۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۲۴۳۲۹۷
مدیرکل ارشاد اسلامی اصفهان:

مشفق کاشانی ستاره ای در ادبیات فارسی و شعرآئینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در دوره ای از تاریخ که در قالب های شعری تحول ایجاد شده بود مشفق کاشانی اشعاری متین و همراه با صلابت داشت.
حجت الاسلام محمد قطبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سه شنبه شب در حاشیه مراسم هفتمین روز درگذشت مشفق کاشانی در مسجد صادقیه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: مشفق کاشانی در زمانی قالب های شعری با تحولاتی همراه شده بود، او قالب های سنتی به ویژه غزل را انتخاب کرد و به این قالب شعری عشق می ورزید.

 

وی افزود: امروز نیز از مشفق کاشانی به عنوان یک غزل سرا، تمام عبارت ها و ادبیات و آنچه سرائیده است متکی بر همین قالب است، اگر چه در قالب های دیگری شعر نیز دستی داشت و بهره ای داشت.

 

حجت الاسلام قطبی با اشاره به این که شعر در رگ و خون ما ایرانی ها است گفت: تمامی جلسات ادبی، علمی و مذهبی و عمومی در کشور متکی بر شعر است و حتی شعر در تزئینات هنری پیرامون مساجد، تکایا، حسینیه ها، ابنیه و بسیاری از عمارت ها، متکی بر شعر و ادبیات است.

 

به گفته وی، زیبایی زندگی ایرانیان در مکان هایی تجلی می کند که هنر به ویژه هنرهای فاخری چون ادبیات و شعر وجود داشته باشد و ایرانیان شهره در این مسیر هستند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یاد آورشد: در برخی از مناطق از جمله شهرستان کاشان ریشه های خوب و علمای بسیار اندیشمندی دارد که هرکدام از آنها، ستاره ای در آسمان ادبیات فارسی به ویژه در شعر آئینی از جمله مشفق کاشانی این مرد بزرگ و شریف، متدین، ادیب، با معرفت، مخلص و مردمی است.

 

حجت الاسلام قطبی اظهار امیدواری کرد، مردم ادیب پرور و شعر دوست شهرستان کاشان همچنان بتوانند جوانان و نوجوانانی شاعر را تربیت کنند به ویژه شاعر حقیقی، ولایی، آئینی و شاعری چون مشفق کاشانی که لایه های معرفتی را از متن احادیث و رویات استخراج می‌کند و سوار بر محمل ادبیات  می‌کند و ادبیات شیرین و روان در اختیار مخاطب به ویژه نسل نوخواسته قرار می دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهره گرفتن از، غزل سرائیدن و قصیده سرائیدن برای این است که این معارف را بر محمل ادبیات سوار کنیم تا بر قلب مخاطب وارد شود و بر او تأثیر بگذارد.

 

لازم به توضیح است، عباس کی منش متخلص به مشفق کاشانی در سال 1304 شمسی در شهر کاشان پا به عرصه هستی گذاشت و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود سپری و تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ درجه فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان برد، سرود زندگی، سراب آفتاب، آذرخش، آینه خیال، گزینه ادبیات معاصر، شب همه شب، هفت بند التهاب، پنجره ای به آفتاب، در صلای غم، تضمین 12 بند محتشم کاشانی، سیرنگ از جمله آثار وی است،  مشفق کاشانی تاکنون حدود 30 مجموعه شعر از آثار گذشتگان و شاعران معاصر در زمینه های مختلف را تصحیح و گردآوری کرده و در سال 82 به عنوان چهره ماندگار شعر وادبیات پارسی معرفی شد.

 

استاد مشفق کاشانی شامگاه یکشنبه 28 دی ماه در سن 89 سالگی دارفانی را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران در مقبره الشعرا در کنار سپیده کاشانی و مهرداد اوستا دفن شد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات