۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۵۸۵۶۴
حجت‌الاسلام تراشیون تبیین کرد؛

آرامش رفتاری در زندگی مشترک چگونه محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که آرامش رفتاری در زندگی مشترک تنها با قرار گرفتن زن و شوهر در جایگاه خود محقق می‌شود، گفت: آرامش رفتاری به این معنا است که زن، زن باشد و مرد هم رفتاری کاملا مردانه داشته باشد.
حجت الاسلام تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه دیروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که آرامش رفتاری از دیگر ارکان مهم آرامش در زندگی مشترک و خانوادگی است، گفت: آرامش رفتاری در زندگی مشترک یعنی این که مرد مانند یک مرد رفتار کرده و زن هم مانند یک زن با شوهر خود رفتار کند به عبارت دیگر زن و شوهر هر کدام در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند تا آرامش در زندگی آنها برقرار شده و زندگی آنها دچار آسیب نشود.

 

وی افزود: زن بودن در زندگی زناشویی طبق روایات این است که زن نسبت به شوهر رفتار ملایمی داشته و با او به نرمی و محبت سخن بگوید.

 

استاد حوزه علیمه قم با اشاره به این که زن و مرد با هم متفاوت هستند و همین تفاوت ها موجب جذب زن و مرد به یکدیگر می شود، ادامه داد: مرد بودن هم در زندگی به معنای قبول مسؤولیت های خانوادگی و گشاده رویی و گشاده دستی نسبت به همسر و فرزندان است.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که رفتار ملایم زن با مرد سبب می شود که به مرور زمان از خشونت مرد کاسته شود، اظهار کرد: زن نباید منتظر باشد که خیلی زود رفتار مرد تغییر کند ولی با صبر و گذشت زمانی حداقل چهل روزه، زن می تواند شاهد تغییر رفتار همسر خود باشد.

 

وی تأکید کرد: در کنار زبان ملایم، رفتار زن هم ملایم باشد و این ملایمت نه تنها باید نسبت به شوهر بلکه باید نسبت به فرزند هم وجود داشته باشد تا در محیط خانواده اثر گذار باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که محبت ورزی  از دیگر نشانه زنانگی است، ادامه داد: ما باید در زمانی که فرزندان و شوهر ما به محبت ما نیاز دارند به آنها محبت کنیم اما باید به این نکته توجه کنیم که محبت نابجا موجب بی توجهی در فرد می شود.

 

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: در مواقعی که فرد به ما محبت ما نیازمند است باید ابتدا بسترهای این محبت را فراهم کرده و سپس به فرد محبت کنیم برای مثال بستر خانه را آرام کنیم، فرزندان را ساکت کنیم و پس از آن از همسر خود دلجویی کنیم.

 

وی اظهار کرد: در محبت به همسر باید به علایق او توجه کرده و با توجه به علاقه های فرد به او محبت کنیم برای مثال بعضی از از افراد محبت در کلام و عده ای دیگر محبت در رفتار را بیشتر می پسندند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که متأسفانه بعضی از زنان از این ابزار محبت برای منحرف کردن مردان از زندگی آنها استفاده می کنند، گفت: زن باید با مدیریت درست و مهرورزی به موقع و حفظ حریم ها از همسر و پسران جوان خود در برابر چنین زن هایی محافظت کند.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به این که زن باید از خوبی های همسر خود در مقابل خودش ودر جلوی دیگران تعریف کند، اظهار کرد: گفتن بدی همسر در مقابل دیگران اضافه بر آسیب روحی به آنها ( به خصوص مادر شوهر و مادر زن) موجب وارد شدن آسیب جدی به همسر می شود.

 

وی با بیان این که مشکلات زناشویی باید با تدبیر و تعقل و توسط خود فرد حل شود، ادامه داد: بهره مندی غیر مستقیم از تدابیر دیگران  در حل اختلافات و مشکلات زناشویی مؤثر است.

 

استاد حوزه علمبه قم ادامه داد: اگر مشکل حل نشد باید سراغ مشاور با تجربه دینی برویم و از او را ه حل بخواهیم.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به این که در روایات بیان شده است که زن حق ندارد حتی با خشم به شوهر خود نگاه کند، گفت: زن نباید کاری کند که شوهرش به خشم آید.

 

احترام به شخصیت همسر، احترام به خانواده او ، احترام به کارهای او و احترام به شغل شوهر و همچنین اهانت نکردن به او از مواردی است که از خشم مرد جلوگیری می کند و خود از عناصر کلیدی آرامش رفتاری در محیط خانه محسوب می شود.

 

وی با بیان این که زن تنها موجودی خدمت رسان نیست بلکه خدمت رسانی تنها یکی از وظایف زن است، گفت: عشق ورزیدن، محبت کردن، آرامش بخشیدن و کمک به همسر برای زندگی بهتر و بندگی خداوند از دیگر کارهای زن در مقابل شوهر و فرزندان است که زندگی زناشویی و خانوادگی را شیرین می کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات