۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۵۷۳۵۱
کارشناس مسائل دینی:

سبک زندگی اسلامی فرزندآوری با شیوه تربیتی مناسب است

خبرگزاری رسا‌ ـ کارشناس مسائل دینی و جمعیت بر ضرورت شناسایی مفهوم تربیت و درک معنای صحیح آن تأکید کرد و گفت: سبک زندگی اسلامی فرزندآوری با شیوه تربیتی مناسب است.
حجت السلام محمد مسلم وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مسلم وافی کارشناس مسائل دینی و جمعیت، عصر امروز در دوره تربیت کارشناس جمعیت که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، به مقایسه میان تربیت عمر‌سعد و حر پرداخت و گفت: در تاریخ کربلا به بی ادبی حر اشاره شده که راه را بر امام حسین(ع) سد کرد و ترس را بر دل فرزندان امام انداخته و امام خطاب به او گفت که مادرت به عزایت بنشیند این نشان از بی‌ادبی او بود ولی عمرسعد در ملاقاتی که با امام داشت با حالت عادی و به دور از بی ادبی امام را دعوت به بیعت کرد و باید ادب را تمام تربیت تعریف نکنیم بسیاری در طول تاریخ بوده‌اند که با ادب بودند ولی تربیت درست نداشته‌اند.


وی با اشاره به ضرورت شناسایی مفهوم تربیت و درک معنای صحیح از آن خاطرنشان کرد: مفهوم تربیت باید در جامعه درست معنا شود؛ هدف در زندگی باید درست تربیت کردن، با مؤلفه‌های صحیح آن باشد.


کارشناس مسائل دینی و جمعیت، در ادامه به محیط باز تربیتی در جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: انسان‌ها در محیط باز تربیتی به راحتی می‌توانند تصمیم بگیرند، این محیط باز تربیتی به گروه‌های گوناگونی تقسیم می‌شود که نخستین آن تربیت تحمیل محور است، از تربیت تحمیل محور به عنوان تربیت زوری تعبیر می‌شود که با القای اجبار بر فرزند تحمیل می‌کنیم.


وی به مفهوم تربیت تلقین محور اشاره کرد و گفت: این نوع تربیت به تربیتی اطلاق می‌شود که با فرزند در جرایم همکاری می‌کنیم و بر اساس خواسته های فرزند عمل می کنیم، این گونه تربیت ضرر بسیاری را به نظام خانواده وارد می کند.


حجت الاسلام وافی، در خصوص تربیت آموزش محور که اولیا به فرزند آموزش می‌دهند و فرزند را از اطلاعات غنی ‌می‌کنند گفت: این نوع تربیت سبب می‌شود که فرزند در زندگی به مشکلاتی رو بیاورد، این گونه تربیت به غرور فرزندان منجر شود.


وی به نکته‌ای تربیتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در دوران 5 سالگی باید به کودک کلمه سبحان ‌الله آموزش داده شود و وقتی پا به سن شش سالگی گذاشت جهت قبله را به او آموزش دهید، این روایت از امام قطره‌ای از دریای نکات تربیتی امام است که والدین باید به این گونه توصیه ها توجه کنند تا بتوانند در روند صحیح تربیت فرزندان خود قدم بردارند.


حجت الاسلام مسلم وافی، به تربیت خود کنترل محور که به آن واکسینه محور نیز گفته می‌شود اشاره کرد و گفت: تربیت خود کنترل محور شرایطی دارد که نخستین آن شخصیت دادن به فرزند است، این شخصیت دادن سبب درست فکر کردن فرزند در انجام کارها می‌شود.


کارشناس مسائل دینی و جمعیت، با اشاره به سبک زندگی اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی به معنای تکثیر اولاد با شیوه تربیتی مناسب است، فرزندآوری باید از چهار عدد به بالا باشد؛ باید توجه داشت که دو فرزند با هم در جنگ و دعوا هستند و سه فرزندی نیز سبب سردرگمی فرزند سوم شده و فرزند چهارم تعادل در زندگی برقرار می کند، داشتن فرزندان بسیار سبب تربیت کنترل محور آنان می شود./978/پ202/ی

ارسال نظرات