۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۲۴۴۶۸۰
رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی احیای اندیشه اسلام ناب محمدی در دوران معاصر است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی احیای اندیشه اسلام ناب محمدی در دوران معاصر است که علاوه بر دین اسلام، سایر ادیان از جمله مسیحیت را نیز تحت تأثیر قرار داد.
دستاوردهاي انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا  در  مشهد، حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،  عصر امروز در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی فجر بیداری که در بنیاد پژوهش‌های آستان‌قدس رضوی برگزار شد، خاطرنشان کرد: بزگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی احیای اندیشه اسلام ناب محمدی در دوران معاصر است که علاوه بر دین اسلام، سایر ادیان از جمله مسیحیت را نیز تحت تأثیر قرار داد.

 

انقلاب اسلامی سبب تغییر وابستکی فرهنکی وهویتی به استقلال فرهنگی و هویتی شد

وی به وجود هیمنه پرقدرت مارکسیست حاکم بر جهان در زمان پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: علاوه بر کشورهای غربی که تحت تأثیر این مکتب و گرایش های مختلف آن بودند، در کشور ما نیز در طول سه دهه 30،40 و 50به عنوان بزرگترین چالش مطرح بود و رژیم پهلوی با آموزش و تقویت این مکتب، سعی در مبارزه با ریشه های اسلام گرایی را داشتند که انقلاب اسلامی مارکسیست را ازبعد فکری و نظری برکنار کرد ولی هنوز از بعد سیاسی  لایه هایی از آن وجود دارد.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با اشاره به وجود تردید هایی در آستانه انقلاب مبنی بر این که انقلاب اسلامی زمان زیادی دوام نخواهد آورد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر این که  توانست با ایجاد تحولات عمیق و ماندگاردر ایران تداوم یابد باعث تغییر وابستگی فرهنگی و هویتی به استقلال فرهنگی و هویتی شد.

 

حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد:  عقلانیت و دین با هم تعارض دارند پس باید آن را کنار بگذاریم چرا که تنها نگاه دینی باعث محدودیت و توقف ما می شود ؛ نگاه دوم این بود که باید به سراغ دین برویم و عقلانیت را کنار بگذاریم اما سخنرانی امام در 12 بهمن 57 جرقه ی راه سوم شد و آن چه امام خمینی(ره) مطرح کرد جمهوری اسلامی بود که تا آن زمان ناسازگار با هم تلقی می شدند.

 

وی ادامه داد: در حقیقت انقلاب اسلامی «جمهوری اسلامی»را هردو  با هم مطرح کرد  که در این دهه چهارم انقلاب و ایامی که در آن هستیم ابعاد آن بیشتر نمود یافت، این که ما باید به علم توجه کنیم، به عقلانیت بپردازیم، دموکراسی و رأی مردم را به عنوان مظاهر تجدد قبول کنیم و پیشرفت را دنبال کنیم و این بیان در واقع راه سومی بود که امام مطرح کرد.


احیای فکر دینی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب به شمار می رود

حجت الاسلام ذوعلم تأکید کرد: موفقیت انقلاب و اندیشه آن، استقرار و رشد آن معجزه بود و ما امروز در حال پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی هستیم که با پیشبرد اهداف انقلاب، ما در جهان به قدرت بزرگی تبدیل شده‌ایم.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با اشاره به این که  انقلاب، علم و پیشرفت با اسلام ناب و اسلام اهل بیت(ع) هیچ منافاتی ندارد، افزود: انقلاب اسلامی بیش از آن که انقلاب سیاسی و اجتماعی باشد، انقلاب فکری و معرفتی است بنابراین راه سومی که انقلاب مطرح کرد، کلید واژه هایی را در ادبیات جهان مطرح کرد که در نظام سیاسی خطر محسوب می شود.

 

حجت الاسلام ذوعلم تأکید کرد: اسلام یک مکتب جامع، مترقی و کارآمد است و نمی توان تنها در بعد فردی مسلمان بود ولی در بعد اجتماعی کافر بود، این فکری بود که امام احیا کرد که همین احیای فکر دینی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب به شمار می رود.

 

خودباوری ملت زمینه پیشرفت کشور را فراهم می کند

وی به فرمایشات امام خمینی(ره) و رهبری که از ملت و جوانان خواستند که تقلید کورکورانه انجام ندهند بلکه تحلیل و تحقیق کنند تا در همه عرصه ها حرفی برای گفتن داشته باشند اشاره کرد و گفت: آزاد اندیشی در نظام جمهوری اسلامی بیش از 10 سال است که در کشور مطرح شده و این خود باوری در حوزه و دانشگاه ما به صورت عمیق شکل گرفته است و باعث پیشرفت در افق علمی کشور شده است.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با بیان این که غرب خود را کانون عالم در تمامی عرصه های می داند، افزود: انقلاب اسلامی این تک قطبی بودن را نفی کرد و برای همیشه دست غرب را از کشور کوتاه نمود بنابراین آن ها چاره ای جز مقابله با مبانی انقلاب یعنی قرآن و اسلام ندیده و با ایجاد فتنه های داخلی و خارجی سعی در تخریب نظام اسلامی دارند.

 

وی ادامه داد: علوم انسانی غرب رویکرد تخریبی و سلطه‌گر دارد که مشکلات امروز غرب ریشه از همین موضوع دارد اما ما توانستیم با وحدت حوزه و دانشگاه با تبیین بسیاری از اندیشه‌های انقلاب مسائل را بر طرف کنیم.

 

نسل امروز نسبت به نسل زمان انقلاب هوشیار تر وبادرک بهتری پیش می رود

حجت الاسلام ذوعلم یکی از چالش های اصلی کشور را چالش فکری و معرفتی دانست و اظهار کرد: وجود دو جبهه دشمن در کشور که یکی اندیشه لیبرالیسم و غربی بوده که با اندیشه های اسلام سازگار نیست و در سوی دیگر، کشور درگیر تحجرگرایی و تجددگرایی افراطی است که این نشان دهنده عدم ارتقای فکری با مبانی اسلام و انقلاب است.

وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی علی رغم فراز و نشیب های و دشمنان داخلی و خارجی، ریشه هایش محکم تر شده و امروزبه طور میانگین، این نسل به مراتب هوشیارتر و بادرک بهتری نسبت به نسل زمان انقلاب پیش می رود.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی به وجود کاستی ها در جامعه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: هنوز در دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها، حوزه ها، آموزش و فرهنگ پتانسیل بیشتری وجود دارد که توجه نمی شود چرا که به منابع اسلام اصیل مراجع نمی شود اما  انقلاب اسلامی موهبتی است الهی که به عنوان امانت به برکت انقلاب به دست آورده ایم و ریشه معرفتی و عقدتی دارد که زمینه را برای ظهور حضرت مهدی(ع) فراهم خواهد کرد./844/پ201/ب6

ارسال نظرات