۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۶۰۵۷۷
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان خبر داد؛

اجرای بیش از 1500 برنامه فرهنگی در سالروز آزادسازی خرمشهر

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با اشاره به سوم خرداد، سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد بزرگداشت آزادسازی خرمشهر، بیش از 1500 برنامه فرهنگی در سراسر خوزستان برگزار خواهد شد.
سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر گرامي باد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، محمد علی‌پور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان، صبح امروز در نشست خبری با اشاره به این‌که اردیبهشت و خرداد هر سال با حماسه بزرگی به نام آزادی خرمشهر و پیروزی در عملیات بیت المقدس همراه است، اظهار داشت: پس از تهاجم عراق برای بیرون راندن دشمن، سلسله اقداماتی برنامه ریزی شد که نتیجه آن اجرای چهار عملیات مهم ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس بود.
 
وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس در جنوبی ترین نقطه خوزستان که در اشغال عراق بود انجام شد، افزود: خرمشهر و مردم آن پیش از اشغال توانسته بودند به مدت 35 روز مقابل دشمن بعثی مقاومت کنند اما در نهایت مغلوب تسلیحات و نیروهای وسیع عراقی شدند.
 
علی‌پور ادامه داد: 10 اردیبهشت سال 61 بود که عملیات آزاد سازی خرمشهر به نام بیت المقدس در سه مرحله پاکسازی قسمتی از جاده اهواز، خرمشهر، رسیدن به مرزهای بین المللی و آزاد سازی خرمشهر آغاز و در نتیجه آن 6 هزار کیلومتر از خاک ایران آزاد شد.
 
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان به بازتاب داخلی این عملیات اشاره کرد و گفت: پیروزی در عملیات آزادسازی خرمشهر سبب شادی وصف ناپذیری در میان مردم شد، چرا که همه آحاد مردم دست به دست هم دادند و توانستند دشمن را شکست دهند.
 
وی در ادامه با اشاره به بازتاب خارجی این حماسه بیان داشت: دنیا انتظار نداشت که با کمک همه‌ قدرت های نظامی دنیا از عراق، باز هم ایران بتواند خرمشهر را آزدا کند و این آزادسازی سبب حیرت نظامیان دنیا شد.
 
علی‌پور خاطرنشان کرد: در آن زمان روزنامه آلمانی اشتوتگارت نوشت که بازپسگیری خرمشهر پس از 20 ماه توانست نتیجه جنگ را به نفع ایران تغییر دهد.
 
فتح خرمشهر یک افتخار ملی است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان با تأکید بر اینکه فتح خرمشهر یکی از افتخارات ملی است، اظهارداشت: در این روز ملت ایران تحت پرتو و رهبری های حکیمانه امام خمینی(ره) توانست پس از 150 سال از دست دادن مرزها در جنگ های مختلف و تجزیه ایران، مقابل 35 کشور دنیا ایستادگی و سرزمین خود را حفظ کند.
 
علی پور به برگزاری بیش از 1500 برنامه متنوع فرهنگی در سالروز آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: صبحگاه مشترک، غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، برگزاری هجدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت، همایش پیاده روی خانوادگی و برپایی شب شعر با موضوع آزاد سازی خرمشهر از مهم ترین برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر هستند.
 
وی به برگزاری دو رزمایش در سوم خرداد اشاره کرد و افزود: در روز سوم خرداد دو رزمایش آبی، خاکی گردان سوم بیت المقدس و رزمایش فتح خرمشهر مقابل مسجد جامع شهر برگزار خواهند شد.
 
علی پور در ادامه به برنامه ریزی برای بزرگداشت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری اشاره کرد و اظهار داشت: در این روز برنامه های متنوعی مانند چهار همایش با حضور حجت الاسلام ابوترابی، نایب رییس مجلس، همایش مقاومت و پایداری با سخنرانی سرلشکر فیروزآبادی، جشنواره شعر مقاومت و اعزام تیم های پزشکی به روستاهای محروم اجرا خواهند شد.
 
فراخوان آثار دفاع مقدس
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به فراخوان آثار دفاع مقدس گفت: جمع آوری این نوشته ها در راستای راه اندازی باغ موزه دفاع مقدس خوزستان و تکمیل اسناد و مدارک دفاع مقدس از عموم مردم شهیدپرور استان، خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز جهت حفظ و انتقال آثار به نسل کنونی و آینده است.
 
وی افزود: این اسناد می توانند شامل آثار مکتوب مانند دست نوشته های رزمندگان، شهدا و آزادگان، خاطرات و یادداشت های روزانه، وصیت نامه شهدا، اسناد مربوط به فعالیت زنان، هنرمندان، نوجوانان و مدارک شخصی رزمندگان باشد.
 
علی‌پور ادامه داد: آثار غیر مکتوب نیز شامل فیلم، عکس، نگاتیو و صوت از شهدا و رزمندگان، تجهیزات و ملزومات انفرادی شهدا و آثار و بقایای تاریخی به جا مانده از دفاع مقدس است.
 
گفتنی است، علاقه مندان می توانند آثار مورد نظر را به محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان ارسال کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 43-33731742 تماس بگیرند./9462/پ202/ب2
ارسال نظرات