۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۲۵۳۰۸۶
کارشناس هنری:

نمادها و فضاسازی شهری نقش مهمی در انتقال ارزش ها دارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قاسمپور با اشاره به مزایای انتقال پیام های ارزشی در قالب فضاسازی شهری، گفت: وقتی مفهومی در قالب هنری و گستره شهری به نمایش گذارده می شود، طبعا مخاطبان و گستره انتقال بیشتری پیدا می کند.
فضاسازي شهري

حجت الاسلام محمدجواد قاسمپور، دبیر کمیته ایده پردازی ستاد اجرایی استقبال از بهار مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص فضاسازی شهری متناسب با بهار فاطمی گفت: با توجه به تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه، نگاه ما نسبت به المان های شهری نیز مفهومی تر از سال های گذشته بود.

 

 وی با بیان این که رویکردهای مذهبی، سیاسی و اجتماعی امسال بیشتر در فضاسازی شهری لحاظ شده است، اظهار کرد: المان های امسال با محوریت حضرت زهرا(س)، استکبارستیزی، اقتصاد مقاومتی، مشهد2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سنت و مدرنیته و غیره به تعداد بیش از 100عدد در 194نقطه شهر جانمایی شده است.

 

حجت الاسلام قاسمپور افزود: البته در روزهای 12 تا 14 فروردین برخی المان ها به پارک ها و بوستان های محوری که بیشتر در معرض دید مردم بود منتقل شد.

 

دبیر کمیته ایده پردازی ستاد اجرایی استقبال از بهار گفت: با وجود محدودیت زمانی که امسال با آن مواجه بودیم اما سطح کیفی کار و بالتبع استقبال مردم رشد داشت و به همت هنرمندان، آثار فاخری تولید شد.

 

 وی با اشاره به اشتغال زایی برای زنان سرپرست خانوار و مشارکت آنان در بخش های مربوطه  طراحی المان ها، تصریح کرد: همچنین در طراحی المان ها با تزیینات به کار رفته در قطار شهری و ایستگاه های آن و نیز برپایی نمایشگاهی در محل بوستان کوهسنگی، اهمیت ویژه ای برای صنایع دستی بومی و کاربردی لحاظ شده است.

 

حجت الاسلام قاسمپور، بزرگ ترین مشکل طرح استقبال از بهار امسال را محدودیت زمانی عنوان و خاطرنشان کرد: این محدودیت به ما ثابت کرد به رغم تصور موجود، هنرمندان ارزشی و متعهد و متخصص در مشهد کم نیستند.

 

مشهدالرضا(ع) در کشور برند فضاسازی شهری را دارد

وی با بیان این که مشهدالرضا(ع) در کشور برند فضاسازی شهری را دارد، گفت: فضاسازی شهری به تدریج جای خود را در استان و کشور باز کرده است به گونه ای که تعدادی از هنرمندان مشهدی امسال سفارش های کشوری برای فضاسازی شهری دریافت کردند.

 

این کارشناس مسائل هنری، تولید المان های دائمی با ماندگاری بالا و هزینه پایین، تنوع متریال در نوع و تکنیک های ساخت و تکثر مفهومی را از مزایایی المان های امسال برشمرد و افزود: حدود 10 عدد از المان ها دائمی هستند و سایر المان ها نیز تا پایان اردیبهشت کماکان زینت بخش شهر مشهد خواهند بود.

 

 حجت الاسلام قاسمپور همچنین در خصوص میزان جذب مخاطب و قابلیت فهم عمومی پیام المان ها، یادآور شد: اغلب المان ها در عین ابتکار و جذابیت، برای همه اقشار مردم قابلیت درک و ارتباط دارد و تنها کمتر از پنج درصد المان ها مخاطب خاص دارد.

 

برخی انتقادها نسبت به رویکرد جدید در فضاسازی شهری، بی اخلاقی سیاسی است

وی با اشاره به حجم انتقادها نسبت به المان های امسال، افزود: بخشی از این انتقادها را که مربوط به مشکلات اجرایی و محدودیت زمانی بوده است، می پذیریم اما برخی دیگر ناشی از نو بودن رویکرد المان های امسال است که طبق روال هر حرکت نویی، اغلب با بی اخلاقی های سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته و به هیچ وجه مربوط به کیفیت هنری آثار و هنرمندان نیست.

 

دبیر کمیته ایده پردازی ستاد اجرایی استقبال از بهار اضافه کرد: از سوی دیگر، با توجه به تغییر اقتضائات مدیریتی، اعتباری و غیره، مقایسه المان های هر سال با سال های گذشته چندان صحیح نیست.

 

جایگاه فضاسازی شهری در انتقال ارزش ها

حجت الاسلام قاسمپور در خصوص میزان اثرگذاری انتقال پیام های ارزشی در قالب فضاسازی شهری، خاطرنشان کرد: وقتی مفهومی در قالب هنری و گستره شهری به نمایش گذارده می شود، طبعا مخاطبان بیشتری یافته و گستره انتقال آن مفهوم نیز افزایش خواهد یافت.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، وجود این المان ها برای شهرها ارزش افزوده دارد به ویژه اگر بومی تر و با آداب و رسوم و تاریخ و هویت آن شهر هماهنگ تر باشد./930/ت302/ب5

 

ارسال نظرات