۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۶۱۴۰۷
در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد؛

نشست هم‌اندیشی ستاد مرکزی بزرگداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس با مدیران مسؤول رسانه‌ها

خبرگزاری رسا ـ در آستانه روز مقاومت، ایثار و پیروزی، نشست هم‌اندیشی ستاد مرکزی بزرگداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس با مدیران مسؤول رسانه‌ها برگزار شد.
آزاد سازي خرمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه خرداد، با حضور حجت الاسلام محمود دعایی، مدیر مسوؤل روزنامه اطلاعات، حجت الاسلام محمد‌مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا و سردار بهمن کارگر، رییس ستاد مرکزی سی و سومین سالروز حماسه آزاد‌سازی خرمشهر، محمدرضا خدادای، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، الیاس حضرتی، مدیر مسؤول روزنامه اعتماد، سید عباس فاطمی، مدیر خبرگزاری دفاع مقدس، گنجی، مدیر مسوؤل روزنامه جوان و شمسایی سردبیر خبرگزاری مهر، ظهر یک‌شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه، در محل ستاد مرکزی راهیان نور، برگزار شد.



در ابتدای این نشست، سردار کارگر ضمن تشکر از مدیران رسانه‌ها بابت حضور در نشست، گفت: عملیات بیت‌المقدس که با رمز علی بن ابی طالب(ع) صورت گرفت، توانست روحیه مقاومت را در مردم ما تقویت کند و سرونشت جنگ ما را تغییر دهد، در این عملیات که در منطقه ‌ای 5000 کیلومتر مربع صورت گرفت، حدود 16000 نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و 19000 نیروی عراقی اسیر شدند.



وی افزود: از مشخصه‌های بزرگ این عملیات مشارکت تمام نیروها، اعم از نیرو‌های مردمی و ارگان‌های نظامی مانند، ارتش، سپاه و بسیج بود که با همدلی و همزبانی توانستند ضربه‌ای مهلک را بر پیکره ارتش بعث وارد کنند.



کارگر با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت سالروز آزاد‌سازی خرمشهر، خاطر‌نشان کرد: همه ساله افزون بر اردو‌های راهیان نور که در ایام نوروز برگزار می‌شود، دو مراسم اصلی سوم خرداد و هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود که در مورد سالروز آزاد‌سازی خرمشهر ما باید این‌روز را مانند یک جشن ملی برگزار کنیم تا جوانانی که در جریان این جشن قرار می‌گیرند به‌دنبال چرایی و چگونگی حماسه سوم خرداد بروند.



وی با بیان این‌که سالروز فتح خرمشهر مصادف شده است با روزهای مبارکی همچون، روز پاسدار، روز جانباز و ولادت امام سجاد(ع)، تاکید کرد: به همین دلیل برنامه‌های پیش بینی امسال در پنج روز برگزار می‌‌شود که می‌توان از مهم‌ترین این برنامه‌ها به پخش مارش پیروزی در ساعت یازده صبح سوم خرداد از تمامی ارگان و اماکن عمومی و بزرگداشت روز دزفول در چهارم خرداد، اشاره کرد.



بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، بنیادی ملی است



رییس ستاد مرکزی سی و سومین سالروز حماسه آزاد‌سازی خرمشهر، با بیان این مطلب که امسال ضمن نام‌گذاری ایام فتح خرمشهر به نام‌های مختلف، حدود 100 برنامه در سطح استان‌ها نیز پیش بینی شده است، افزود: ما از تمام جناح‌ها و طیف‌های مختلف می‌خواهیم که ما را در بهتر انجام شدن مراسم سوم خرداد یاری دهند، زیرا حماسه فتح خرمشهر برای همه است و همان‌گونه که سال گذشته تمام جراید و خبرگزاری‌ها با پوشش دادن مراسم سوم خرداد و پرداختن به موضوع فتح خرمشهر رسالت خبرنگاری خود را ادا کردند، امسال نیز اطمینان داریم که مانند سال قبل برنامه‌های این مراسم به‌طور کامل پوشش داده می‌شود.



در بخش اول نظر‌خواهی از مدیران مسؤول رسانه‌ها، ابتدا حجت الاسلام دعایی ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده برای تعامل بین رسانه‌ها و ستاد بزرگداشت فتح خرمشهر، گفت: خوشحالیم که مسؤولان این ستاد فعالیت‌های رسانه‌ها را رصد می‌کنند و از این فرصت استفاده می‌کنیم تا با شنیدن نظرات و مطالبات مسؤولان ستاد، آن‌ها در کار‌های خود اجرایی کنیم، زیرا ما خود را خدمتگذار مردم می‌دانیم و از دریافت پیشنهادات برای بهتر ارائه دادن مطالب مربوط به این روز استقبال می‌کنیم.



در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام محققی با اشاره به اهمیت شناساندن ابعاد مختلف واقعه فتح خرمشهر، تاکید کرد: در بحث فتح خرمشهر و ادامه جنگ پس از آن، شبهاتی در زمان امام(ره) از طرف نهضت آزادی و افرادی که راس حکومت قرار داشتند مطرح شد که برخی از آن‌ها همچنان نیز مطرح است، وظیفه رسانه‌ها امروز این است که با گفتگو با مسؤولان و کسانی که در آن پیروزی‌ها نقش داشتند، تمام جهات مختلف فتح خرمشهر دیده شود و با پاسخ‌گویی به شبهات مطرح، اطلاعات دقیق و جامعی را به نسل جوان داده شود.



