۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۳۹۸۴۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:

امروز وحدت از هر زمانی‌ ضروری‌تر است/ واکنش نسبت به فتوای مفتی اعظم سعودی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که مراد از وحدت تمرکز بر روی مشترکات و عدم اهانت به مقدسات دیگران است، گفت: امروز نیاز مسلمانان از هر زمانی به وحدت بیشتر است؛ چرا که دشمنان متحد شده‌اند.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت رسول‌الله(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت بیان داشت: امروز نیاز مسلمانان از هر زمانی به وحدت بیشتر است؛ چرا که دشمنان متحد شده‌اند.

 

وی افزود: وجود 1 + 5، اتحادیه اروپا و آمریکا نشانگر اتحاد دشمنان است، ما نباید در برابر اتحاد آنها اختلاف داشته باشیم؛ البته معنی وحدت رها کردن مذهب خود و پذیرفتن مذهب دیگران نیست، همچنین معنی وحدت این نیست که بگوییم ما درصدی و سنی‌ها نیز مقداری کوتاه بیایند.

 

این مرجع تقلید تأکید کرد: مراد از وحدت تمرکز بر روی مشترکات و عدم اهانت به مقدسات دیگران است، این دو اصل را رعایت کنیم وحدت می‌شود، برای نمونه باید پیامبر(ص)، قرآن، اسلام و کعبه را مسائل مشترک خود قرار دهیم و بر این‌ها تکیه کنیم.

 

وی ادامه داد: اهانت همانند بنزینی است که روی آتش ریخته می‌شود و سبب ایجاد جنگ داخلی میان مسلمانان می‌شود؛ متأسفانه در میان مسلمانان گروه‌های هستند که دائما بر طبل اختلافات می‌کوبند و این ریختن بنزین بر روی آتش است، سلفی‌ها و تکفیری‌ها این‌ کارها را زیاد انجام می‌دهند، اکنون سلفی‌های مصر در حال فعالیت هستند که اجازه ندهند در میلاد پیامبر(ص) جشن گرفته شود و آن را بدعت بیان می‌کنند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فتوای مفتی اعظم عربستان مبنی بر بدعت بودن برگزاری مراسم جشن برای میلاد حضرت نبی‌اکرم(ص) خاطرنشان کرد: بنده تعجب می‌کنم، چرا این حرفاها را می‌زنند معنی بدعت کاملا مشخص است و آن وارد کردن چیزی در دین است.

 

وی تصریح کرد: برخی از کارها همانند جشن گرفتن یک کار عرفی است، بدعت در صورتی است که ما بگوییم این موضوع جزء دین است، در تمام دنیا برای بزرگان خود جشن می‌گیرند ما نیز می‌خواهیم جشن بگیریم، به یاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) بیفتیم و زیر پرچم حضرت محمد(ص) جمع شویم.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر این‌ها بدعت است ساختمان مسجد الحرام بزرگترین بدعت است، مگر در زمان نبی‌اکرم(ص) این‌گونه بوده است؟ برای محل سعی و طواف طبقات درست می‌کنند، چه زمانی این مسائل وجود داشته است؟ پس باید بگوییم همه این‌ها بدعت است، برای انتقال حاجیان برای مکه برنامه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، آیا این مسائل زمان نبی‌اکرم(ص) وجود داشته است؟ پس این‌ها بدعت است؟!.

 

وی یادآور شد: این مسأله واضح را نمی‌فهمند، بنده نمی‌خواهم به کسی توهین کنم، ‌ولی یک مفتی بزرگ این مسائل را بیان می‌کند، همین تفکرات سبب اختلاف شده است، اکنون در مصر این اختلافات را ایجاد کرده‌اند؛ بر فرض تو تشخیص دادی که بدعت است چه نیازی است که تفکر خود را بر دیگران تحمیل کنی، این چه تفکری است که اگر من موضوعی را فهمیدم همه دنیا نیز باید از من تبعیت کنند و گرنه سرشان را می‌برم؟

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این انحصاری طلبی فکری است، چه کسی گفته است که علم شما بالاتر و تشخیصت درست است؟ مشکل ما در دنیا امروز بی اطلاعی از موازین و مسائل فقهی، تفسیر و دیگر مسائل است، مشکل ما ندانستن است، اگر این‌ها برطرف شود بر روی مشترکات تأکید می‌کنیم؛ اسلام آیین توحید و وحدت است، از خداوند متعال می‌خواهیم که تعصبات کنار گذاشته شود و بر اشتباهات اصرار نشود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) به بیان آثار شوم کینه پرداخت و گفت: افراد بی ایمان کینه‌ها را در سینه‌ها نگه می‌دارند، این در حالی است که فرد مؤمن این گونه نیست.

 

وی افزود: سرچشمه‌های کینه؛ حسد، سوء تفاهم و رفتارهای نامناسب است که سبب بیماری روانی فرد می‌شود؛ کینه توزی در عرب جاهلیت وجود داشته است؛ سرچشمه بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌ها کینه است، در روایت آمده «فرد کینه توز همواره در استرس است»./993/پ202/ب4

ارسال نظرات