۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۵۴۶۷۵
رییس جمهور اکوادور:

سیاست‌های اوباما در آمریکای لاتین متناقض و دو پهلو است

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور اکوادور در اشاره به اقدامات و رفتارهای «اوباما» در برابر کشورهای آمریکای لاتین اعلام کرد که وی در این راستا از سیاستی دوپهلو و متناقض استفاده می‌کند.
رافائل کوره‌آ، رييس جمهور اکوادور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رافائل کوره‌آ، رییس جمهور اکوادور طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی در اشاره به اقدامات باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در برابر کشورهای آمریکای لاتین اعلام کرد: سیاست‌های اوباما در قبال آمریکای لاتین به هیچ وجه باهم سازگاری ندارند، وی از یک سو سعی در بهتر شدن روابط با کوبا داشته و از سویی دیگر با صدور حکمی امپریالیستی علیه ونزوئلا به مردم این کشور حمله می‌کند.

 

کوره‌آ در ادامه بیان کرد: ما همگی از تصمیم آمریکا و کوبا برای آغاز روابطشان خوشحال هستیم، هرچند که اخراج کوبا هیچ‌گاه نباید اتفاق می‌افتاد و تحریم‌های اقتصادی که تمامی آنان غیرقانونی بودند نیز نباید علیه این کشور آمریکای مرکزی اعمال می‌شد.

 

وی در این راستا متذکر شد که زندان «گوآنتانامو» نیز در کوبا یک امتیاز نبوده و تنها خاک این کشور را اشغال کرده است.

 

رییس جمهور اکوادور تصریح کرد: این اتفاق قطعا برای استقامت و عزت مردم کوبا یک پیروزی محسوب می‌شود اما باید بگویم که در زمانی که شیرینی این رویداد هنوز در دهان ما بود خبر تلخ حکم صادر شده از سوی کاخ سفید علیه ونزوئلا انتشار یافت که طی آن «اوباما» ونزوئلا را تهدیدی برای کشور خود اعلام کرده بود که به عقیده من این مسئله مقدمه‌ای برای جنگ و حمله به شمار می‌رود.

 

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی در 10 و 11 آوریل باید همانند جشنی برگزار می‌شد که طی آن از اوباما به عنوان رییس جمهوری تاریخی که خواستار برقراری روابطی خوب با آمریکای لاتین است استقبال می‌شد اما وی با انجام اشتباه تاریخی و همیشگی آمریکا و صدور این حکم امپریالیستی، پوچ و متکبرانه این فرصت را از دست داد.

 

کوره‌آ در طول سخنان خود خاطرنشان کرد که تقاضاهای موجود از آمریکا برای لغو حکم مذکور نه تنها به دلیل همبستگی با ونزوئلا است بلکه درخواستی برای مطابقت رفتارهای آمریکا با قوانین بین‌المللی فعلی جهان نیز است.

 

وی در پایان صحبت‌هایش نیز بیان کرد که آمریکا باید این حکم امپریالیستی را لغو کرده و از این پس نیز به روابط و حقوق بین‌المللی سایر کشورها نیز احترام بگذارد.

 

وی  همچنین طی سخنرانی در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی که در روزهای جمعه و شنبه گذشته در پاناما برگزار شد اعلام کرد: این اجلاس، نشستی تاریخی بود، زیرا به همه این موضوع را فهماند که آمریکای لاتین دیگر حیات خلوت هیچ کشور دیگری نیست؛ مخالفان منطقه متوجه این دیدگاه هژمونیک نمی‌شوند؛ چراکه بسیار فراتر از درکشان می‌باشد، آن‌ها متوجه نمی‌شوند که نمی‎توانند برای خوب و بد سایر کشورها داوری کنند و لزومی ندارد که ارزش‌هایشان برای تمام دنیا یک مهم محسوب شود، باید بدانند که ما متفاوت هستیم، دارای دیدگاه‌های گوناگون بوده و ارزش‌های به خصوص خود را داریم، بدانند که ادامه دنیا برقرار بوده و آمریکای لاتین مستقل و حاکم همچنان پابرجاست.

 

هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی در 10 و 11 آوریل (21 و 22 فروردین) با حضور هر 35 کشور عضو این سازمان در پاناما برگزار شد./994/ب102/د

ارسال نظرات