در ادامه این نشست، حضرتی با اشاره به این موضوع که جنگ ما یک ذخیره و معدن تمام نشدنی است، گفت: مجموعه ستاد بزرگداشت حماسه فتح خرمشهر باید با تجدید نظر در ساختار خود و تعامل با افراد و سلایق مختلف که در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای حرفی برای گفتن دارند، تمام زوایای فتح خرمشهر مورد بررسی قرار داده شود و با استفاده از این فرصت و بهره گرفتن از تجارب و خاطرات فرماندهان، همانند کاری که در ویژه‌نامه روزنامه اعتماد انجام شده است، به طور کامل به حماسه فتح خرمشهر پرداخته شود.



در بخش دیگری از این نشست، گنجی ضمن اشاره به این‌که پرداخت به مطالبی همچون حماسه فتح خرمشهر می‌تواند به تحرک و پویایی جامعه کمک کند، تاکید کرد: ما باید ارزش خون شهیدان را بدانیم و همان‌طور که جنگ ما جنگی میان ایمان کفر بود، فقط ابعاد فیزیکی جنگ را به نسل جوان منتقل نکنیم و آن‌ها را با واقعیات دفاع مقدس، آشنا بسازیم.



در این نشست خدادادی با ارائه پیشنهاداتی به ستاد بزرگداشت حماسه سوم خرداد، گفت: وظیفه ما این اهالی رسانه این است که مدل مدیریتی حماسه آزاد‌سازی خرمشهر را نهادینه کنیم و الگوی مدیریت جهادی مقام معظم رهبری را پیاده کنیم، در این راه و در فرصت باقی مانده به آغاز برنامه‌های آزاد‌سازی خرمشهر می‌توانیم با برنامه‌ریزی در جهت آشنا شدن با ابعاد مختلف این عملیات، خبرگزاری ‌های مختلف در سوم خرداد با فرماندهان عملیات بیت المقدس صحبت کرده و از خاطرات و نحوه عملیات آزاد‌سازی خرمشهر از سوی آن‌ها مطلع شوند.



وی افزود: برای سال آینده نیز می‌توان خبرنگاران رسانه‌های خارجی را در قالب یک اردو به مناطق آزاد شده برد و آن‌ها را با حال و هوای امروز آن مناطق و تعامل بین مردم ایران و عراق در مبارزه با تروریست‌ها آشنا کرد، ضمن این‌که در ارتباط با فعالان رسانه‌ای در داخل کشور نیز که در جنگ حضور داشته‌اند نشستی با حضور این عزیران برگزار شود و از زحمات آنان تقدیر شود.



خدادای با بیان این مطلب که باید مردم عراق را از حزب بعث و ارتش صدام جدا دانست، تاکید کرد: در بخش باید‌ها و نباید‌های جنگ باید به این موضوع به‌طور جدی پرداخت که در جریان جنگ با عراق مردم عراق در یک‌سو قرار داشتند و عوامل حزب بعث در سوی دیگر و نباید طوری عمل شود که مردم مظلوم عراق با عناصر حزب بعث جمع بسته شوند.



سردبیر خبرگزاری مهر در بخش دیگری از این نشت با بیان این‌که باید نسل امروز بداند که جمله خرمشهر را خدا آزاد کرد، چه مفهومی دارد، خاطر‌نشان کرد: فرهنگ عاشورایی و فعالیت‌های فرهنگی که در حوزه دفاع مقدس انجام شده اگر جاوادنه شود می‌تواند بقای بیشتری به حماسه فتح خرمشهر ببخشد و ما باید هفته فرهنگی خرمشهر را نیز در دستور کار خود قرار بدهیم.



در بخش پایانی نظر‌خواهی از مسؤولان رسانه‌ها، فاطمی گفت: تاحان خرمشهر تنها فرماندهان نبودند و باید نقش تک‌تک افرادی را که در جنگ زحمت کشیده‌اند را ارج بنهیم و با پرداختن به خدمات آنان در رسانه‌ها آنان را به مردم معرفی کنیم، زیرا هنگامی که در شهر‌ها میادینی به نام قهرمانان ورزشی ما می‌شود، درست نیست که فرماندهان غیور ما در گمنامی به‌سر ببرند.



پیروز واقعی جنگ ما، مردم هستند



در پایان این نشست کارگر با تشکر از نظرات و مباحث مطرح شده از سوی مسؤولان رسانه‌ها، دستور کار نشست را یک نظر‌خواهی از اصحاب رسانه نامید و گفت: ما باید در باز‌خوانی این وقایع نقش مردم و به ویژه زنان را به جامعه نشان دهیم، زیرا دفاع مقدس افتخاری است برای همه مردم ایران و انانی که تا آخرین نفس پای کشور ایستادگی کردند./856/پ201/ب4

ارسال نظرات