۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۲۴۷۲۳۴
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن:

ربا یکی از عوامل عدم استجابت دعا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اهل ربا در دنیا زندگی متعادلی ندارند و زندگی آنها دارای پیچ و خم های زیادی است اما این افراد با وجود داشتن مال و ثروت آسایش ندارند و زندگی آنها شیرین نیست.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجدحضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن و در تفسیر و ترجمه آیه 275 و 276  از سوره  مبارکه بقره گفت: این آیه در مقام تشریح و صدور حکم ربا، اثر ربا، و موقف زندگی دنیا و برزخ رباخوار آمده است.

 

وی افزود: ربا در زمان جاهلیت و قبل از بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز به عنوان یکی از معاملات اقتصادی رایج آن دوره بوده است، ضمن این که یکی از صادارات آن زمان توزیع شراب در مکه و حجاز به عنوان یک امر عادی و رایج بوده است.

 

به گفته وی، زمانی که پیامبر اکرم(ص) نیز مبعوث شدند، توزیع و تولید شراب و شرب خمر شیوع داشته و اکثرا افراد به این معضل مبتلا بودند، از این رو اگر پیامبر از همان روز اول می خواست این مسأله را بیان کند جامعه پذیرای آن نبود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: ربا خوار، ربا دهنده و ربا گیرنده کسانی هستند که حرکت شان و مسیر زندگی و مسیر معاش آنها مانند انسان های دیوانه است.

 

آیت الله نمازی گفت: این آیه می فرماید کسانی که رباخوار هستند مسیر زندگی آنها متعادل نیست و در پیچ و خم زندگی آنها مصیبت هایی به وجود می آید که از آثار رباخواری آنها است، حالا می خواهد آنها متوجه شوند و یا متوجه نشوند.

 

ربا خوار مبتلای به نابسمانی زندگی می شود

 

به گفته وی، رباخواران، مانند انسان های سرگردان و گیجی هستند که کنترلی از خود ندارند و مبتلای به نابسامانی های زندگی می شوند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: برخی از رباخواران، برای این که خود را راضی کنند، رباخواری خود را تحلیل می‌کنند و مدعی هستند که این کار با داد و ستد در بازار تفاوتی ندارند اما این آیه می فرماید کسانی که اقدام به رباخواری می کنند آدمهای جاهلی هستند که می خواهند برای خدا تعیین تکلیف کنند و رباخواری خود را یک نوع کار اقتصادی تفسیر می کنند.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که پیام و حکم خدا در رابطه با ربا به هرکسی که رسیده باشد و ابلاغ شده باشد و به آن آگاهی داشته باشد و جاهل نباشد و با علم به آگاهی از حرام بودن ربا، اگر توجهی نکند جهنمی است و جهنمی بودن افراد نیز دارای مراتبی است، برخی موقتی و برخی دیگر دائمی است.

 

ربا گناه کبیره و خلود در نار است

 

نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد: ربا گناه کبیره است و خداوند بر مرتکب گناه کبیره وعده خلود در نار را داده است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این خداوند در ربا اثر قرار نداده و آن را از بین برنده دانسته است یاد آورشد: صدقه بر عکس ربا رشد دهنده و افزایش دهنده است.

 

عضو جامعه مدرسیه حوزه علمیه قم گفت: خداوند تمام کسانی که به احکام الهی کفر می ورزند و سرکشی و ستیزه می کنند آنها را دوست ندارد، از این رو خداوند خیر و برکت را از ربا می برد و برعکس آن در صدقات خیر و برکت می دهد.

 

آیت الله نمازی گفت: در این آیه خداوند می فرماید، اهل ربا در دنیا زندگی متعادلی ندارند و زندگی آنها دارای پیچ و خم های زیادی است و با وجود داشتن مال و ثروت زیاد، آسایش ندارند و زندگی آنها شیرین نیست.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: متأسفانه براساس گزارشات رسیده در نظام بازاری شهرستان نیز ربا وجود دارد و بر همین اساس خداوند توجهی برای دعای باران ندارد و شاهد نزول رحمت الهی نیستیم./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات