۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۲
کد خبر: ۲۵۱۶۴۵
کری وزیر امورخارجه آمریکا:

نامه سناتورها عامل تزلزل «اعتماد جهانی» به امریکا است

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه آمریکا نامه سرگشاده سناتورهای جمهوریخواه به منظور تخریب تلاش باراک اوباما، رییس جمهور این کشور برای توافق هسته ای با ایران را محکوم کرد و گفت که این نامه «اعتماد جهانی» به امریکا را متزلزل کرد.
جان کري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کری روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی سنا در واشنگتن دی سی افزود: «این ریسک‌ها (نامه جمهوریخواهان) اعتماد دولت‌های خارجی را برای انجام تعهداتشان در هزاران توافقنامه مهم کاهش می دهد.»

 

در این نشست کمیته روابط خارجی سنا اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور نیز حضور داشتند.

چهل و هفت سناتور جمهوریخواه امریکا روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمریکا، بدون نظر موافق کنگره فقط تا پایان ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود.

کری با اشاره به اینکه واکنش وی به خبر انتشار این نامه «ناباوری مطلق» بوده است گفت در طول 29 سالی که در مجلس سنا حضور یافته هرگز چنین چیزی نشنیده است.

وزیر خارجه امریکا تاکید کرد این نامه به جهان اینگونه وانمود می کند که اگر به دنبال «توافق مورد اعتماد» با امریکا هستید باید با 535 عضو کنگره مذاکره کنید.

کری گفت هیچ کس منکر حق سوال و حق مخالفت سناتورها نیست؛ هر سناتور می تواند هر روز به پشت تریبون سنا برود و هر سوالی را مطرح کند اما این نامه بیش از دو قرن سابقه رفتاری سیاست خارجی آمریکا را نادیده گرفت.

این نامه در زمانی منتشر شد که کری خود را برای بازگشت به سوئیس به منظور شرکت در مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و گروه 1 + 5 آماده می کند.

کاخ سفید روز سه ‌شنبه با انتشار بیانیه ‌ای این نامه سرگشاده را محکوم کرد و آن را نمایش «بی‌ملاحظه» و «گمراه‌کننده» جمهوریخواهان توصیف کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفت این نامه «هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفا یک ترفند تبلیغاتی است.»

هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین امریکا هم ضمن محکوم کردن این نامه، آن را اقدامی برای تضعیف تلاش‌های اوباما دانست./847/د102/ک

ارسال نظرات