۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۴۶۴۳۵

دخالت آشکار آمریکا و اتحادیه اروپا در مسائل داخلی اوکراین

خبرگزاری رسا ـ اتحادیه اروپا با اعمال تحریم های بیشتر علیه اتباع روسیه،خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح در اوکراین است.
ديدار اوباما و مرکل درباره بحران اوکراين
 
به گزارش خبرگزاری رسا ، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در حالی چند روز پیش تاکید کرد برای مسلح کردن دولت اوکراین تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات بین مخالفان و دولت این کشور منتظر می ماند  که این اقدام آمریکایی ها در مدت اخیر بی نتیجه بوده است.
 
اوباما در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در کاخ سفید گفت پیشنهاد از جمله گزینه های دولت آمریکا در حل بحران اوکراین ارسال تسلیحات به این کشور است.
 
وی در ادامه افزود که وی برای دفاع از منافع اروپا و آمریکا در برابر ولادیمیر پوتین برگه برنده ای دارد. این سخنان اوباما در حالی است که مرکل با ارسال سلاح به اوکراین مخالف است.
 
با وجود اختلافات بین روسیه و آمریکا، اوباما هنوز خط قرمزی را مشخص نکرده است که در صورت عبور ولادیمیر پوتین از آن، دولت اوباما به اوکراین تجهیزات نظامی بفرستد.
 
در مواجهه با بحران جدایی طلبی در شرق اوکراین، بعضی از مشاوران ارشد اوباما و نیز نمایندگان جنگ طلب کنگره، به وی برای کمک هرچه بیشتر به دولت اوکراین فشار می آورند. اما این فشار لااقل پس از رایزنی های دیپلماتیک صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه، تحت الشعاع قرار می گیرد. مرکل و فرنسوا اولاند قرار است با ولادیمیر پوتین و پروشنکو، رؤسای روسیه و اوکراین در بلاروس دیدار کنند.
 
اندرو کوچینز، مدیر قسمت روسیه و اوراسیای مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن گفت: باراک اوباما درباره تسلیح دولت اوکراین مردد است و درباره تغییر مواضع خود بوضوح مطلبی بیان نکرده است.
 
با این حال کوچینز گفت: اگر تلاش های دیپلماتیک اخیر با شکست مواجه شود دولت اوباما حتما در واکنش، اقداماتی نظیر تحریم روسیه و یا تسلیح اوکراین را انجام خواهد داد.
 
مقامات کرملین حضور در گفتگوهایی همراه با اولتیماتوم را رد کردند
 
ایالات متحده و اتحادیه اروپا مدعی اند روسیه با اعزام نیروهای مکانیزبه به شرق اوکراین، قرارداد صلح ماه سپتامبر را نقض کرده است.
 
نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه این اتحادیه، با تشدید تحریم های روسیه خواستند که نتیجه عملی مذاکرات بعدی با این کشور را تضمین کنند.
 
باراک اوباما گفت که وی و مرکل در این مساله اتفاق نظر دارند که تحریم های روسیه باید پابرجا باقی بماند و در صورت ادامه رویکرد مسکو در قبال اوکراین، دولت این کشور باید بیش از پیش منزوی شود. با شکست دور قبلی مذاکرات، آنگلا مرکل تصریح کرد که به موفقیت مذاکرات در دور آینده نیز خوشبین نیست.
 
هفته گذشته، مرکل و اولاند با پوتین در مسکو و با پروشنکو نخست وزیر اوکراین در کیف دیدار و گفتگو کردند. اما تاکنون هیچ پیشرفتی در بحران قریب به یکساله اوکراین حاصل نشده است. بحرانی که تعداد تلفات آن از 5 هزار نفر تجاوز کرده است.
 
روز دوشنبه در جلسه اتحادیه اروپا، بر تحریم ویزا و مسدود کردن اموال افراد بیشتری از اتباع روسیه و جدایی طلبان اوکراین توافق شد./847/ب901/ک
ارسال نظرات