۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۴۵۵۵۹
استاد حوزه علمیه قم:

عزت‌نفس و خودباوری مهم‌ترین عامل در رشد شخصیتی کودکان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که عزت‌نفس به این معناا ست که کودکانمان به مفید بودن خود در جامعه باور داشته باشند، گفت: عزت‌نفس یکی از عوامل مهم در تربیت اسلامی کودکان و رشد شخصیتی آن‌ها است.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید علیرضا تراشیون، بعدازظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما بابیان این‌که عزت‌نفس در کنار توکل برای تربیت کودکان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و موجب رشد شخصیتی آن‌ها می‌شود، گفت: عزت‌نفس در کودک به این معناست که کودک ما بفهمد برای جامعه و خانواده فرد مفیدی است.

 

وی افزود: کودکی که دارای عزت‌نفس نبوده و به‌طور مداوم از سوی والدین خود تحقیر و سرزنش می‌شود باوجود توانمندی‌های زیاد عزت‌نفس خود را ازدست‌داده و به‌جای این‌که احساس کند مفید است احساس سربار بودن می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که والدین باید به افزایش عزت‌نفس کودکان خود کمک کنند، ادامه داد: یکی از روش‌هایی مهمی که امام توانست از توانمندی‌های مردم برای پیروزی انقلاب استفاده کند این بود که مردم را تحسین کرده و به آن‌ها فهماند که مفید هستند و به آن‌ها عزت‌نفس داد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با اشاره به این‌که عزت‌نفس منشأ تحول در تربیت است، گفت: یکی از عواملی که موجب کاهش عزت‌نفس کودکان می‌شود این است که والدین با آن‌ها لجبازی کرده و اگر کودک کار اشتباهی انجام داد دیگران را به رخ او کشیده و او را فرد سرباری می‌دانند درحالی‌که در لجبازی کودک با والدین، محیط بیشترین نقش را دارد.

 

وی بابیان این‌که بی‌توجهی به موفقیت‌ها و توانمندی‌های کودک از دیگر عواملی است که موجب کاهش عزت‌نفس او می‌شود، گفت: والدینی که به زحمات و موفقیت‌های کودک بی‌توجه بوده و او را فرد مفیدی نمی‌دانند عزت‌نفس کودک را کاهش می‌دهند و موجب می‌شوند که کودک خودباوری خود را از دست بدهد.

 

کارشناس رسانه ملی بابیان این‌که والدین می‌توانند بامحبت کردن به کودکان و تعریف از آن‌ها عزت‌نفسشان را تقویت کنند، ادامه داد: در روایتی بیان‌شده که درجات بهشت به‌اندازه بوسه والدین از فرزندانشان است.

 

وی تصریح کرد: البته این به آن معنا نیست که والدین باید در محبت به کودکان خود افراط کنند؛ زیرا محبت زیاد و توجه بیش‌ازاندازه به کودک خود نوعی ضد تربیت است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با اشاره به این‌که ما حق نداریم به کودکان خود توهین کرده و عزت‌نفس آن‌ها را کاهش دهیم، ادامه داد: والدین حق ندارد عزت‌نفس فرزندان خود را از بین ببرند بلکه باید بااهمیت دادن به آن‌ها و احترام گذاشتن به آن‌ها عزت‌نفسشان را تقویت کرده و به آن‌ها خودباوری بدهند تا بتوانند از توانمندی‌های خود استفاده کرده و آن‌ها را شکوفا کنند.

 

وی با اشاره به این‌که عزت‌نفس نه‌تنها در کودکان بلکه باید در میان تمامی اعضای خانواده موردتوجه قرار گیرد، یادآور شد: زن با دادن اعتمادبه‌نفس به فرزندان و شوهر خود می‌توانند زمینه پیشرفت و تعالی اعضای خانواده و جامعه را فراهم کند./837/پ202/ب5

ارسال نظرات