۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۲۴۵۱۴۴
استاد حوزه علمیه قم:

عقلانیت زبان مشترک در تعاملات اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی زبان مشترک را به عنوان مهم ترین مؤلفه در تعامل فرهنگی دانست و گفت: در تمامی انسان ها عقلانیت، قدر جامع مشترکی است که همه را تحت پوشش خود قرار می دهد.
فلسفه در جهان معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام  والمسلمین حسن رمضانی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در همایش ضرورت فلسفه در جهان اسلام که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد به تبیین نقش فلسفه در تعامل فرهنگی اشاره کرد و افزود: فلسفه یک بحث آزاد و بی تحلیل و گرایش است که از آن به حکمت نیز یاد می شود که آشنایی با بایدها و نبایدها آن در دو بخش حکمت علمی و نظری و از سوی عقل علمی و نظری بر اساس عقلانیت و فکر صورت می گیرد، بدون این که هیچ مقصدی در آن ها مشخص شود .

 

وی اظهار کرد: تفاوت بین کلام و فلسفه در این است که متکلم از اول می داند که چه بگوید و از ابزارهای فکر و اندیشه استفاده می کند ولی در فلسفه هیچ گرایش در آغاز وجود ندارد و فقط رسیدن به حقایق بوده که با عقلانیت است به همین دلیل عده ای فلسفه را بی دین و بی تعهد مطرح می کنند و بر همین اساس خط بطلان بر فلسفه کشیده اند.

 

عقلانیت زبان مشترک فلسفه است

 

استاد حوزه علمیه قم زبان مشترک را به عنوان مهم ترین مؤلفه در تعامل فرهنگی دانست و افزود: در تمامی انسان ها عقلانیت، قدر جامع مشترکی است که همه را تحت پوشش خود قرار می دهد و با هم در آن مشترک هستند، هرچند که در میزان عقلانبت تفاوت وجود دارد اما در فضای فکر و اندیشه و تعامل اجتماعی، عقلانیت زبان مشترک محسوب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: دین فقیر و نیازمند به فلسفه نیست بلکه آیات و روایات، پاک ترین مقدمه و نتیجه را بدون شائبه در اختیار بشریت قرار داده است؛ از طرف دیگر،  تأکید دین بر این مبنا که فطرت و عقل  نعمت های خدادادی هستند که باید در کنار داده های دینی به کار گرفته شوند چرا که این نیرو در وجود انسان فراهم شده است.

 

فلسفه راه گشای مدنیت انسان است

 

عباس جوارشکیان، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش گفت: با توجه به ابعاد بسیار نافذ و گسترده فلسفه در همه جهات تمدنی و فرهنگی و نیز در عرصه نظری و عملی، شایسته است که بیشتر و به صورت مستمر و مداوم به فلسفه پرداخته شود.

 

جوارشکیان اظهار کرد: فلسفه ای که در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفته بسیار کارآمد است و می تواند راه گشای مدنیت انسان باشد به ویژه به اهداف متعالی در راستای تمدن سازی و تثبیت حکومت اسلامی ضرورت دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: فلسفه تلاش بشریت برای فهم عمیق تر واقعیت و درک جامع از آن است که  این جریان تعقلی همواره بشر را از سطح به عمق برده و از دنیا به آخرت و از همه هستی به مبدأ و خالق آن هدایت کرده است./844/پ202/ب4

ارسال نظرات