۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۴۴۷۰۱
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تنها علم معصوم کامل است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تنها علم معصوم کامل است، علم بشر بر اساس تئوری و روش همواره ناقص است اگر چه هر علمی نسبت به علم قبلی کامل‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.
قائمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز عصر در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» که در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: مساله علوم‌انسانی مساله تمام متفکران عصر حاضر است و اختصاص به متفکران ایرانی ندارد در سایر کشورها هم با شدت زیاد دنبال می‌شود بنابراین نباید قضیه را سیاسی قلمداد کرد.

 

وی افزود: طرح مساله اسلامی بودن علوم امری بدیهی است، علم در طول تاریخ توفیق و ناکامی داشته است به این دلیل که علم آینه تمام‌نمای واقعیت نیست، بخش اصلی علم از دید عالم مخفی می‌ماند و بخش ناچیزی از علم را می‌بیند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: در تاریخ دانشمندان بزرگی بودند که اساس و پایه علم را تغییر دادند زیرا علم خصلت فرضی داشته و تابع جهان‌بینی دانشمند است در علم عنصر خلاقیت وجود دارد خلاقیت هم اختصاص به علوم‌تجربی نداشته و در علوم‌انسانی بیشتر دیده می‌شود.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا افزود: مساله ما وجود علم دینی و غیردینی نیست بلکه باید خواستگاه علوم جدید را پیدا کنیم اگر مفهوم دین را توسعه دهیم هر علمی بهره‌ای از علوم دینی دارد.

 

وی اظهار داشت: تغییر و تحول در علوم تدریجی است انقلاب یک دفعه میسر نیست علم خصلت محافظه کارانه دارد، وضعیت ما در تولید علوم انسانی بر اساس آزمون و خطا خواهد بود، اگر قرار است مبانی دینی خود را به علوم جدید تزریق کنیم باید تئوری‌های خود را هم در محک آزمون قرار دهیم.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: علم دینی بشری کامل نیست زیرا به واقعیت نرسیده است و این که کارآمدی داشته باشد یا نه مقداری به پیش‌روی ما بستگی دارد.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا افزود: تنها علم معصوم کامل است علم بشر بر اساس تئوری و روش همواره ناقص است اگر چه هر علمی نسبت به علم قبلی کامل‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

 

وی ابراز کرد: با توجه به تنوع و تکثر علوم‌انسانی شاید علمی که از همه مشکل‌آفرین‌تر بوده انسان شناسی باشد که اساس علوم‌انسانی است، انسان‌شناسی معاصر باید نقد شود اگر انسان شناسی به وضعیتی که در دنیای غرب وجود دارد وارد ایران شود بحران بیشتری را به وجود خواهد آرود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: به دلیل پیچیده بودند انسان تنوع و تکثر زیادی در علوم انسانی مشاهده می‌شود و به تبع آن نیز در علم دینی بشری نیز تنوع و تکثر خواهد بود.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه علوم جدیدی که وارد فضای فکری مسلمانان شده آنها می‌خواهند تکلیف خود را نسبت به این علوم مشخص کنند که تا کجا می‌توانند این علوم را بپذیرند./807/پ203/ب6

ارسال نظرات