۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۳۹۸۱۲
استاد حوزه علمیه:

استفاده از عقل سبب می‌شود حیا، عزت و آبروی انسان حفظ شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که عقل سبب می‌شود که حیا، عزت و آبروی انسان حفظ شود، گفت: امام علی(ع) نیز می‌فرمایند هیچ مالی با دوام‌تر از عقل نیست،‌ عقل سبب سربلندی و بزرگی انسان می‌شود.
دين و عقلانيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشم‌زاده، استاد حوزه علمیه دوشنبه شب در مراسم سخنرانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت که در مسجد مسلم برگزار شد، گفت: بهترین هدیه‌ای که خداوند به بندگان می‌دهد عقل است و انسانیت انسان نیز بر اساس عقل او است،‌ حیوانات از عقل بی‌بهره‌اند و به همین دلیل کارهایی مغایر با حیا را انجام می‌دهند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که عقل سبب می‌شود که حیا، عزت و آبروی انسان حفظ شود، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) نیز می‌فرمایند هیچ مالی با دوام‌تر از عقل نیست،‌ عقل سبب سربلندی و بزرگی انسان می‌شود.

 

وی گفت: اگر مسؤولان بر اساس عقل رفتار کنند، جامعه به رستگاری می‌رسد، اهمیت عقل آن قدر زیاد است که فقیه برای اجتهاد به عنوان یک منبع به عقل نگاه می‌کند و عقل در کنار منابع دیگر اجتهاد قرار گرفته است.

 

حجت‌الاسلام هاشم‌زاده خاطرنشان کرد:‌ کسی که عقل دارد و از آن به درستی استفاده می‌کند هیچ وقت مبتلا به فقر نمی‌شود،‌ عقل سبب زینت رفتارهای انسان می‌شود و انسان می‌تواند با عقل عیب‌های خود را بپوشاند.

 

وی با اشاره به این‌که ثروت انسان خردمند در علم و ادب او است،‌ ابراز کرد: آن کسی که ادب ندارد از خرد بهره‌ای ندارد، علم و ادب سبب رشد عقل و باروری خرد می‌شود، امام علی(ع) می‌فرماید بهترین ارث یک پدر ادب است.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هر چه انسان نادان‌تر باشد، مؤدب کردن آن سخت‌تر است، باادب کردن حیوان بسیار سخت است چون نادان است و همچنین از عقل بی‌بهره است، انسان با عقل و فطرت تأدیب می‌شود.

 

وی گفت: فرد از همان ابتدایی که به دنیا می‌آید قابلیت و پذیرش تربیت و تأدیب را دارد و این مطلب از همان لحظات اول زندگی فرد به وجود می‌آید،‌ هر چه قدر انسان مؤدب باشد عقل وی رشد می‌کند.

 

حجت‌الاسلام هاشم‌زاده یکی دیگر از مواردی که در رشد عقل اثر دارد را مسافرت کردن خواند و ادامه داد: مسافرت سبب سلامت بدن و رشد عقل می‌شود و قرآن نیز فرموده است آیا انسان در زمین سیر نمی‌کند تا حقیقت را دریابد.

 

وی یادآور شد: قرآن تأکید می‌کند که با عقل خود به آفرینش توجه کنید و ببینید که چه عظمت‌هایی در تاریخ بوده که اکنون نابود شده است، انسان اگر مسافرت را به درستی انجام دهد و آدابی همچون اخلاق، خدمت به یکدیگر، اطاعت از بزرگ‌تر و خواندن دعا را رعایت کند،‌ در رشد عقل او تأثیر به سزایی خواهد داشت./914/پ202/ب6

ارسال نظرات