۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۴۱۷۵۷

رهبر مسلمانان روسیه خواستار منع چاپ کاریکاتورهای ضدمذهبی شد

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای مفتی های روسیه(عالی ترین نهاد اسلامی این کشور) از جامعه جهانی خواستار منع چاپ کاریکاتورهای ضدمذهبی و موهن شد.
 شيخ راويل عين الدين

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عین الدین روز دوشنبه در اجتماع گروزنی پایتخت جمهوری چچن روسیه در اعتراض به چاپ کاریکاتورهای موهن اسلامی با بیان این که مخالف توهین به عقاید مذهبی پیروان تمام ادیان هستیم گفت: خواستار احترام به مذاهب و فرهنگ ها در سطح جهانی هستیم.

رهبر مسلمانان روسیه در این اجتماع یک میلیون نفری در میدان مرکزی گروزنی در مقابل مسجد جامع گروزنی از امت اسلامی جهانی خواست از راههای مسالمت آمیز عشق و علاقه خود را به پیامبر اسلام (ص) ابراز کنند.

وی ادامه داد: امروز یک میلیون مسلمان و پیروان ادیان دیگر از مناطق مختلف قفقاز و کل جهان در اینجا گرد آمده اند تا بیزاری خود را از تروریسم و مخالفت با توهین به مقدسات مذهبی اعلام کنند.

رییس شورای مفتی های روسیه گفت: اسلام دین صلح و آرامش است و از پیروان خود دعوت به احترام به اقوام و پیروان ادیان دیگر می کند.

حاضران در این اجتماع با تکبیر و صلوات و شعارهایی همچون 'عشق به پیامبر (ص) همیشه در دلهای ما ماندگار است' و 'حضرت محمد(ص) و حضرت عیسی (ص) در کنار یکدیگر هستند' از اظهارات رییس شورای مفتی های روسیه استقبال کردند.

'رمضان قادراف' رییس جمهوری چچن در حالی که لباس سفید رنگی با دو قلب سرخ رنگ بزرگ با نوشته محمد در داخل آن بر تن داشت، در جمع راهپیمایان گفت: به هیچکس در جهان اجازه نمی دهیم به پیامبر اسلام (ص) توهین کند.

وی افزود: امروز در اینجا گرد آمده ایم تا اعتراض خود را به کسانی که به بهانه آزادی بیان به توهین به حضرت محمد (ص) و مقدسات اسلامی می پردازند، اعلام کنیم.

رییس جمهوری چچن ادامه داد: اروپا با چاپ کاریکاتورهای موهن ضداسلامی وارد ماجراجویی شده است که بر اثر آن تعدادی تاکنون کشته شده اند.

قادراف همچنین گفت که اطلاعاتی در دست است که حاکی از دخالت سازمان های اطلاعاتی غرب در حوادث اخیر فرانسه است تا به اسلام هراسی دامن بزنند و علیه مسلمانان اقدام کنند.

همچنین اسقف وارلام رهبر محلی کلیسای ارتدوکس روس در مناطق چچن و داغستان به نمایندگی از این کلیسا مخالفت مسیحیان با چاپ کاریکاتورهای موهن در مورد پیامبر اسلام (ص) را اعلام کرد.

وی گفت: چاپ کایکاتورهای ضدمذهبی مساله ای غیراخلاقی است که در جهان امروز به بهانه آزادی بیان از آن حمایت می شود.

اسقف وارلام ضمن ابراز همبستگی با مسلمانان در مخالفت با کاریکاتورهای موهن اعلام کرد: کلیسای ارتدوکس روس بطور رسمی چاپ این گونه تصاویر در رسانه های خبری را تقبیح کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این گونه تصاویر و مطالب ضدمذهبی در رسانه های روسی منتشر نشود و رسانه های این کشور به فضای سازش عمومی در کشور خدشه وارد نکنند.

به گزارش رسانه های روسی، همزمان با گروزنی در چند شهر جمهوری چچن از جمله گودرمس دومین شهر این منطقه هم اجتماعاتی در اعتراض به چاپ کاریکاتورهای موهن ضداسلامی برپا شد و در آن دهها هزار نفر شرکت کردند./982/د101/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات