۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۲۴۹۱۸۷
راه طلبگی(7)

تمدن‌سازی اسلامی در گرو نظام آموزشی پویا در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تبلیغ و آموزش‏های تقریبی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: حوزه برای رسیدن به هدف‏های والا از جمله تمدن سازی اسلامی باید در نظام کنونی خود تحول ایجاد کند.
مصاحبه با حجت الاسلام شاهرختي مدرسه فيضيه قم

حجت‏الاسلام ابوالحسن احمدی شاهرختی، رییس مرکز تبلیغ و آموزش‏های تقریبی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره تحول در نظام تحصیلی حوزه علمیه گفت: اگر رسالت تعلیم و تربیت خطیر و بسیار مهم حوزه علمیه را با توجه به جامعه جهانی به درستی تصور کنیم و خروجی حوزه را متحول کننده فرهنگ جهانی در آینده بدانیم نحوه کنونی پذیرش طلاب را باید تغییر دهیم.

 

وی در ادامه افزود: حوزه علمیه امروز وظیفه عرضه اسلام ناب به چند میلیارد انسان و همچنین نسل‏های آینده جهان را دارد که با توجه به تفاوت‏های مختلف در فرهنگ‏ها، ادیان و مکاتب مختلف بدون تردید نیاز به طلابی مستعد، تلاش‏گر و همچنین به روز و چند بعدی داریم که قطعا نظام فعلی حوزه پاسخ‏گوی این شرایط نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: حوزه می‏تواند مرکزی را برای شناخت استعداد‏های مختلف در سطح کشور و در ابعاد و نیازهای مختلف تشکیل دهد و افراد مستعد را خود به حوزه دعوت کند که قطعا بسیار کاربردی تر از این است که متقاضیان با هر فکر و عقیده‏ و اهدافی وارد حوزه شوند.

 

وی سردرگمی طلاب را از آثار نظام فعلی این حوزه دانست و افزود: در این نظام تحصیلی کنونی حوزه، طلاب  از تحصیل فقه و اصول در طی ده سال یا بیشتر  احساس آماده بودن برای ورود به جامعه و پذیرش مسؤولیت نمی‏کنند که بدون تردید سردرگمی و بی انگیزگی را در پی خواهد داشت.

 

حجت‏الاسلام احمدی شاهرختی ابراز داشت: نظام مجتهد پرور حوزه با نگاه به نیازهای جامعه گذشته ایران و جهان اسلام بوده، اما اکنون که تولید علم اسلامی و در پی آن ایجاد تمدن اسلامی از مهمترین نیازهای جهان اسلام و مسلمانان است تفکر صرف فقهی حوزه را به حاشیه خواهد کشاند.

 

وی از آثار بسیار ارزشمند حوزه در تاریخ اسلام و ایران نام برد و اظهار داشت: قطعا انقلاب اسلامی ایران که با رهبری و پرورش حوزه همراه بوده و تا ظهور حضرت حجت(عج) نیز پدری این انقلاب را حفظ خواهد کرد از مهم‏ترین آثار حوزه علمیه بوده است.

 

وی در پایان گفت: علت تشکیل مؤسسات آموزشی و پژوهشی در زیر مجموعه حوزه نشان از ناکارآمدی حوزه فقهی صرف در نگاه برخی علما بوده که باعث شده آنها خارج از سیستم مرکزی حوزه به پرداختن به علوم دیگر مشغول شوند، در صورتی که اگر حوزه  علوم را با مرکزیت خود تخصصی می‏کرد هم شاهد متخصصان بسیار جوانی بودیم و هم از ایجاد مراکز علمی متعدد در عرض حوزه نبودیم./1329/ت302/س

ارسال نظرات