غم ها دید بدی داشته باشیم.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تاکید کرد: دلیل این که تعداد ماه ها و دهه های عزاداری برای اهل بیت(ع) بیشتر از ایام شادی و نشاط برای ایشان است در روایت و احادیث نهفته است زیرا در احادیث زیادی بر عزاداری برای اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین (ع) تاکید شده و حتی روایت شده که در روز عید غدیر و عید فطر خواندن زیارت عاشورا مستحب است.

 

حجت الاسلام براداران با اشاره به این که انسان همان گونه که برای اهل بیت(ع) دهه های عزاداری برگزاری می کند می تواند در کنار آن جلسات جشن و شادی نیز برگزار کنند، ادامه داد: شادی معقول و متناسب با احکام شرعی حتی پس از حضور در مجالس عزداری اهل بیت(ع) هیچ مشکلی ندارد.

 

وی با بیان این که انسان نمی تواند با هر چیزی و به هر وسیله ای شادی کند، عنوان کرد: در اسلام شادی باید به گونه ای باشد که موجب رضایت خداوند شود نه این که انسان به هر قیمیت حتی مسخره کردن دیگران شادی کند و همچنین یکی دیگر از شرایط شادی این است که به گونه ای باشد که عقل انسان را ضایع نکند و بر عقل و خرد آدمی حاکم نشود.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این که بهترین و طبیعتی ترین وسیله برای شادی نگاه به زیبایی ها طبیعت و گوش دادن به موسیقی های های طبیعی موجود در نظام هستی است، اظهار کرد: شنیدن صدای پرندگان، گوش دادن به صدای آب و نگاه کردن به سبزه ها و سایر چیزهایی طبیعی موجب نشاط انسان می شود زیرا انسان موجودی طبیعی است و شنیدن موسیقی های طبیعی به شادی و نشاط او کمک می کند.

 

حجت الاسلام براداران یادآور شد: شنیدن موسیقی های غنایی به این دلیل که بر روح انسان تاثیر مخرب داشته و شادی ناشی از آن ناگهانی بوده و نفس انسان را یکباره به اوج رسانده و رها می کند برای شاد شدن مناسب نبوده و شنیدن این گونه موسیقی ها به دلیل ضایع کردن عقل حرام بوده و علما و فقها شنیدن به این موسیقی ها را عامل ابتذال و جوانه زدن گناه در وجود انسان می دانند./837/پ202/ف

  

 

ارسال نظرات