۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۶۲۱۶۰
استاد حوزه و دانشگاه:

اختلافی که مانع مشارکت نشود، به افزایش رحمت الهی کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اختلاف بد نیست و در صورتی که مانع مشارکت و هم فکری نشود سبب افزایش خداشناسی و رحمت خداوند می شود.
اختلافی که مانع مشارکت نشود، به افزایش رحمت الهی کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمودزاده در نخستین سمینار «بررسی آسیب شناسی مبانی حقوق شهروندی در ایران و جهان» که عصر امروز در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد با بیان این که توجه به عظمت خداوند در جامعه سبب افزایش امنیت آن می شود، اظهار کرد: ما اختلاف را بد نمی دانیم چرا که مردان خداوند با هم اختلاف دارند ولی دعوا نمی‌کنند، بنابراین اختلاف بر دو نوع مفید و مضر است که اختلاف خوب سبب افزایش خداشناسی می‌شود؛ پیامبر(ص) در این خصوص فرمودند« اختلاف بین امت من موجبات رحمت را فراهم می‌کند».

 

وی با اشاره به سوره بقره و سرگذشت قوم بنی اسرائیل که با وجود وفور نعمت، کفر نعمت کردند، اظهار کرد: آزادی که امروز ملت تجربه می کند حاصل انقلاب اسلامی است و باید به این مهم توجه داشت که چنان چه اختلافات بین شیعیان افزایش یابد، همان بلایی که بر بنی اسرائیل نازل شد بر ما نیز وارد خواهد شد.


 
استاد حوزه و دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود به شناسایی حدود 3000 فرقه مختلف اشاره کرد، ادامه داد: وجود فرقه های متعدد در دین اسلام از اختلافات مضر به شمار می رود که سبب نزاع و خشونت می شود.

 

اختلافی که مانع مشارکت نشود، بد نیست

 

حجت الاسلام محمودزاده اختلاف را از خصلت های  یهودیان و مسیحیان دانست، افزود: امروز و در قرن 21، این دو گروه به دور از هرگونه اختلاف، رابطه بسیار خوبی با هم دارند ولی در مقابل سبب ایجاد تفرقه اکنی بین مسلمانان می‌ شوند.


وی بر ضرورت وحدت مسلمانان تأکید کرد و ادامه داد: راه تفرقه با سوء ظن آغاز می‌شود و نتیجه سوء ظن تجسس است که در نهایت به غیبت ختم خواهد شد.


 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از راه‌های از بین بردن اختلافات،  از خودگذشتگی است، تأکید کرد: اختلاف در کل بد نیست ولی در صورتی که مانع مشارکت و هم فکری نشود از این رو مسؤولان باید این مسأله را در نظر داشته باشند که چنان چه در انتخابات رأی نیاوردند، اختلاف افکنی و کارشکنی نکنند.


حقوق بشر باید مبنای فعالیت‌ دولت‌ها باشد


امیر حسین نوربخش، عضو کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن در ایران نیز در ادامه این سمینار، حقوق بشر را یک تکلیف جهانی دانست و اظهار کرد: متأسفانه در بحث حقوق بشر اختلافات بسیاری وجو دارد و این که  هیچ دولتی خود را ناقض حقوق بشر نمی‌داند و در مقابل، سایر دولت‌ها را ناقض حقوق بشر می‌داند.


وی افزود: مبنای حقوق شهروندی از واژه حقوق طبیعی می‌آید که در گذشته به رسمیت شناخته شده است؛ واژه حقوق شهروندی را برای نخستین بار ایران استفاده کرد.


 
عضو کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن در ایران با یادآور شدن این که حقوق بشر باید مبنای فعالیت‌ دولت‌ها باشد، تصریح کرد: امروز دولت‌ها باید به حقوق بشر احترام بگذارند و نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند و نیز به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست که دولت‌ها حقوق بشر را نپذیرند.


مدرس دانشگاه با بیان این که در ایران باید به گونه ای رفتار کند تا به عنوان نقض کننده حقوق بشر متهم نشود، اظهار کرد: داشتن سوء جریان های مادی در جمهوری اسلامی ایران مناسب و پذیرفته نیست و ما باید اراده و نیروی خود را برای حفظ انقلاب به کار بندیم.

 

طولانی ترین جنگ قرن بیستم علیه ایران است


 
عضو کرسی حقوق بشر سازمان ملل، طولانی ترین جنگ قرن بیستم را علیه ایران دانست، تصریح کرد: آسیب‌های مالی، جسمی و روحی بسیاری داشته و دارد و علی رغم مطرح کردن مسأله حقوق بشر ولی تا کنون غرامتی به ایران داده نشده است.

 

نوربخش با بیان این که چگونگی ادامه و نتیجه مذاکرات هنر ماست به این شرط که بدانیم چه می‌دهیم و چه می‌گیریم، خاطرنشان کرد: حقوق بشر قرار است به ما هویت دهد و دولت‌ها نیز موظفند شهروندان خود را حمایت کنند؛ باید بتوانیم گفت‌وگو را در جامعه رواج دهیم.


 
عضو کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن در ایران گفت: ما امروز در کشور حاشیه و زاغه نشین داریم این در حالی است که امام راحل بر مسأله دست گیری از مستضعفان تاکیدات بسیاری داشتند و امروز باید دید با وجود این تاکیدات، مستمندان کجا هستند.


 
مدرس دانشگاه با اشاره به تأکیدات امام راحل بر دست گیری از مستضعفان کشور و نیز طرح هدفمندی یارانه ها، تصریح کرد: کشور ما زاغه نشین و حاشیه نشین محروم دارد که یارانه ها کمک خوبی برای آن ها محسوب می شود و از طرف دیگر دولت طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد و امروز دولت نیازمند بودجه است و این مردم هستند که باید به دولت یاری برسانند./844/پ201/ب4

ارسال نظرات