۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۴۹۸۰۵

زندگینامه قنبر غلام امام علی منتشر شد

خبرگزاری رسا - کتاب قنبر غلام امام علی علیه‌السلام کاری از احمد خامه‌یار به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
قنبر غلام امام علي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب قنبر غلام علی علیه‌السلام نوشته احمد خامه‌یار با تدوین پژوهشکده حج و زیارت به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

 

این اثر با هدف ترویج فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم‌السلام و معرفی شرح حال یکی از چهره‌های تأثیرگذار جهان اسلام به نام قنبر غلام امام علی علیه‌السلام، در قالب تک‌نگاری‌هایی مستقل نگاشته و زندگینامه تفصیلی وی و زیارتگاه‌های منسوب به وی و تاریخچه و اعتبار آن ارائه شده است.

 

قنبر، نزدیک به سه دهه از عمر امام علی علیه‌السلام را در خدمت آن حضرت بوده است. ارتباط ویژه قنبر با امیرمؤمنان علیه‌السلام به عنوان غلام خاص و محرم اسرار آن حضرت، موجب شد تا نزد شیعیان، از جایگاه و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شود.

 

درباره قنبر، تنها دو تألیف با تک‌نگاری مستقل، سراغ داریم. نخستین تک‌نگاری، کتابچه‌ای است با عنوان سیمای قنبر غلام باوفای علی علیه‌السلام تألیف محمد محمدی اشتهاردی که در سال 1353 هجری شمسی منتشر شده است. این کتابچه، بسیار مختصر است.

 

دومین تک‌نگاری مستقل درباره قنبر، کتابی است به زبان عربی، با عنوان قنبر المذبوح فی حبّ علی علیه‌السلام تألیف محمدرضا عبدالامیر الانصاری که بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در سال 1413 هجری قمری آن را منتشر و احمد امیری شادمهری آن را با نام قنبر، شهید شورآفرین ولایت علوی، به فارسی برگردانده و انتشارات دلیل ما در سال 1379 هجری شمسی در قم منتشر کرده است.

 

نویسنده این کتاب تلاش کرده تا همه روایاتی را که در آنها، نامی از قنبر به میان آمده است را گردآوری کند؛ این کتاب از این منظر کاری ارزشمند به شمار می‌رود، اما با این حال، کتاب یاد شده، بیشتر به یک گردآوری صرف می‌ماند و به ابعاد دیگر قنبر، نظیر جایگاه وی در فرهنگ عامه و زیارتگاه‌های منسوب به ایشان نپرداخته است.

 

اما کتاب قنبر غلام علی علیه‌السلام که در چهار فصل با عنوان‌های قنبر در منابع تاریخی و روایی؛ فرزندان و نوادگان قنبر؛ قنبر در شعر و ادب و هنر و فرهنگ عامه و نیز زیارتگاه‌ها و مکان‌های منسوب به قنبر تنظیم شده است تلاش می‌کند تا افزون بر گردآوری و بررسی اقوال و روایات تاریخی مربوط به قنبر، ابعاد دیگری از شخصیت و جایگاه وی را که تاکنون واکاوی نشده است را بررسی کند.

 

در فصل نخست این اثر و ذیل عنوان قنبر ملازم و همراه همیشگی علی علیه‌السلام آمده است: به طور دقیق مشخص نیست که قنبر، از چه زمانی به خدمت امام علی علیه‌السلام درآمده است. اما وجود نام وی در برخی اخبار دوره خلافت عمر بن خطاب، از جمله داستان قضاوت امیرمؤمنان علیه‌السلام میان فرزند و مادری که با یکدیگر اختلاف داشتند و قضیه ناودان خانه عباس، عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، نشان می‌دهد که قنبر، دست کم از زمان خلیفه دوم، در خدمت امام علی علیه‌السلام بوده است.

 

شیخ کلینی در کافی و شیخ صدوق در توحید، روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند که آن حضرت فرمود: قنبر، غلام علی علیه‌السلام، آن حضرت را بسیار دوست می‌داشت و زمانی که امام علی علیه‌السلام از منزل خارج می‌شد، او نیز با شمشیر به دنبال ایشان می‌رفت.

 

محمد بن سلیمان کوفی نیز از محمد حنفیه، فرزند امام علی علیه‌السلام نقل کرده است که امیرمؤمنان علیه‌السلام، شب‌ها قنبر را نزد خود فرا می‌خواند و به او، آرد و خرما می‌داد تا آن را به خانه‌های نیازمندان برساند و هیچ‌کس از این موضوع، خبر نداشت.

 

در پایان این اثر، پیوست تصاویری از قنبر غلام امام علی علیه‌السلام ارائه شده است که شامل نگاره‌هایی از نسخ خطی و دیوار نگاره‌هایی از شمایل قنبر همراه شمایل امام علی و حسنین علیهم‌السلام و نیز زیارتگاه‌های قنبر در بغداد، نیشابور و شهرستان دالاهو می‌شود.

 

کتاب قنبر غلام علی علیه‌السلام نوشته احمد خامه‌یار با تدوین پژوهشکده حج و زیارت در قطع رقعی، 115 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 3200 تومان به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./971/ن602/ق

ارسال نظرات