۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۲۵۸۸۸۹
تحلیل فرانس 24 از سفر اولاند به ریاض

فرانسه تلاش می کند جای آمریکا را به عنوان متحد عربستان بگیرد

خبرگزاری رسا ـ شبکه تلویزیونی فرانس24 همزمان با سفر 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه به عربستان در تحلیلی عنوان کرد: فرانسه تلاش می کند تا جای آمریکا را به عنوان یک متحد قابل اعتماد برای عربستان بگیرد.
فرانسه

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه تلویزیونی فرانس24 در تحلیل خود به بررسی نگرانی های آل سعود و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به آنچه گسترش دامنه نفوذ ایران در میان کشورهای سنی و غیرشفاف عمل کردن واشنگتن در این زمینه خواند، پرداخت.

 

سفر اولاند به ریاض یک روز پیش از سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به عربستان انجام می شود.

 

'داگلاس هربرت' کارشناس فرانس 24 گفت: اولاند بعنوان یک رییس جمهور سوسیالیست و رهبر کشوری که خود را سرآمد حقوق بشر می داند به یکباره به کشوری می رود که فعالان حقوق بشر، آن را یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر می دانند.

 

کارشناس این شبکه تلویزنی افزود: اولاند که پس از امضای یک قرار داد شش تا هفت میلیارد دلاری با قطر از دوحه وارد عربستان شده است، تلاش دارد تا با دیپلماسی ای که اتخاذ کرده، بتواند از لحاظ اقتصادی مناسبات پاریس - ریاض را به هم نزدیک تر سازد تا با این عمل در کشورش ایجاد اشتغال کند.

 

وی اظهارداشت: باید درنظر گرفت که بیکاری در فرانسه هم اکنون 10درصد می باشد و اولاند در صدد است با بهبود وضعیت اشتغال در داخل کشور، این امر را به یکی از سکوهای پرش خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و ورود دوباره به کاخ الیزه مبدل سازد.

 

'اولاند به خوبی می داند که عربستان و کشورهای عرب سنی منطقه شاهد نفوذ وسیع ایران شیعه به درون سرزمین های سنی آنها است.'

 

فرانس 24 عربستان و ایران را دو دشمن قدیمی خواند که هم اکنون بین آنها جنگی نیابتی در جریان بوده و موضع سیاسی پاریس در مقایسه با واشنگتن در قبال تهران برای چنین گسترش نفوذی، روشن تر و قابل اتکا تر است.

 

هربرت گفت: چون از منظر عربستان، آمریکا متحد سنتی آنها، وحشتناک عمل می کند، با ایران مذاکره هسته ای می کند و درصدد است تا به توافق برسد.

 

فرانسه هر چند مخالف مذاکرات هسته ای نیست، اما موضعی سخت تر در این مذاکرات اتخاذ کرده است و در محافل خصوصی، کشورهای عربی این اقدام دولت فرانسه را ستوده اند.

 

کارشناس فرانس24 در ادامه افزود: در این دیدار هرچند هیچگونه قراردادی بخصوص در زمینه نظامی منعقد نخواهد شد، اما گفت و گوهایی در این زمینه انجام می شود و اولاند امیدوار است تا بتواند روابط نزدیکتر اقتصادی و راهبردی را با عربستان برقرار کند./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات