۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۵۱۳۲۱
مدیر مدرسه علمیه ابوتراب امامی‌کاشانی:

منشور امام راحل پیامی جهت تحول آفرینی در نهاد روحانیت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه ابوتراب امامی کاشانی با اشاره به این که منشور امام راحل پیامی جهت تحول آفرینی در نهاد روحانیت است، گفت: مهم این است که حوزه های علمیه تا چه اندازه توانسته اند خود را به مطالب مطرح شده در این پیام هماهنگ کنند.
حجت الاسلام والمسلمين محمد نظري مدير حوزه هاي علميه کاشان

حجت الاسلام رضا محمد نظری، مدیر مدرسه علمیه ابوتراب امامی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام راحل توانست تحول همه جانبه علمی، اخلاقی، عرفانی و سیاسی را افزون بر جامعه در حوزه نیز ایجاد کند.

 

وی افزود: امام خمینی(ره) به دنبال ترویج و گسترش احکام و اسلام ناب محمدی از طریق حوزه های علمیه بود، از این رو برای انجام این امور دغدغه بسیاری داشت که منشور روحانیت ایشان نیز در راستای توجه به این وظایف تدوین شده است.

 

حجت الاسلام محمد نظری گفت: امام خمینی(ره) در پیام منشور خود خطاب به علما، روحانیان و طلاب، حوزه علمیه ای که بتواند مروج اسلام ناب محمدی، نشان از اقتدار و عزت مسلمانان و پیشگام در مبارزات سیاسی و دشمن شناسی باشد را متذکر شده است.

 

مدیر مدرسه علمیه ابوتراب امامی کاشانی با اشاره به این که منشور امام راحل پیامی جهت تحول آفرینی در سازمان روحانیت است، تأکید کرد: مهم این است که حوزه های علمیه تا چه اندازه توانسته اند خود را به مطالب مطرح شده در این پیام هماهنگ کنند.

 

وی یادآور شد: پیشرفت های چشم گیری در زمینه های اخلاقی، علمی، عرفانی و سیاسی حوزه های علمیه به وجود آمده است، اما نمی توان حوزه ها را از تحجر و کم کاری سیاسی و اجتماعی به دور دانست و لایه هایی از حوزه را در مواضع سیاسی بر اساس تیز هوشی و سیاست مداری دانست.

 

به گفته وی، برای حل این مشکلات باید توجه عملی به ابعاد مختلف منشور امام راحل داشت تا با اعتقاد به ضرورت این توجه عملی، بتوانیم کاستی های موجود را از بین برده و در مسیر مدنظر امام خمینی(ره) حرکت کنیم.

 

حجت الاسلام محمد نظری با اشاره به این که اگر حوزه های علمیه با جدیت به کمک دولت بیایند بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود، گفت: ساختار نظام بر اساس ولایت فقیه و توجه به آموزه های اسلامی طراحی شده است، اما در عمل توجه به کارشناسان و مشاوران دینی در بسیاری از امور جایی ندارد که این امر نیازمند تحولی اداری است تا سازمان های موجود با احکام شرعی اسلام منطبق شوند.

 

مدیر مدرسه علمیه ابوتراب امامی کاشانی گفت: علمای دین در برخی موضوعات از شکل امور در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نگران هستند که در انجام آنها به آموزه های دینی توجه نمی شود.

 

وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) حوزه های علمیه را نبض تفکر جامعه و بر طرف کننده نیازهای اجتماعی و فرهنگی جامعه دانسته است، افزود: عملکرد حوزه های علمیه در این زمینه مطلوب نبوده و در حد نیاز وارد این مباحث نشده اند که می توان یکی از دلایل آن را عدم توجه به برخی تذکرات علما دانست که این امر بعضا موجب دلسردی آن بزرگان شده است.

 

به گفته وی، چالش های پیش روی حوزه های علمیه به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند که از بیرون فشارهایی برای القای عدم دخالت روحانیان در مباحث سیاسی و اجتماعی وارد می شود و از درون نیز بعضا با این فشارها همراهی شده که این مشکلات ناشی از مسائل سیاسی و تحجر در حوزه است.

 

حجت الاسلام محمد نظری تأکید کرد: راه حل این مشکلات تحلیل صحیح اوضاع سیاسی، فکری و فرهنگی جهان و دشمن شناسی هوشیارانه است تا از این طریق بتوان بر چالش های پیش روی حوزه های علمیه چیره شد.

 

مدیر مدرسه علمیه ابوتراب امامی کاشانی یاد آور شد: پیشرفت های چشم گیری در زمینه های اخلاقی، علمی، عرفانی و سیاسی حوزه های علمیه به وجود آمده است، اما نمی توان حوزه ها را از تحجر و کم کاری سیاسی و اجتماعی به دور دانست و لایه هایی از حوزه را در مواضع سیاسی بر اساس تیز هوشی و سیاست مداری دانست./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات