۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۴۰۰۴۱
در حرم مطهر حضرت معصومه؛

ابعاد سیره حکومتی و عبادی پیامبر اکرم تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که سیره عبادی و سیره حکومتی حضرت رسول اکرم(ص) از یکدیگر جدا نیست، گفت: اسلام دین مهربانی است و تکفیر و اختلاف در آن جایگاهی ندارد.
همايش علمي پژوهشي پيامبر اعظم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد امین پور امینی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جلسات پیامبر اعظم شناسی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که سیره حضرت رسول اکرم(ص) در تمامی ابعاد برای انسان ها الگو است و ایشان به گونه ای با مردم رفتار می کردند که رحمة للعالمین بودند، گفت: حضرت رسول(ص) قبل از این که دیگران به ایشان سلام کنند در سلام تعجیل می کردند و برای ایشان فرقی نمی کرد که به کودک سلام می کنند یا فرد از ایشان بزرگتر بوده و یا کوچکتر از ایشان است.

 

وی با بیان این که حضرت با تمامی مردم اعم از سیاه، سفید و برده دست می دادند، افزود: در سیره حضرت محمد(ص) دست دادن به این شکل بود که تا شخص دست خود را نمی کشید ایشان دست او را رها نمی کرد و مردم مدینه و تمامی صحابه این را می دانستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت از دیدار صحابه خوشحال می شدند، ادامه داد: ایشان به گونه ای با کسانی که به دیدارشان می آمدند رفتار می کردند که آنها از ملاقات با رسول خدا بسیار مسرور و شاد می شدند و این دیدار به خاطره ای خوش در ذهن آنها تبدیل می شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین پور امینی تأکید کرد: حضرت با وجود این که عقل محض بودند و از ریشه تمامی کارها آگاهی داشتند با دیگران مشورت می کردند زیرا می خواستند به این ترتیب آداب مشورت را در میان مسلمانان جاری و ساری کنند.

 

وی با بیان این که سیره عبادی و سیاسی حضرت رسول (ص) یکسان است، اظهار کرد: متأسفانه عده ای سیره حضرت رسول(ص) را تنها به عبادی محدود کرده و می خواهند اسلام را دین عبادت جلوه داده و وجه سیاسی آن را نابود کنند در حالی که سیره حکومتی حضرت رسول اکرم(ص) از سیره عبادی ایشان جدا نبود و ایشان همواره در تقسیم بیت المال مبارزه با مشرکان و در همه امور عدالت و اخلاق را رعایت می کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که توجه خاص پیامبر(ص) به اصحاب صفه نشان دهنده اوج محبت ایشان به امت است، افزود: اصحاب صفه کسانی بودند که حتی لباس برای پوشیدن نداشتند و هنگام نماز لباس قرض می کردند و در مسجد جایگاه خاصی داشتند که حضرت همواره به این گروه توجه خاصی داشت و روزی دو مرتبه از ایشان دلجویی کرده و به ایشان کمک می کرد و تمامی مسلمانان را به دلجویی از فقرا دعوت می کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پور امینی با اشاره به این که حضرت محمد(ص) در پاسخ کسانی که ایشان را صدا می زدند به آنها لبیک گفته و هنگامی که شخصی را صدا می کردند به خاطر احترام شخص  او را با کنیه صدا زده و اگر فرد کنیه نداشت برای او کنیه می ساختند، ادامه داد: اگر شخصی محزون بود حضرت با او شوخی می کرد تا خوشحال شود و همچنین حضرت در هنگامی که یاران ایشان بحث می کردند اگر موضوع بحث آنها آخرت بود با اشتیاق در بحث شرکت می کرد ولی نسبت به امور دنیوی و بحث درباره آن بی تفاوت بود.

                    

وی یادآور شد: این سیره حضرت رسول نشان می دهد که اسلام و مسلمانی چیزی جز رحمت و مهربانی نیست و کسانی که به اسم اسلام آتش اختلاف را بر پا می کنند از اسلام و مسلمانی بویی نبرده اند./837/پ203/ی

ارسال نظرات