۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۵۰۸۲۰
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

196 موقوفه مرتبط با مستضعفان و ایتام در استان وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این که 196 موقوفه در خراسان رضوی، مرتبط با ایتام و مستضعفان وجود دارد، گفت: وقف دارای سه مؤلفه اساسی است؛ وقف برای احداث، نیازمند سرمایه اجتماعی است و ایجاد وقف جدید، نتیجه مسؤولیت پذیرفته شده از سوی بدنه عمومی مردم است.
وقف

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش طرح «دست های مهربانی» با حضور مدیر کل آموزش و پرورش، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، رییس آموزش پرورش، امام جمعه، معاونت فرهنگی اوقاف شهرستان طرقبه شاندیز و مسؤولان مدرسه موقوفه عبدالله رضوی در مجتمع آموزشی و پرورشی ایتام موقوفه عبدالله رضوی که تنها مدرسه موفق در کسب مدیریت کیفیت مدار در کشور است برگزار شد. 

 

انسان شناسی محوریت تعلیم و تربیت است

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این همایش با بیان این که انسان شناسی، محوریت تعلیم و تربیت به شمار می رود و کشور ما  متأثر از تغییرات و تحولات، پایه گذاری و احیا شده توسط امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: نگاه انسان شناسی امام(ره) بسیار قتبل توجه و دارای مؤلفه های برجسته ای است که شامل، انسان فقیر الی الله، موجودی کمال پذیر بوده و در کمال جویی نامحدود، تربیت پذیر و انبیاء و ائمه(ع) مسؤول تربیت آن ها بودند و معلمین ادامه دهنده این مسیر هستند.

 

وی ادامه داد: انسان بدون وحی نمی تواند رشد و کمال داشته باشد پس نیاز به قرآن(وحی الهی) مطرح می شود که درواقع مانیفست تعلیم و تربیت محسوب می شود و آخرین ویژگی  انسان از منظر امام را  انسان مسؤول معرفی کرد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد به سه عرصه که امام(ره) مسؤولیت را در مقابل آحاد مردم و به ویژه نسل جوان قرار دادند و توانستند مکتب تعلیم و تربیتی خود را تعالی ببخشند، اشاره و بیان کرد: یکی از این عرصه ها، مبارزات بود که امام برای اسلام بدون مبارزه تعبیری نداشتند و دیگری مسؤولیت هشت سال دفاع مقدس است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، سومین مسؤولیتی را که امام در مقابل مردم به ویژه نسل جوان قرار دادند، مسؤولیت اجتماعی عنوان کرد و افزود: تاریخ انقلاب باید برای دانش آموزان بیان شود؛ این که با پیروزی انقلاب تعداد متعددی نهاد به دستور امام(ره) تشکیل شد که در واقع امام خمینی با ایجاد این مسؤولیت اجتماعی به انجام امور جامعه و یاری مردم پرداختند.

 

 196 موقوفه در خراسان رضوی، مرتبط با مستضعفان و ایتام وجود دارد

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مسؤولیتی را برای ما به یادگار گذاشتند تا با مسؤولیت اجتماعی و تمکن مالی که متمکنان برخوردار هستند، نسبت به موضوعات جامعه بی تفاوت و بدون احساس مسؤولیت نباشیم و مرحوم عبدالله ناظری مصداقی برای اجرای این مسؤولیت به شمار می رود.

 

وی با بیان این که 196 موقوفه در خراسان رضوی، مرتبط با ایتام و مستضعفین وجود دارد،اظهار کرد: وقف دارای سه مؤلفه اساسی بوده که اولین مورد، وقف برای احداث، نیازمند سرمایه اجتماعی است و ایجاد وقف جدید نتیجه مسؤولیت پذیرفته شده از سوی بدنه عمومی مردم است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این که برای صیانت و بهره وری از وقف، نیاز به کمک آحاد مردم و دستگاه ها اجرای داریم، گفت: تجلیل از واقفین در شرایطی قابل استمرار خواهد بود که موقوفات باقی بمانند و توسعه و گسترش پیدا کنند بنابراین امروز بیشتر از گذشته نسبت به صیانت، گسترش و ترویج فرهنگ وقف کمک و اعانت داشته باشیم.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد، موقوفه عبدالله رضوی معروف به میرزای ناظر را از موفق ترین مسؤولیت های اجتماعی در کشور خواند که محصول تعالیم دینی و انقلاب است و افزود: سومین مؤلفه برای وقف، شناسایی درست و دقیق موقوف علیه یا واقف است تا بتواند فرهنگ وقف را تعالی دهد.

 

لازم به ذکر است در پایان این مرسام از مدیر و دبیران مدرسه عبدالله رضوی تقدیر شد./844/پ202/ب5

ارسال نظرات