۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۶۱۱۱۸
رییس مرکز تخصصی نماز مطرح کرد؛

کمبود شیوه های جدید و کاربردی برای دعوت به نماز

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کفیل گفت: در شیوه های دعوت به نماز، شیوه جدید و کاربردی نداریم با این که در حوزه نماز، چهار هزار روایت غیر فقهی وجود دارد که می توان با الهام گرفتن از آن ها و آثار نماز، شیوه و روش های جدید و جذاب ابداع کرد.
نماز و مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «نماز و مهدویت» صبح امروز با سخنرانی حجت الاسلام محمدصادق کفیل، دبیر ستاد اقامه نماز قم و حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری در جمع اساتید حوزه علمیه مشهد در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

 حجت الاسلام کفیل در این مراسم با اشاره به این که مرکز اقامه نماز قم سال 89 تاسیس شده است، افزود: به پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی اگر منتظر اتفاقات جدید در حوزه تخصصی نماز هستیم باید این برنامه با حوزه علمیه گره بخورد و برنامه های حوزوی در خصوص بررسی تخصصی از جمله نماز تأکید داشته باشد.

 

دبیر ستاد اقامه نماز قم، تصریح کرد: طی فعالیت پنج ساله این مرکز در قم، با آموزش سالانه 40 طلبه در حوزه تخصصی نماز در مرکز قم و بر اساس نیاز شهرستان ها، 40 دوره 120 ساعته برای تربیت مربی معارف نماز و 300 دوره 12 ساعته برای امامان جماعت در قبال کارگاه های آموزشی برگزار شده است.

 

دغدغه اصلی مرکز تخصصی نماز، احیای نماز در حوزه علمیه است

وی با بیان این که جامعه امروز دغدغه نماز را دارد و درگیر نماز است، اظهار کرد: مجموعه ای که عقب تر از بقیه مجموعه ها در حوزه نماز فعالیت می کند حوزه علمیه است که در برپایی، اقامه و احیای نماز، سکوت می کند.

 

 رییس مرکز تخصصی نماز، دغدغه اصلی این مرکز را احیای نماز در حوزه عنوان و تصریح کرد: دوره 6 ماهه از مهرماه سال جاری در مرکز تخصصی اقامه نماز مشهد، به مدت 20 هفته و هر هفته دوازده ساعت برنامه در محور برنامه های نماز برگزار می شود و امیدواریم این مرکز بتواند اتفاق بزرگی در بحث نماز در کشور ایجاد کند.

 

در شیوه های دعوت به نماز، شیوه جدید و کاربردی نداریم

حجت الاسلام کفیل با اشاره به این که دغدغه خانواده های مذهبی در جامعه امروز، مشکل نماز خواندن فرزندانشان است، اضافه کرد: در مورد شیوه های دعوت به نماز، شیوه جدید و کاربردی نداریم با این که در حوزه نماز، چهار هزار روایت غیر فقهی داریم که می توان با الهام گرفتن از آن ها و آثار نماز، شیوه و روش های جدید و جذاب را ابداع کرد.

 

در ادامه همایش، حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که عالم از دو لایه عینی و غیبی تشکیل شده است، گفت: فرمول هایی که در لایه عینی عالم وجود دارد با دانش و علم قابل دسترس است.

 

وی با اشاره به آیه «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ؛ این است کتابى که در[حقانیت‏] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است»، ادامه داد: قرآن کتابی است که فرمول های عالم غیب را بازگو می کند و با پیروی از قرآن و عترت، دسترسی ها را آسان می کند.

 

حجت الاسلام ماندگاری درباره فرمول غیبی تبلیغ گفت: فرمول های غیبی مبلغان و آیه تبلیغ مردم در سوره مزمل آمده است: « قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا».

 

اولین اثر ایمان به غیب، ارتباط با خدا در قالب نماز است

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اولین اثر ایمان به غیب بر اساس هدایت پذیری قرآن، ارتباط با خدا در قالب نماز است و قطعا اگر نماز به عنوان نخ تسبیح واجبات است و ما به عنوان مبلغان واجب باید یک قدم از مردم جلو باشیم و اگر مردم محافظ واجبات هستند ما باید محافظ نوافل باشیم و با نوافل انرژی کسب کنیم.

 

وی یادآور شد: هرکس که افزون بر نماز های یومیه واجب، نماز شب بخواند و باور به نماز شب خواندن داشته باشد، موفق خواهد بود و اگر حکومت و دانشگاه هم نماز را باور کنند قطعا موفق تر خواهند بود.

 

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه، تدین و تلاش متدیانه، تفکر و تدبر، توکل و تفویض، توسل در قرآن، توسل به روزه گرفتن، قرآن، ذکر، استغفار، دعا، صدقه و روضه را به عنوان عناصری که انسان را در رسیدن به موفقیت کمک می کند، معرفی کرد.

 

در ادامه مراسم، حجت الاسلام سبحانی نیا، دبیر ستاد اقامه نماز مشهد در مورد برنامه های این ستاد اظهار کرد: هر ساله برنامه هایی که در کشور ضرورت انجام داشته است را بررسی کرده و در قالب برنامه هایی اجرا کرده ایم، امسال نیز برنامه هسته های نماز یاور را تقویت کردیم، یعنی مردمی شدن برنامه نماز و توسعه برنامه نماز در قالب هسته های نماز.

 

وی در مورد دیگر برنامه های ستاد اضافه کرد: تقویت امامان جماعت مدارس در خصوص اسرار نماز، پاسخگویی به سوالات جوان و نوجوان با همکاری دانشگاه و آموزش و پرورش تحت عنوان پرسش و پاسخ، جلسات نماز و خانواده در قالب کارگاه های مدیریت دینی، در برنامه کار است.

 

حجت الاسلام سبحانی نیا یادآور شد: یکی از فلسفه های برگزاری این جلسه، افزون بر فعالیت های نماز، غنی سازی این فعالیت ها در عمق معرفتی و عمق دانشی است، بر این اساس دومین مرکز تخصصی نماز، در دو حوزه پژوهشی علمی و تربیت مربی دینی، در شیوه های گفتاری و تدوین کتاب جذب نیرو دارد./930/پ201/ب5

 

ارسال نظرات