۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۲۶۰۲۶۱
استاد حوزه و دانشگاه:

عبودیت حقیقی خداوند شرط دست یابی به اسرار الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عبودیت حقیقی خداوند، شرط دست یابی به اسرار الهی است، گفت: انسان های بلند همتی که طالب دست یابی به اسرار الهی هستند باید عبودیت واقعی حضرت حق را در خود ایجاد کنند.
عبودیت حقیقی خداوند شرط دست یابی به اسرار الهی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، به تفاوت سِر و غیب اشاره کرد و گفت: در فرازی از این زیارت می خوانیم: « وَارْتَضاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتارَکُمْ لِسِرِّهِ، و براى جریانات غیب خود پسندید شما را و براى راز خود انتخابتان کرد».

 

وی افزود: غیب به اموری گفته می شود که خود به خود مخفی است و اصراری بر پنهان کردن آن نیست، مانند اخبار گذشتگان اما سِر به اموری گفته می شود که بر مخفی کردن و پنهان نگه داشتن آن، اصرار است و باید یک سری مسائل مخفی بماند.

 

حیدری با اشاره به این که خفای سر از غیب بیشتر است، افزود: اشکالی ندارد غیب را افشا کنیم ولی سِر، اصرار در حفظ آن است؛ از این رو اسرار در مقایسه با غیب از مقام بالاتری برخوردار هستند. ذکر «سِرّ» بعد از «غیب» در زیارت جامعه کبیره، ذکر خاص بعد از عام است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که حفظ اسرار مقامی است بلند که هر کسی به آن نائل نمی شود، ابراز کرد: برخورداری از سر مقام بالاتری را می طلبد، ائمه اطهار(ع) هم از غیب برخوردارند و هم از سِر.

 

وی اظهار کرد: حفظ اسرار کمالی است که بدون افاضه خداوند حاصل نمی شود و حتما باید خداوند افاضه کند از این رو از طریق فیاضیت خداوند، افراد صاحب اسرار می شوند. برای رسیدن به این مقام هم فاعلیت فاعل و هم قابلیت قابل، ملاک است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ما یک سری امور غیبی را نمی دانیم اشکال از خودمان است؛ چرا که ما این قابلیت و این ظرفیت را نداریم؛ چرا که زود دوست داریم به شهرت برسیم.

 

حیدری به راه های تحمل اسرار الهی اشاره کرد و افزود: انسان های بلند همتی که طالب دست یابی به اسرار الهی هستند باید عبودیت واقعی حضرت حق را در خودشان ایجاد کنند.

 

وی اظهار کرد: یکی از اسرار الهی این است، زمانی که به حرم مطهر امام رضا(ع) می روید، باطن حرم را ببینید و باطن حرم «مختلف الملائکه؛ محل رفت و آمد ملائکه» است. اگر ملائکه الهی را مشاهده کردید شما صاحب اسرار الهی هستید.

 

گفتنی است در پایان این مراسم، قرعه کشی مسابقه حدیث کساء برگزار شد و هدیه به خانم ها زهرا خدیر، زهرا رحمانی،  فاطمه سلطانپور، فاطمه مروت و مریم تودرواری تعلق گرفت./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات