۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۵۹۱۰۴
امام جمعه زنجان:

اگر علم و قلم را از تاریخ بشریت حذف کنیم چیزی جز توحش باقی نمی‌ماند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در زنجان با بیان این که انسان گل سر سبد و شاهکار آفرینش است، گفت: اگر از تاریخ بشریت که عالم هستی برای او خلق شده است قلم و علم را حذف کنیم چیزی جز توحش باقی نمی ماند.
حجت الاسلام خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، امروز در همایش و آئین تجلیل از مقام استاد و گرامی داشت خدمات علمی حجت الاسلام والمسلمین شیخ توکل بیات که در حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان برگزار شد، با اشاره به نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) گفت: معلم هم با قلم و هم با نفس خویش شکوه والائی به جامعه می بخشد.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مقام علم و عالم و تعلم در دین اسلام به اتفاق مفسران قرآن کریم، نخستین آیات نازل شده بر پیامبر آیات ابتدایی سوره علق بود که در مورد علم و یادگیری است.

 

این مسؤول در ادامه با اشاره به آیات نخستین سوره علق و نزول آنها بر پیامبر(ص) اظهار داشت: عنوان رسالت پیامبر(ص) همین آیات ابتدایی سوره علق است که در واقع آیات بعدی تبیین محورهای بعدی این رسالت بزرگ است که البته رسالت بسیار سنگینی نیز هست.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با بیان این که پیامبر (ص) قبل از 40 سالگی هم پیامبر بوده است تأکید کرد: یکی از مباحثی که بین علمای علم کلام و بزرگان وجود دارد این است حضرت محمد(ص) قبل از 40 سالگی نیز پیامبر بودند اما نه با رسالت عمومی بلکه تنها برای نفس خویش چرا که ایشان در سال حدود 3 بار برای اعتکاف به غار حراء مشرف می شدند.

 

وی در ادامه با اشاره به قدرت خداوند در آفرینش موجودات مختلف گفت: تجلی قدرت الهی با آفرینش موجودات صورت گرفت، خدائی که تمامی موجودات را با تکیه بر قدرت ذاتی خویش آفرید از یک موجود تک سلولی گرفته تا خلقت زیبای آسمان ها و زمین و حتی انسان با تمام پیچیدگی های ظاهری و باطنی خویش.

 

نماینده ولی فقیه در زنجان در ادامه با اشاره به قدرت بسیار ناچیز انسان در برابر قدرت لا یزال الهی افزود: انسان در عالم تکوین بُعد کوچکی از نظام آفرینش است به این معنا که اگر شما همه 7 میلیارد انسان روی کره خاکی را حساب کرده و وزن کنید از نظر سنگینی بدنی شاید به اندازه کوه دماوند هم نشود ولی همین انسان به قدری اهمیت دارد که در جای جای قرآن از این آفریده الهی و وظایف او بحث شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه خلقت انسان را شاهکار آفرینش توصیف کرد و اظهار داشت: آفرینش انسان به این دلیل جداگانه ذکر شده است که شاهکار آفرینش بوده و به قطعیت تمام می توان گفت که گل سر سبد خلقت است و تمام عالم هستی برای او خلق شده اما همین انسان اگر علم و قلم را از تاریخش حذف کنیم چیزی جز توحش باقی نمی ماند.

 

وی در پایان با تقدیر از خدمات گرانقدر علمی حجت الاسلام والمسلمین شیخ توکل بیات به حوزه علمیه زنجان تصریح کرد: یکی از ویژگی های ایشان دلسوزی، حلم، بردباری و مردم داری است که برخی مواقع با دخالت های ایشان دعواهای بزرگ خاتمه می یافت و این نشان دهنده آن است که این عالم هر چه که یاد گرفته را در مقام عمل به کار بسته است./949/پ202/ب4

ارسال نظرات