۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۴۹۸۱۷

زندگینامه یحیی بن عمر علوی منتشر شد

خبرگزاری رسا - کتاب زندگینامه یحیی بن عمر علوی به قلم محمدمهدی فقیه بحرالعلوم از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
يحيي بن عمر علوي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زندگینامه یحیی بن عمر علوی به قلم محمدمهدی فقیه بحرالعلوم با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

 

شیعیان از دیرباز به عنوان شیفتگان و دلدادگان خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله شناخته شده و توصیه‌های پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را در تمسک به ثقلین (قرآن و عترت)، به جان و دل پذیرفته‌اند.

 

خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله، به دلیل انحراف مردم از دین، فساد و ستم حکام و تعقیب و شکنجه‌های هولناکی که به آنان روا می‌شد، به ستوه آمده بودند و عرصه زندگی در مدینه الرسول و حجاز، لحظه به لحظه بر آنان تنگ‌تر می‌شد. از این رو، به دیگر سرزمین‌های اسلامی پناه می‌آوردند یا علیه ستم و زور حکام دست به شمشیر می‌بردند تا با برپایی حکومتی اسلامی، اهداف ائمه علیهم‌السلام را تحقق بخشند.

 

انزجار رسمی متوکل عباسی از علویان در نیمه دوم قرن سوم هجری، مصائبی را برای فرزندان رسول الله صلی الله علیه و آله به همراه داشت. او علویان را در محاصره اقتصادی شدیدی قرار داد و رسما هرگونه احسان و نیکی در حق آنان را منع کرد و متخلفان را به سختی کیفر می‌داد.

 

یحیی بن عمر بن یحیی بن حسین بن زید شهید علیه‌السلام از جمله معدود علویانی است که در دوره متوکل عباسی توانست علیه ظلم و بی‌داد عباسیان قیام کند.

 

از آنجا که وی به زهد و تقوا و علم و صلح مشهور و بسیار شجاع و جنگجو بود، جمع کثیری دورش در کوفه جمع شدند و لرزه بر اندام حکومت عباسی انداختند. اما سرانجام این نهضت مانند اکثر قیام‌های علویان سرنگون شد و رهبر آن یحیی به شهادت رسید.

 

گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در راستای ایفای رسالت خود برای ترویج فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم‌السلام به شرح حال این چهره تأثیرگذار جهان اسلام در قالب تک‌نگاری‌هایی مستقل پرداخته و زندگینامه تفصیلی و زیارتگاه‌های منسوب به وی را معرفی کرده است.

 

در این اثر افزون بر نام، مشخصات و نسب شریف یحیی بن عمر علوی، اطلاعاتی درباره پدر بزرگوار، مادر گرانقدر، دایی‌ها، تعداد فرزندان، تاریخ و محل تولد، شجاعت و شخصیت، مذهب، قیام و نتایج معنوی قیام، مرقد اول و دوم، برادران، فرزندان و اعقاب وی به رشته تحریر درآمده است.

 

در بخش نخست کتاب و ذیل عنوان نام و مشخصات می‌خوانیم: نام قهرمان این کتاب، یحیی است. کنیه او ابوالحسین و به قتیل شاهی مشهور و معروف است. از آن رو به قتیل شاهی معروف شد که پس از قیام علیه دستگاه ستم و خلیفه سفاک عباسی، در نزدیکی کوفه و در دهی به نام شاهی، به شهادت رسید.

 

یحیی، نبیره امام زین‌العابدین علیه‌السلام و از خاندان فضل و جهاد، علم و عبادت و از شریف‌ترین بیت یعنی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است. یحیی بن عمر، مانند یحیی بن زید الشهید علیه‌السلام، با قیام جاودانه خود، بر کاخ ستم و پایه‌های خلافت سفاک عباسی چنان لرزه انداخت که در آن زمان، شعرای بسیاری در مدح او شعر سرودند.

 

ابن ابی الحدید درباره او می‌نویسد: «کان فقیها فاضلا شجاعا فصیحا شاعرا؛ یحیی، مردی شجاع، فاضل، فقیه، فصیح و شاعر بود». عبدالرحمن بن خلدون نیز می‌نویسد: «و کان سواتهم و وجوههم؛ وی از جنگجویان اهل بیت علیهم‌السلام و از شناخته شدگان و بزرگان آنان به شمار می‌رفت».

 

زندگینامه یحیی بن عمر علوی به قلم محمدمهدی فقیه بحرالعلوم با تدوین پژوهشکده حج و زیارت در قطع رقعی، 124 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 3200 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات