۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۴۶۳۹۱
رییس روابط خارجی حماس:

عده‌ای به دنبال سنگ‌اندازی در روابط حماس با ایران هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد؛ حماس به دنبال ترمیم روابط با ایران است اما عده‌ای در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند تا این موضوع عملی نشود.
حماس و ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اسامه حمدان رییس روابط خارجه جنبش حماس تاکید کرد که جنبش متبوعش بر حفظ روابط مثبت خود با تهران اصرار دارد؛ ولی برخی طرف‌ها می کوشند تا این روابط را گل آلود کنند.

 

حمدان در ادامه اظهاراتش در خصوص روابط حماس با تهران گفت: برخی‌ها می کوشند تا با مخدوش ساختن وجهه حماس، راه را بر بازگشت مناسبات جنبش با جمهوری اسلامی ایران به شرایط سابق ببندند.

 

وی با ابراز این مطلب که دشمنان به دنبال تخریب پل ارتباط میان حماس و تهران هستند، تصریح داشت: برخی‌ها با خراب کردن وجهه حماس و ایجاد پارازیت، تلاش می کنند تا تلاش‌های انجام گرفته برای ساماندهی دوباره روابط دوجانبه را از بین ببرند. وی دشمنان را عامل این تخریب‌ها دانست و تاکید کرد که این افراد وجود چنین رابطه‌ای را بر نمی تابند.

 

روابط میان حماس و تهران در برهه اخیر و بعد از سفر اعضای دفتر سیاسی حماس به این کشور بهبود یافت و حتی حماس به حزب الله به خاطر عملیات قنیطره تسلیت گفت و از عملیات این جنبش علیه اشغالگران در شبعا دفاع کرد.

 

اسامه حمدان به وجود کانال های ارتباطی میان حماس و تهران اشاره کرد و گفت: جای بحث درباره نتایج این گفتگوها نیست؛ زیرا این مذاکرات همچنان جریان دارد.

 

مصر و عربستان سعودی

 

این عضو برجسته حماس در صحبت‌های خود در خصوص روابط حماس با عربستان، ضمن تقدیر از نقش عربستان در حمایت از مسأله فلسطین گفت: جنبش بر ایجاد روابط شفاف و سالم با تمامی طرف‌های عربی و اسلامی پافشاری می ورزد و معتقد است که مهم در اینجا تلاش برای یافتن عواملی است که باعث تحکیم روابط دوجانبه میان حماس و عربستان می شود.

 

وی با استقبال از موضع اخیر عربستان که در آن خواستار تقویت روابط با جنبش حماس شد، تصریح کرد: جنبش به دنبال برقراری روابط مستحکم با تمامی کشورهای منطقه و در راس آن‌ها، عربستان سعودی است.

 

روابط با مصر، موضوع دیگری بود که اسامه حمدان به آن پرداخت و تاکید کرد: برخی طرف‌ها می کوشند تا جنگ با اشغالگران را به جنگی عربی ـ عربی مبدل نمایند و حماس و گروه‌های مقاومت را متهم به مسائلی کنند که هیچ دخالتی در آن نداشته‌اند. جنبش هرگز در امور داخلی مصر دخالت نکرده است؛ زیرا انجام این اقدام و دخالت در حوادث این کشور به نفع جنبش نیست.

 

در ادامه اظهارات اسامه حمدان درباره پرونده آشتی و مذاکرات غیر مستقیم آمده است: جنبش حماس رسما پیامی از سوی قاهره مبنی بر انصراف از نقش آفرینی در این دو پرونده (آشتی و مذاکرات غیر مستقیم با صهیونیست‌ها) دریافت نکرده است. ما به آنچه در رسانه‌ها پخش می شود، توجهی نمی کنیم مگر آنکه پیامی رسمی را از سوی قاهره دریافت نماییم که البته در آن زمان، درباره اش تصمیم می گیریم.

 

مسؤول روابط خارجی حماس ابراز داشت: تاریخ روابط دوجانبه میان فلسطینیان و مصری‌ها چیزی نیست که از یک حکم زوگذر قضایی یا اقدامی رسانه‌ای تاثیر بپذیرد؛ چرا که این احکام و تبلیغات رسانه‌ای، بیانگر موضع رسمی نظام حاکم بر یک کشور نیست. روابط دوجانبه اگر چه شاهد مشکلاتی بوده است؛ ولی رشته این روابط قطع نشده و حماس بر حفظ آن تاکید دارد. موضع ما در قبال مصر مبتنی بر تقدیر از تاریخ و تلاش‌های طولانی این کشور در دفاع از فلسطینیان است. ما از هر گونه تلاشی که از سوی کشورهای عربی، اسلامی و بین المللی صورت گیرد و در راستای رفع محاصره نوار غزه از طریق شروع دوباره مذاکرات غیر مستقیم با اشغالگران باشد استقبال می کنیم.

 

مذاکرات درباره تبادل اسرا موضوع دیگری بود که حمدان به آن پرداخت و تاکید کرد: با توجه به اهمیت مذاکرات غیر مستقیم آتش بس، حماس قصد ندارد تا پیش از پایان این مذاکرات و اجرای شروط آن، وارد مذاکره درباره موضوع تبادل اسرا شود.

 

ضمنا ما از تمامی کشورهای عربی و اسلامی و تمامی کشورهای جهان می خواهیم برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم آتش بس و حمایت از آشتی ملی وارد عمل شوند؛ البته این نقش آفرینی هرگز به معنای جایگزین کردن آن‌ها با مصر نیست؛ بلکه آن‌ها مکمل و کمکی برای مصر در این زمینه هستند./994/ب101/د

ارسال نظرات