۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۴۲۲۲۹
کارشناس مسائل اقتصادی:

مسؤولان برای مبارزه با فساد اقتصادی به فرامین رهبری گوش کنند

خبرگزاری رسا ـ فخاری مبارزه با فساد اقتصادی را وظیفه مردم و مسؤولان دانست و گفت: مقام معظم رهبری در فرمان هشت ماده ای می فرمایند «برای مبارزه با فساد از دست پاکان استفاده کنید» نگاه باید در مبارزه با فساد، در جهت تقویت رفتار پیشگیرانه باشد چرا که برخورد با این مسائل بسیار سخت است.
اقتصاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فخاری، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته در جلسه بزم اندیشه مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی که در محل این موسسه و با محوریت موضوع مبارزه با فساد اقتصادی برگزار شد،گفت: گرانی های مقطعی برخی کالاها دلایل مقطعی و زودگذر دارد اما متأسفانه گاهی اوقات حرص آدمی سبب می شود که قحطی ایجاد به وجود آید.

 

وی با بیان این که 21 دستگاه بجز گمرک متولی امر واردات در کشورند اما وقتی سخن از واردات می شود همه یاد گمرک می افتند، افزود: یکی از دلایل قاچاق این است که فرایند واردات و انجام امور گمرکی آنقدر طولانی و سخت است که برخی وارد کنندگان را به این سو می کشاند که جنس خود را قاچاقی وارد کشور کنند؛ از این رو یکی از تدابیر این بود که برای تسهیل این امور در گمرک اقدامی صورت پذیرد تا این فرایند 70 روزه را که در دنیا متوسط 15 روز است، تسهیل کنند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اقدام شاخصی که در زمینه تسهیل امور گمرکی صورت گرفت، گفت: چند سال پیش 50 دانشجوی دانشگاه تهران که متدین و جزء نوابغ بودند به رهبری نامه نوشتند و درخواست ورود به ساختار گمرک برای اصلاح وضعیت گمرکی را داشتند که رهبری نیز موافقت کردند و این افراد با برنامه وارد شدند و تمامی عوامل تأثیرگذار را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که عامل انسانی تأثیرگذار ترین عامل است و طی سه روزی که این دانشجویان در گمرک حضور داشتند علیرغم همه سنگ اندازی هایی که سر راهشان انجام دادند، در آمد گمرک نسبت به گذشته رشد بسیار چشمگیری داشت.

 

فخاری مبارزه با فساد اقتصادی را وظیفه مردم و مسؤولان دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمان هشت ماده ای می فرمایند «برای مبارزه با فساد از دست پاکان استفاده کنید» بنابراین نگاه باید در مبارزه با فساد، در جهت تقویت رفتار پیشگیرانه باشد چرا که برخورد با این مسائل بسیار سخت تر است.

 

وی در ادامه نسبت به عمل نکردن به فرمان رهبری در این زمینه و سایر زمینه ها هشدار داد و افزود: نتیجه این عمل نکردن ها این شد که پس از چندی مسؤول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت را به همان جرم محاکمه کنند؛ به این روایت باید توجه کرد که هرکه با رهبرش نباشد زیر لگد دشمن بیدار می شود؛ باید در جهت اجرای فرامین رهبری اقدام کرد و مردم و مسؤولان هر دو در این زمینه موظفند.

 

این کارشناس مسایل اقتصادی تأکید کرد: در پاسخ به این شبهه که می گویند چرا رهبری برخورد نمی کنند، باید گفت رهبری سکاندار نظام هستند و نباید مردم منتظر باشند تا همیشه کسی باشد تا با مسایل برخورد کند و به جای همه داد بزند و هزینه کند، زمان امام حسین(ع)  نیز از راحت طلبی ها بود که عاشورا به وجود آمد چرا که خیلی ها گفتند امام حسین(ع) و یزید با هم مشکل دارند، چرا ما خودمان را هزینه کنیم؟ در زمان سیدالشهدا(ع) همین فردها بودند که به حرف ولی خدا اعتماد کردند و از جان خودشان گذشتند تا دین خدا بماند با این که خبری نداشتند.

 

فخاری ضمن آسیب شناسی رفتار اقتصادی مردم گفت: کسانی که خودشان بانک ها را به رباخواری متهم می کنند نباید اگر زمینه این کار برای خودشان فراهم شد به رباخواری دست بزنند و مشکل را تشدید کنند؛ حفظ دین هزینه دارد و اگر مسؤولی به وظیفه اش عمل نکند، این نفی مسؤولیت از مردم نمی کند و به فرموده بند «م» وصیت نامه امام(ره)، اگر مسؤولان به وظیفه شان عمل نکنند وظیفه مردم است که وارد شوند./820/پ203/ب4

ارسال نظرات