۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۴۹۸۵۹
کارشناس دینی:

برآورده کردن مشکل والدین معنای حقیقی احترام به آنها است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی، احسان به والدین را رأس همه واجبات دانست و گفت: برآورده کردن حوائج پدر و مادر قبل از این که بیان کنند از معانی خدمت و احترام به پدر و مادر است و طبق احکام شرعی هیچ مردی حق ندارد همسرش را از خدمت، رفت و آمد و دیدار با والدینش منع شود.
بي‌آزار تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، کارشناس دینی، ظهر امروز در برنامه «تا نیایش» به حقوق والدین بر فرزندان اشاره کرد و گفت: در اسلام نسبت به پدر و مادر حتی اگر کافر باشند نیز سفارش به احسان و احترام شده است چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند «پدر و مادر بهشت و جهنم فرزندان هستند».

 

وی حق فرزند بر والدین را از حق الناس خواند و اظهار داشت: در قرآن دوازده مرتبه نام پدر و مادر ذکر شده که در چهار جای آن در کنار کلمه توحید آمده است و آیت الله جوادی آملی در تفسیر دعای «رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا» می‌گوید که خداوند به میزانی که پدر و مادر در مقام تربیت و ساختن فرزند بر پایه کرامت از خودشان اهلیت نشان داده‌اند، آنها را از رحمتش بهره‌مند می‌کند.

 

وی تأکید کرد: حضرت علی(ع) فرمودند «اگر پدر و مادری به فرزندشان ظلم آشکار کرده باشند و فرزندشان در مقابل حتی نگاه تندی به صورت آنها کند، خداوند نماز او را تا پایان عمرش قبول نمی‌کند».

 

وی با اشاره به معنای قول کریم در رفتار با پدر و مادر ابراز داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «فقل لهما قولا کریما»، امام صادق(ع) در توصیف «قول کریم» فرمودند «اگر پدر و مادرت، تو را کتک زدند، در حق آنها دعا کن و بگو خداوند شما را ببخشد».

 

وی احسان به والدین را رأس همه واجبات دانست و افزود: نیکی به والدین برتر از نماز، روزه، حج، عمره و جهاد است چنان که امام صادق(ع) فرمودند «برای جلب رضایت پروردگار، راهی نزدیک تر از خدمت و احسان نسبت به والدین سراغ ندارم».

 

وی افزود: جایگاه پدر و مادر در اسلام به اندازه‌ای اهمیت دارد که علامه طباطبایی محروم شدن پیامبر اکرم(ص) از والدین را از الطاف خفیه پروردگار می‌داند زیرا خداوند نمی‌خواست در کنار مسؤولیت خطیر رسالت، بار سنگین توجه و احترام به پدر و مادر بر عهده پیامبر خاتم(ص) باشد و خداوند این تخفیف را به عنوان نعمت خفیه به ایشان داد.

 

وی به معنای احسان به والدین اشاره کرد و یادآور شد: برآورده کردن حوائج پدر و مادر قبل از این که بیان کنند از معانی خدمت و احترام به پدر و مادر است و طبق احکام شرعی هیچ مردی حق ندارد همسرش را از خدمت، رفت و آمد و دیدار با والدینش منع شود.

 

وی در پایان نیکی به والدین را مایه خیر و برکت خواند و خاطرنشان کرد: احسان به والدین، افزون بر زیادی رزق و روزی سبب طولانی شدن عمر و توفیقات در زندگی فرد نیز می‌شود./908/پ202/ی

ارسال نظرات