۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۴۹۷۲۷
رویترز:

آمریکا با وجود تنش‌های اخیر هرگز اسرائیل را تنها نمی‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری رویترز در گزارشی، به تنش‌ میان رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پرداخته، اما در پایان نوشته است با وجود تمام اختلافات، آمریکا اسرائیل را تنها نمی‌گذارد.
اوباما

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه نوشت، با نزدیک شدن به زمان سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل در کنگره آمریکا و ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، روابط «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا و نتانیاهو به پائین‌ترین حد رسیده و نشانه‌هایی نیز مبنی بر اینکه این اختلاف می‌تواند به روابط کلان آمریکا و اسرائیل ضربه بزند، وجود دارد.

 

 

به نوشته رویترز، روابط شخصی سرد میان نتانیاهو و اوباما پیش از این هم اثرات منفی‌ای بر روابط دو طرف که همواره مستحکم بوده، گذاشته است. این اثر منفی با توجه به اختلاف نظر طرفین بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران، تشدید هم شده است.

 

 

در ادامه این یادداشت آمده است، مقامات آمریکایی نیز از رفتار توهین آمیز نتانیاهو نسبت به دیپلماسی اوباما در قبال ایران پیش از پایان ماه مارس برای دستیابی به چارچوب توافق، خشمگین هستند. البته مقامات اسراییلی و حامیان افراطی اسراییل در آمریکا، سرسختانه از حق نتانیاهو برای سخنرانی سه‌شنبه در کنگره، که طی آن درباره توافق احتمالی با ایران نیز هشدار خواهد داد، دفاع می‌کنند.

 

 

با وجود اختلافات، روابط اسرائیل و آمریکا در حوزه‌های مهم ادامه دارد

 

 

با این حال مقامات آمریکایی و اسراییلی تاکید دارند که این اختلافات بر همکاری‌ها در موضوعاتی چون مبارزه با اقدامات ضدتروریستی، مسائل امنیتی و امنیت سایبری، اثری نداشته است، اما این اختلاف که به واسطمه ماهیت حزبی آن، بدترین اوضاع روابط میان دو طرف طی ده‌های گذشته را به وجود آورده، در برخی موارد اثر منفی داشته است، به عنوان نمونه توان اسرائیل برای اثرگذاری مستقیم بر مقامات دولت آمریکا را کاهش داده است.

 

 

رویترز ادامه می‌دهد، از سوی دیگر مقامات آمریکایی ماه گذشته حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و مقامات اسرائیلی را به درز دادن اطلاعات مذاکرات، متهم کرده و در اقدامی غیرمعمول، به اشتراک گذاشتن جزییات مذاکرات هسته‌ای ایران را با اسرائیل محدود کردند.

 

 

 

یک مقام آمریکایی که خواست نامش منتشر نشود به رویترز گفت، ماهیت «سیاسی» سفر نتانیاهو به آمریکا تهدیدی است برای «آن‌چه پایه‌های روابط آمریکا و اسراییل را تقویت می‌کند».

 

 

به نوشته رویترز، تاکنون افراد هر دو سو شامل مقامات کنونی و پیشین، اعضای کنگره آمریکا، متخصصان مستقل و لابی‌کنندگان آمریکایی درباره تضعیف بیش از پیش روابط بین اسراییل و آمریکا هشدار داده‌اند.

 

 

در ادامه مطلب رویترز می‌نویسد، هم‌زمان بسیاری از این افراد به تاریخ روابط آمریکا و اسراییل و توانایی آن‌ها برای طبقه بندی کردن مناقشات دیپلماتیک برای حفظ روابط در اولویت‌های دیگر اشاره کرده‌اند.

 

 

توافق هسته‌ای با ایران، میراث سیاست خارجی اوباما

 

به عقیده دستیاران اوباما، توافق هسته‌ای با ایران، برای رییس‌جمهوری که موفقیت بزرگی در عرصه سیاست خارجی نداشته، می‌تواند به عنوان یک میراث بر جای بماند. در دو سالی که از ریاست‌جمهوری اوباما باقی مانده، روش‌هایی وجود دارد تا او بتواند ناخرسندی خود (از رفتارهای نتانیاهو) را به نحوی پاسخ دهد.

 

 

از سوی دیگر به نوشته رویترز، اسراییلی‌ها مدت‌هاست می‌گویند احتمال دارد واشنگتن دیگر مانند گذشته از آن‌ها در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی حمایت نکنند و از این موضوع ناراحت هستند. یک مقام اسراییلی تصدیق کرد دورنمای این رابطه نگران کننده است در حالی که فلسطینی‌ها به طور فزاینده‌ای در سازمان‌های بین‌المللی هم‌چون دادگاه جرایم بین‌المللی راه یافته‌اند تاعلیه اسراییل شکایاتی را مطرح کنند و اروپایی‌ها هم دیگر شهرک‌سازی‌های اسراییل را در سرزمین‌های اشغالی برنمی‌تابند.

 

 

بنا بر این گزارش، یکی دیگر از گزینه‌هایی که اوباما پیش رو دارد، از سرگیری مذاکرات سازش و تحت فشار قرار دادن نتانیاهو برای اعطای امتیاز به فلسطینی‌هاست. البته این مسئله تا حدی به نتایج انتخابات 17 مارس اسرائیل بستگی دارد، جایی که نتانیاهو با چالش سختی از سوی جناح چپ مواجه است.

 

 

آمریکا اسرائیل را تنها نمی‌گذارد

 

 

رویترز هم‌چنین یادآور شده است با وجود آنکه اوباما تاکید کرده تصویب تحریم‌های بیشتر ضد ایرانی در مذاکرات هسته‌ای تخریب کننده است و آن‌ها را وتو خواهد کرد، اما انتظار می‌رود نتانیاهو از این سخنرانی در کنگره به عنوان ابزاری برای درخواست از نمایندگان کنگره آمریکا جهت افزایش تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. این مسئله همچنین اختلاف غیرمعمولی را میان نمایندگان کنگره و دولت به وجود آورده است. در مقابل پیش‌بینی‌های غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به 30 نفر از نمایندگان کنگره سخنرانی نتانیاهو را بایکوت می‌کنند.

 

 

رویترز همچنین به اظهارات شدید‌الحن «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما نیز اشاره کرده است. وی هفته گذشته در این رابطه گفت سخنرانی نتانیاهو در کنگره درباره برنامه هسته‌ای ایران، «برای بافت روابط اسرائیل و ایالات متحده، مخرب است.»

 

 

در ادامه یادداشت آمده است، «جرمی بن آمی» رئیس و پایه گذار گروه لابی «جی استریت» که حامی اسراییل و هم‌راستا با سیاست‌های اوباما در رابطه با ایران است نیز گفته است: «آنچه نخست‌وزیر انجام می‌دهد، آنقدر فاحش است که اثرات بلندمدت‌تری بر زیربنای روابط دو طرف خواهد داشت.»

 

 

 

با وجود تمام انتقادات، نتانیاهو روز دوشنبه در لابی بانفوذ «آیپک» سخنرانی خواهد کرد. با این حال، انتظار می‌رود که وی تلاش کند تا از دامن زدن به تنش بیشتر، جلوگیری کند.

 

 

رویترز همچنین نوشته است: «هیچ کس هم باور نمی‌کند که دولت اوباما در صورت بروز درگیری تازه با حماس در نوار غزه یا با حزب‌الله در لبنان، اسرائیل را تنها بگذارد.»

 

 

«ارون داوید میلر» مذاکره‌کننده سابق آمریکا در دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه در خاورمیانه، می‌گوید: «نباید از یاد ببریم که ایالات متحده به تک تک دوستانی که در خاورمیانه دارد، نیازمند است.»/982/د101/ک

 

ارسال نظرات