۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۴۸۵۷۰
حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی:

خداوند از ما می‌خواهد با صبر و مقاومت عزت خود را در مقابل دشمنان حفظ کنیم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با اشاره به آیه«فصبروا و صابروا» گفت: در قرآن بر صبر دسته جمعی تأکید شد ه است؛ یعنی صبری که سبب مقاومت و عزت در مقابل دشمنان می‌شود.
حجت الاسلام بي آزار تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بی آزار تهرانی، کارشناس دینی، امروز در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج صدا و سیما، با تبریک ایام ولادت حضرت زینب(س)، صبر را زمینه بسیاری از فضایل اخلاقی خواند و اظهار داشت: شجاعت و بردباری نتیجه صبر در میدان جنگ و مصائب است چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند «فردی که صبر ندارد، به یقین ایمان نیز نخواهد داشت». 

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با اشاره به تعریف صبر ابراز داشت: صبر، حالت ثابتی در نفس است که انسان را از تزلزل در سختی‌ها و مصائب حفظ می‌کند.

 

وی افزود: اگر انسان در مشکلات زندگی صبر و استقامت داشته باشد به مقام اولیای الهی می‌رسد، چنان که خداوند می‌فرماید «الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه ان لا تخافوا و لا تحزنوا».

 

این کارشناس دینی به خیرات و برکات صبر اشاره کرد و گفت: صبر، موجب امدادهای غیبی در دنیا و آخرت می‌شود چنان که در آیات و روایات به پاداش مضاعف صابران و ثواب هزار شهید در راه خدا، ‌وعده داده است.

 

وی اقسام صبر را برشمرد و تأکید کرد: در روایات به صبر در طاعت و انجام واجبات الهی، صبر در مصیبت و بلا و صبر در معصیت اشاره شده است.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی به صبر جمیل اشاره کرد و گفت: اگر انسان در مصائب، گفتار و رفتارش را رعایت کند، راضی به رضای الهی باشد و جزع و فزع نکند به صبر جمیل رسیده است گرچه گریه کردن نوعی ابراز عاطفه و احساس محبت است و منافاتی با صبر جمیل ندارد چنان که حضرت یعقوب(ع) چهل سال در فراق حضرت یوسف(ع) گریه کردند.

 

وی گریه بر امام حسین(ع) را سبب آرامش انسان خواند و تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند «اگر بخواهید در مصیبت‌های دنیا،‌ آرامش و تسکین داشته باشید بر سیدالشهدا(ع) گریه کنید».

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با اشاره به صبر در معصیت یادآور شد: حفظ نفس از مرتکب شدن گناهان از دیگر انواع صبر بلکه از دشوارترین آنها است چنان که خداوند در قرآن روزه گرفتن را به صبر تعبیر کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: عبارت «فصبروا و صابروا» در قرآن بر صبر دسته جمعی دلالت دارد یعنی صبری که سبب مقاومت و عزت در مقابل دشمنان می‌شود.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با اشاره به صبر جمیل حضرت زینب(س) یادآور شد: امام سجاد(ع) در این زمینه فرمودند «عصر عاشورا، هنگامی که علم امامت به من تفویض شد، دیدم که همه ملائک در صبر حضرت زینب(س) متحیر و سرگشته‌اند».

 

وی به راه‌های علمی و عملی رسیدن به مقام صبر اشاره کرد و گفت: راه علمی تحصیل صبر، تقویت انگیزه‌های دینی است که به وسیله تفکر در آیات و روایات حاصل می‌شود همچنین مطالعه سیره اولیای دینی در این زمینه مؤثر است.

 

حجت الاسلام بی آزار تهرانی در پایان افزود: نخستین گام عملی برای رسیدن به مقام صبر، درخواست از پروردگار متعال است؛ در مرحله بعد باید انسان  نفسش را با روزه گرفتن، دوری از صحنه‌های گناه و فکرنکردن به آنها مهار کند و در نهایت با درایت و هوشمندی، مسائل خطیر و مهم را بر عهده گرفته و مدیریت کند تا به تدریج قوت قلب کافی را به دست آورد./908/پ202/ف

ارسال نظرات