۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۵۸۷۱۵
آیت الله مجتهد شبستری:

گرایش سیاسی معیار گزینش معلمان نباشد/ شهید مطهری با متحول‌کردن دانشگاه زمینه انقلاب را ایجاد کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که در گزینش معلمان نباید گرایش سیاسی و باندبازی سیاسی را معیار قرار دهیم، گفت: بلکه معیار در گزینش افراد شایستگی‌های ذاتی، فضایل معنوی، معلومات و تعهد است.
آيت الله مجتهدشبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ظهر امروز در مراسم تجلیل از مقام معلم و اساتید دانشگاه فرهنگیان در پردیس فاطمةالزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان، با عرض تسلیت به مناسب سالروز وفات زینب کبری(س) و تبریک به مناسبت هفته معلم، اظهار داشت: در میان داشمندان اختلاف است که از میان دو عامل موروثی و تربیتی کدام یک تأثیر بالاتری دارد.


وی ادامه داد: برخی به تأثیر بیشتر عامل وراثت اعتقاد دارند و بر آن ادله‌ای ذکر می‌کنند، مانند سخن نبی مکرم اسلام(ص) «السعید سعید فی بطن امه و الشقی شقی فی بطن امه» این نشانگر آن است که سعادت و شقاوت موروثی است.


آیت‌الله شبستری افزود: دلیل دیگر موروثی بودن برخی صفات، جسمی و روحی است، فردی فرزند خود را نزد امام صادق(ع) آورد و گفت؛ این فرزند شباهتی به من ندارد، من سفیدپوست هستم و فرزند من سیاه‌پوست است، بعد از بررسی امام (ع) می‌فرمایید: این فرزند به جد چندم شما شباهت دارد.


وی در ادامه ابراز داشت: صفات روحی نیز این چنین است، حضرت امیرمؤمنان(ع) در یکی از غزوات، پرچم را به دست محمد حنفیه داد، حنفیه در میدان نبرد توان استقامت نداشت و عقب‌نشینی کرد، حضرت امیر می فرماید؛ تو به مادرت شباهت یافته ای، اگر فرزندان زهرا بودند، توان آن را داشتند.


امام جمعه تبریز ادامه داد: در مقابل نیز دانشمندانی هستند که عامل تربیت را قوی تر می دانند؛ تربیت در محیط شایسته را عامل خنثی‌کننده اثرات موروثی می‌دانند، در روایات آمده است که هر بچه ای که به دنیا می‌آید، بر فطرت الهی متولد می‌شود تا اینکه پدر و مادر کودک را مسیحی یا یهودی کنند.


وی در این رابطه با اشاره به برخی نمونه های تاریخی، اظهار داشت: این نمونه ها نشان از آن دارد که تربیت و معلم عامل مؤثری است، یقینا عامل وراثت را خنثی می‌کند. معلم تأثیر ویژه‌ای دارد، در جامعه اسلامی لازم است اشخاصی شایسته به امر تعلیم اشتغال داشته باشند تا فرزندان جامعه اسلامی شایسته باشند.


نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دانشگاه فرهنگیان محل تربیت معلمان جهت تربیت فرزندان جامعه اسلامی است، متأسفانه کمبود معلم متعهد داریم، بارها نسبت به گزینش معلمان تذکر داده ایم.


آیت الله شبستری ادامه داد: با گزینش فله‌ای نمی توانیم نسلی مؤمن و متدین داشته باشیم، گرایش سیاسی و باندبازی سیاسی معیار نیست، معیار در گزینش شایستگی‌های ذاتی، فضایل معنوی، معلومات و تعهد است، باندبازی آفت بزرگی است که کشور را تهدید می‌کند.


وی در ادامه با بیان این‌که زینب به معنای زینت پدر است، افزود: زینب کبری(س) در کوفه درس تفسیر داشتند و درس ایشان مشهور بود، حضرت با خطبه‌های رسا و کوبنده، پیام رسان کربلا بودند. حضرت سجاد فرمود؛ «تو عالمه ای هستی که تعلیم ندیده ای» یعنی اینکه علم حضرت زینب(س) لدنی است.


آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به این‌که اگر شهید مطهری در قم می‌ماندند بعد از امام خمینی(ره) از مراجع بزرگ نقلید بودند، بیان داشت: شهید مطهری ترجیج داد تا معلم شود و با ورود به دانشگاه به تدریس معارف و تألیف کتب اشتغال یافت، در شرایطی که مارکسیسم در دانشگاه ها غوغا می‌کرد، عده‌ای به دنبال فروید، عده ای به دنبال مارکس با نوشتن اصول و روش رئالیسم در مقابل آنها ایستاد و مکتب اسلام را معرفی و در مقابل سیل خروشان الحاد ایستادگی کرد.


امام جمعه تبریز بیان داشت: اگر افکار شهید مطهری، شهید باهنر و شهید بهشتی نبود، معلوم نبود انقلاب به این زودی به پیروزی رسد، آن شهید عالم با متحول کردن دانشگاه زمینه انقلاب را ایجاد کرد و دانشگاهیان که پیرو امام(ره) شدند در اثر تربیت این معلم شایسته بود.


وی افزود: وجود روحانیت اصیل در دانشگاه ها در حال حاظر بسیار مؤثر است، در شرایط حاضر با وجود تهاجم فرهنگی و وجود فرقه های انحرافی بسیار، روحانیت و وجود معلمان متعهد می‌تواند در خط مقدم مقابله با دین ستیزی و این تهاجم باشد.


آیت‌الله مجتهدشبستری در پایان خاطرنشان کرد: اگر کتب شهید یک دور خوانده شود، شبهات دینی حل می شود، دانش آموزان تحت تعلیم معلمان هستند، شما در خط مقدم مبارزه هستید، بدانید که لازمه معلم بودن که شغل انبیاست، عالم بودن است، لازمه مربی بودن نیز تزکیه است./854/پ202/ح

ارسال نظرات